Hej
Jag är 71 år
Jag skulle gärna vilja ha lite tips med att placera mina pengar i fonder hos seb.
Kapital 500tkr.
Plockar ut 5000 per månad som sparas i avansa för framtida pension.
En stilla undran, när hade du tänkt att gå i pension? Under hur lång tid tänkte du plocka ut pengarna? Spar -och uttagshorisont är ganska relevanta delar i beräkningen.
Om du inte placerar pengarna alls räcker ditt sparkapital i 500 000 / (5000 x 12) = 8,33 år.
Medellivslängden i Sverige för män är 81,6 år. Nu hoppas jag naturligtvis att du behåller livet och hälsan mycket längre än så. Men statistisk sett saknas det bara 2,27 år fram till den punkt då du inte får någon nytta av pengarna.
Frågan är, vad är syftet med sparandet? Vill du inflationssäkra ditt sparkapital? Vill du minska risken/volatiliteten?
Hej och tack för din kommentar.
Jag har slutat att jobba och lever på andra pensionspengar sedan många år tillbaka.
Jag har redan börjat att plocka ut pengarna 5000 per månad som jag sparar i Avansa.
Men redan 2026 behöver jag använda dessa pengar eftersom annan tjänstepension tar slut.
Så därför vill jag inte ta för hög risk.
Målet är ju att i första hand inflationsskydda.
Då är räntefonder mest lämpliga för dig. Jag skulle rekommendera att läsa denna tråd . Den har mycket tydliga förklaringar och utmärkta förstag på portföljsammansättning.
Välkommen tillbaka ![]()
Jag tror jag förstår vad det är du vill göra.
Det ser ut som du har rätt lång uttagstid kvar på TJP som du tar ut för att spara privat på Avanza. 500 tkr och 5 tkr per månad blir ju en bit över 8 år.
Jag tänker att du skulle kunna kika på hur andra tänker kring aktie/ränte-del i pension. Jag gjorde lite statistik på det (ska snart själv dra pluggen) både för generationsfonder och Traditionellt förvaltade pensioner. Se länk nedan.
Baserat på det så skulle jag säga 30-40% aktieandel. Det bör försvara mot inflationen. För räntedelen så titta gärna i länken som andra gett som gjorts av @Zino. Det räcker du läser det översta inlägget som sammanfattar. Zino uppdaterar detta då och då så du slipper läsa hela tråden.
Sen bör du nog använda samma fördelning både i din TJP och det du sedan flyttar över på Avanza. De olika kontona har väl rätt liknande sparhorisont där du behöver komplettera den övriga pensionen med dessa om två år upp till typ 8-10 år från nu.
För mig skulle portföljen se ut typ så här med 30/70 aktier/räntor
- 10% PLUS Allabolag (Sverige) eller motsvarande bred Sverige indexfond. Antar att du har tillgång till SEB Sverige index som ett alternativ på SEB.
- 20% DNB Global Indeks, LF Global, Avanza Global eller motsvarande bred global indexfond. På SEB bör du har SEB Global indexnära som alt.
- 35% AMF räntefond lång (runt 3 års duration, 30% företagspapper, hög kreditkvalitet). Denna finns i SEB generella utbud och förhoppningsvis även i din TJP.
- 35% Storebrand obligation (runt 5 års duration, mycket hög kreditkvalitet). Kanske du kan välja Storebrand Grön obligation som finns i SEB generella utbud, om inte så duger säkert SEB Obligationsfond som alt.
Om du vill/behöver ha något enklare så skulle jag i så fall köra
- 30% DNB Global Indeks, LF Global, Avanza Global, SEB Global indexnära eller motsvarande.
- 70% AMF räntefond lång eller motsvarande (beroende på vad du har tillgängligt in din TJP)
Lycka till och hojta till om du har följdfrågor ![]()
Tack för ett enkelt och konkret förslag.
Fondutbudet i SEB är ju mycket begränsat när det gäller försäkring och pension, så jag får försöka hitta liknande fonder som motsvarar förslaget.
I avansa är det ju inte några problem.
Ingvar
Min fru har en liten TJP i SEB och hon kör med SEB global indexliknande, SEB Sverige och SEB Obligation. Helt ok. Om du vill ha in lite Kortränta på slutet (typ sista 3-4 åren) för att stabilisera än mer (sänka ränterisk) så kolla på korträntefond. Tex SEB likviditet.
Lycka till ![]()
Om jag förstår dig rätt så har du 500k i lösa pengar på sparkonto?
Detta låter ju lite som ett typ exempel på där Lysa faktiskt är att föredra. Jag ät normalt inte förtjust i Lysa men för just dig så kan det vara bra.
Du ställer in hur du vill vikta mellan räntor och aktier. Sen kan du skapa löpande utbetalningar från dina fonder så det kommer in X kronor varje månad på ditt löenkonto. Väldigt smidigt, och dina pengar jobbar vidare i bakgrunden.
Perfekt tack.
Hej
Nej då har du missförstått.
Pengarna finns i en tjp hos SEB.
Däremot har jag också annat sparande där jag valt Lysa med den lösningen som du beskriver samt också sparkonto med ränta.
Och du sparar för framtida pension? ![]()
Du får nog läsa hela tråden innan du kommenterar ![]()
Jag läste det stycket också. Att plocka ut pengar ur tjänstepension och investera via Avanza, som 71-åring känns rätt riskabelt, så jag ville veta mer om hur en 71-åring investerar.
Fler frågor?