Flytta ips från Swedbank till Avanza?

Har ett gammalt ips-konto på Swedbank. Har inte omplacerat fonderna och förstår att de jag valde för länge sen inte gått så bra samt är onödigt dyra. Verkar som att man vid omplacering bara kan välja Swedbank robur-fonder. Har tankar på att flytta ips-kontot till Avanza och där välja bättre fonder. Är det en bra idé? Vilka fonder? Är 59 år.
Har utöver ips även ett isk på Swedbank. Har funderat på att flytta till Lysa. Synpunkter och förslag på fonder?

Jag vet inte vilka fonder du tycker är bättre men om du letar billiga indexfonder så har Robur en hel del som du kan välja och slipper då flytta din IPS och ISK.
De fonderna som börjar med
Swedbank Robur Access …… kan du söka upp och flytta till.
Bara ett tips

1 gillning

Välkommen hit :slight_smile:

Jag skulle säga att det är viktigare vad du har i din IPS och ISK än exakt vilken bank du har dem på. Alltså fondvalen.

@AC72 gsv bra tips på billiga indexfonder hos Swedbank (min fru har dem i sin IPS och ISK)

Eftersom du är 59 så behöver du även fundera på när du ska ta ut pengarna. Det är alltså inte självklart att du ska satsa allt i aktiefonder. I ditt fall, annat än du vill pilla med sådant själv, så kan Swedbanks generationsfonder vara ett alternativ. I generationsfonder så trappas risken ner efterhand som man närmar sig pension dvs mer i räntefonder än aktiefonder. Dessa fonder gör sådan ombalansering typ årligen så man behöver inte bry sig. Dock är de något dyrare med runt 0.5% i avgift men kanske värt det för att slippa bry sig så mycket.

Du kan läsa mer om dem nedan

Återkom gärna om du har frågor :slight_smile:

Sedan är alltid bra tänka att Swedbank tar årlig avg på Ips. Inte så dyrt men ändå onödigt. Avanza och Nordnet är gratis samtidigt som du kan få det billigare om du väljer Avanza Auto eller Nordnet One max 0,36% i avg. Billigare än Swedbanks generations fonder :+1: . En riktig Småläning tänker alltid på biligare avgift haha :+1: . Det tar ca. 2 mån flytta Ips till Nordnet/Avanza. Det är värt det :grin:

1 gillning

Åfan, det måste jag kolla upp för frugans IPS om där är en kapitalavgift… grrr :rage::joy:

Om du @Maria63 vill flytta till tex Avanza pga Swedbank avgifter så finns där också generationsfonder hos Avanza. Exempel nedan för oss födda på 60 talet från SPP

1 gillning

På LF kostade Ips 165kr år för 5 år sedan. Vet inte idag. Swedbank är inte gratis. Fråga mig kompis :person_tipping_hand::person_tipping_hand:

1 gillning

Högst 125:-/år läste jag på Swedbank

1 gillning

Stämmer, kollade frugans

IPS Max 125 kr/år i kapitalavgift plus fondavgiften. Inte så farlig så länge det är ett vettigt kapital.

ISK Noll kapitalavgift plus fondavgiften.

2 gillningar

Inte farligt alls men gillar inga extra onödiga avg. Principen :joy::joy::grin:

1 gillning

Det viktiga slaget för @Maria63 är nog att i första hand se till att välja billigare fonder … sen kan man komma till de 125 kr/år

Tex med 100 tusen i IPSen så är kapitalavgiften på 125 kr så 0.125%.

Om man sitter med en fond som kostar 1.5% mot att köra in en generstionsfond imorgon på 0.5% så spar man 1% dvs 1000 kr/år.

Det är grader i avgifts-helvetet :joy::+1:

2 gillningar

Jag håller med dig den här gången :wink::grin::+1:

Tack för synpunkter! Ska ta mig en funderare.