Flytt av IPS-konto från Swedbank till Avanza

Någon som har erfarenhet av att flytta ett befintligt ISP-konto inklusive fondinnehåll från Swedbank till Avanza? Har själv beställt flytt i tron att det skulle fungera i likhet med flytt av ISK-konto. Dvs att kontot helt enkelt flyttas över “as is” utan någon skillnad förutom plattform. Men läste nu i efterhand att när det gäller ISP så kan Swedbank eventuellt komma att sälja av fondinnehavet för att sedan flytta kapitalet. Vad får detta för konsekvenser för mitt kapital? Utlöser det någon form av skatt etc?

Välkommen hit :slight_smile:

Du menar IPS, Individuellt Pensonssparande, va?

Jag flyttade min IPS till Avanza från Swedbank. Det spelar ingen större roll om fonderna flyttas eller det är pengarna som flyttas. Ingen skatteeffekt så det är lugnt. Det är just därför som flytten sker mellan banker. Pengarna landar aldrig hos dig utan från en IPS till en annan. Vilket det blir, flytt av fond eller pengar, beror på vilken bank det är. Tror Swed blir som flytt av pengar. När de landat hos Avanza är det bara att köpa (bättre och billigare) fonder :slight_smile:

Förlåt, självklart menar jag IPS. Gick kanske lite fort när jag skrev. :smiley:

Efter lite mer efterforskning har jag kommit fram till precis det du skriver. Tack för bekräftelse.

1 gillning

Hej jag har ju också gjort detta med samma bolag kom jag på :smiley: En liten IPS från när jag hade egen firma. I mitt fall fick jag allt överfört som en summa jag sen fick köpa för på ett speciellt Avanza konto (IPS).

1 gillning

För framtida sökningar i ämnet kan jag nu svara på min egen fråga. Mina fondposter flyttades rakt över från Swedbank till Avanza i befintligt skick. Sånär som på en avgift om 500 sek som Swedbank tog ut för besväret. Denna kommer dock att ersättas av Avanza.

Lämplig moderator får gärna justera min felskrivning av “IPS” i förstainlägget. :slight_smile: