Ska jag tömma min pensionsförsäkring?

Hej.

Har en privat pensionsförsäkring hos Avanza (som jag ju inte sparar i såklart) – den ligger kvar sen gammalt och är inte så stor (ca 36 000 kr) – dvs under ett prisbasbelopp (tror jag det heter) vilket betyder att jag får lov att ta ut pengarna (minus skatt) – det ger mig ca 25 000 kr. Är det dumt?

Läste ngt om att det kan ge mig restskatt “i värsta fall” - hur då?

Jag menar – om de ligger kvar blir det ju massa mer skatt att betala när jag är pensionär.

Hade tänkt det kunde vara ett sätt att få loss pengar till min bufferthink som jag varit tvungen att tömma.

Har dock pengar i Hink 2 o 3.

Tack på förhand
/Malin

Jag hade nog låtit dem ligga kvar eftersom avkastningskatten ligger på 0,075 % på oskattade pengar.

Tar du ut dem nu och skattar 30% och flyttar till ISK med lite högre skatt under dem åren du har kvar till pension så missgynnas du lite skattemässigt jämfört med att låta dem ligga kvar.

Jag hoppas att jag minns rätt om detta? Men rätta mig om jag har fel om det är några med bättre koll här!

Tack för svar. Hade ingen koll alls på det här med olika skatterna. Och tack för länken nedan. bRa att ha dem kvar då. Däremot ska jag nog ändra lite inne i pensionsföräkringen. Såg att en del hade höga avgifter.
/Malin

Bra, Avanza Global eller Lf global indexnära är bra fonder, billiga och stor riskspridning.

Hej. I ett svar fr Jan till en läsare som undrade typ samma sak så förslog han att hon skulle sälja och flytta till ISK/KF - detta var iofs två år sedan… Så vad gäller?

Hittade en länk till småspararguiden som tar upp detta: