Tjänstepension till Avanza - Har ni tips?

Hej alla!
Har lärt mig sjukt mycket av communityn här genom att bara läsa i forumet, så tack för det!

Precis flyttat en gammal tjänstepension till Avanza och vill gärna ha era tips på hur jag ska investera den. Jag har redan privat pensionssparande på Avanza, en variant av 2020 års “Globala Barnportföljen” på 100% aktiefonder. Därför tänker jag att det behövs något annorlunda för Tjänstepensionen och inte lägga allt i samma korg (eller hink :slight_smile: ).

Jag är 30 år och förväntar mig inte behöva ta ut pension förrän om 35+ år.

Hur har ni gjort / hade ni gjort i min situation?

Tacksam för alla tips!

1 gillning

Hej!

Svårt att säga utan att förstå hela din ekonomi. Jag rekommenderar avsnittet nedan för att få en bra struktur på hela din ekonomi och hur aggressiv du ska vara i ditt sparande.

Having that said… om du har en vettig buffert hink (se avsnittet) och eftersom din tjänstepension är på lång sikt för dig som ung så hade jag nog kört på globala barnportföljen.

Kanske du ska köra globala barn rakt av enligt förslaget så kan du jämföra med din egen variant och se vilken som går bäst över tid?

Lycka till! :grinning::+1:

1 gillning

Varför inte en eller två globalfonder (motvarande typ ditt privata sparande)?

Hinkarna har inte riktigt med vilka fonder du har att göra utan är för mig bara en beräkningsmetod för att välja risknivå (andel räntor/aktier).

2 gillningar

Ja det var det jag menade. Ta sig en titt på hela ekonomin.

Kanske risken i det andra sparandet är helt ok, eller inte. Då kanske man behöver köra GB portföljen i tjänstepensionen och modifiera det andra sparandet (ev anpassa bufferten) så man har tillräcklig likviditet och inte behöver sälja av vid fel tillfälle.

Men visst TP sparandet är på så lång sikt att det ju bör vara 90-100% aktier med den tidshorisonten :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar JFB och Nightowl! Min användning av ordet hink var mest en vink till just fyra-hinkar-principen, menade inte ordagrannt att prata om hinkarna :wink:

För att ni ska få en lite bättre bild av min ekonomi så har jag en buffert som motsvarar 6 månader spenderande (jag kan alltså klara mig utan lön eller a-kassa i 6 månader om saker går åt skogen).

Sparar 2,000 SEK i månaden i privat pensionssparande (100% aktiefonder varav 60% globalfond-er, 20% Sverigefond-er, 10% Asien/tillväxt, 10% Spiltan Investment) Se nedan:

• Avanza Global
  • Handelsbanken global index crit
  • Spiltan aktiefond investement
  • seb sverige indexfond
  • plus småbolag sverige index
  • swedbank robur access asien
  • avanza emerging markets

Tycker ni fortfarande att jag ska lägga Tjänstepensionen (som det inte betalas in på mer alltså) på antingen två andra globalfonder eller köra 2021 års variant av Globala Barnportföljen?

Tack för all hjälp och expertis!