Bestämde mig efter 30 år att flytta mitt privata IPS hos Swedbank till Avanza . Värdet på kontot låg runt 260 000 nu i augusti. En bra utveckling med tanke på den lilla summa som jag sparade tills jag slutade på grund av ändrade regler. Nu är det flytta och det som flyttades var 86 000 ! Vägrar tro att värdet sjunkit så mycket sen augusti. Vad är det jag missar, vad händer vid flytt. Vad jag läser borde inte en flytt påverka så mycket utom en flyttavgift ? Blev faktisk lite ledsen då det var min lilla extra försäkring till pensionen som är om 10 år.
Välkommen till forumet! ![]()
Du behöver kontakta dina banker och fråga. Är det enbart en flytt triggas ingen försäljning och ingen skatt dras. Så antingen har något blivit fel, eller har du tolkat något fel.
Jag flyttade min IPS till Avanza för några år sedan och det var samma pengar som dök upp som jag flyttade. Men har du sålt IPS:en och flyttat pengarna till ett ISK så skattar du 30% på vinsten [edit: Inte vinsten, totalen, om det är under det godkända uttagsbeloppet] eftersom IPS-pengarna var oskattade från början.
Flyttavgiften kan du dessutom få tillbaka av Avanza om du kontaktar dem. Men det är en femhundring, så det är inte förklaringen här.
260k lät väldigt mycket. Du har inte råkat titta på ditt totala Swedbankinnehav el dyl?
RIng banken och uppdatera oss gärna kring hur det går. Lycka till!
Kan det vara så att allt inte flyttat än?
Alla fonder går kanske inte att flytta och det brukar ta extremt lång tid för flytt i vissa fall.
Så det kan vara lite olika saker som hänt. Har du dokumentation på vad som låg i din IPS? Halvårsrapport eller liknande? Så kan du lättare diskutera med banken
Det är en flytt till IPS konto på Avanza. Mina pengar har stått på IPS i 25-30 så tror inte 260000 är för mycket, på mitt IPS konto stod det 260000 i augusti. Har kontaktat banken kundtjänst den personen var lika frågande som jag. De kommer gräva djupare i frågan. Tack för ditt svar ![]()
En IPS skattas inte på vinsten, det är en procentuell beskattning av värdet varje år likt KF/ISK. Utbetalda pengar beskattas som inkomst.
Vad jag menade är: Om något blivit fel och den ändå omvandlats för insättning på ISK, då dras det 30%. Sedan ska detta inte gå på annat än belopp under 55k (eller var gränsen nu går) men för att ge TS något att gå på ansåg jag den infon relevant.
Sedan dras det på hela beloppet, så det ska också tilläggas. Men det är ändå inte skälet till det TS upplever, om alla siffror i frågan stämmer.
Då håller jag en vidskeplig tumme. Uppdatera som sagt gärna senare för det är så vi alla lär oss var det kan bli galet i systemen.
Ja finns kvartalssammanställning från februari 2025, IPS var då var 272 000. Gått drygt 3 månader med flytt, Avanza har inte så mycket att komma med. Men inget meddelande om att flytten är klar. Fick nyss fått mejl om det. Fortsättning följer… ![]()
Lycka till! Håller verkligen tummarna för dig. Har du kvartalssammanställning så känns det som att det måste lösa sig!
Jag tycker mig minnas gamla liknande trådar fast för flytt av ISK, eller tjänstepension.
Där visade det sig att det som stod som flyttat (i ditt fall 86 000) var ursprungligt anskaffningsvärde för de flyttade värdepappren. När flytten väl var klar framgick det att nuvarande värde var betydligt större.
Också varit med om att pensionsflytt gjorts i “omgångar” till Avanza så tog ett bra tag innan allt blivit överfört. Kan kanske ha att göra med att det tar olika lång tid att flytta olika aktier, olika typer av fonder eller vad man nu har. Så det kommer säkert att lösa sig automatiskt så småningom skulle jag tro.
Tack för din input. Avanza har tydligen backlogg på IPS konton för tillfället. Så bara att ha tålamod.
Tack till alla som tagit sig tid att svara. Vilken bra sida jag hittade ! ![]()
![]()