Hej!
Jag hittade 20k i en privat pensionsförsäkring som jag helt hade glömt av. (Är inte längre en särskilt aktiv kund hos den banken)
Jag insåg vid en närmare titt att avkastningen åts upp av avgifterna, och eftersom det var möjligt så flyttade jag över pengarna till Avanza där jag sköter mitt övriga sparande och investerande.
Nu är min fundering hur jag smartast placerar pengarna för att de ska ge en god avkastning?
*Pengarna ska användas om tidigast 20 år.
*Jag kommer troligtvis inte att skjuta till mer pengar till de 20k.
Kan pengarna flyttas från pensionsförsäkring till tex mitt ISK eller måste de ligga kvar som de gör nu?
Med så lång tid kvar brukar många sätta alltihop i aktiemarknaden. Jag har själv mina sådana pensioner i 80% Avanza Global och 20% Avanza Emerging Markets. Det är billigt, enkalt och ger bra spridning över länder och branscher. Ännu enklare är det att bara ta globalfonden.
Här kan du läsa om varför aktiemarknaden är bäst för pensionen på lång sikt:
En så liten privat pensionsförsäkring kan du lösa in i förtid. Avanza har information här om hur du gör:
Du kommer få betala skatt för inkomst av tjänst så gör det bara om du inte riskerar att gå över lönenivån för statlig skatt. Med 2022 års brytpunkter bör du ha en lön under 44500 kr/månad. Annars är det troligen bättre att låta pengarna stå kvar i pensionsförsäkringen. Småspararguiden har gått in på det här:
Deras slutsats är att det i stort sett alltid är bättre att låta pengarna stå kvar på din IPS hos Avanza. Om du väntar med att ta ut pengarna till efter att du fyllt 66 år så får du nämligen ännu lägre skatt:
(Småspararguiden skrev 65 år men brytpunkten har ökat i år, och kommer antagligen ökas 1-2 år till innan det är dags för dig att gå i pension)
Tusen tack för ett mycket bra och informativt svar!
Pengarna får ligga kvar där de är, fast investerade i aktier såklart. Så hoppas jag att jag glömmer bort dem i minst tio år till och får en ännu mer positiv överraskning då.