Pensionshjälp - hur ska jag investera min tjänstepension?

Hej,
vi har på jobbet följande fördelning på våran tjänstepension på Avanza:
25% AMF Räntefond Lång
24% Avanza Zero
20% Danske Invest Global Index SA
16% Storebrand Global All Countries A S…
15% Spiltan Räntefond Sverige.

Jag har även en annan del av min tjänstepension från tidigare arbetsgivare där de är 100% Avanza Zero.

Drömmen hade varit att spegla fördelningen vi har på Lysa, dvs köpa allt i allt, överallt. Men jag älskar Lysa av en anledning, att den kräver noll av mig. Avanza behöver jag ju mer “lösa” själv så ber därför om era bästa tips på Globala indexfonder med låga avgifter eller andra bra tips för just min tjänstepension på Avanza.

Stort tack - världen bästa forum!

Får man fråga hur gammal du är? Du har ju valt en ganska stor del i räntefonder med relativt låg risk. Det kommer hämma din avkastning om du har långt kvar till pension.

Om du vill replikera Lysa 100% aktier så går det göra ganska bra på Avanza.

Förslagsvis något såhär:
60% Avanza global
20% Plus allabolag Sverige index
10% Avanza Emerging markets
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Vänta med räntefonder åtminstone tills du är runt 55-60 år.

Du skriver att du har även har en tjänstepension med enbart Avanza Zero. Personligen skulle jag inte rekommendera det då det är en väldigt smal fond med bara 30 bolag och bara i Sverige. Jag hade bytt ut och fördelat enligt mitt förslag ovan om du vill replikera Lysa hyffsat bra :slight_smile:

2 gillningar

Jag är född 1990.

1 gillning

STORT tack för förslaget! Jag vill ha så mycket utspritt i världen som möjligt och tycker därför avanza zero är helt fel. Men har bara inte tagit tag i detta tidigare… :slight_smile:

2 gillningar

Samma som jag då. Då ska du definitivt skippa räntefonderna! Det kan kosta dig ett par hundra tusen i förlorad avkastning på så lång sikt som tjänstepensionen sparas.

Ja med det här förslaget får du en bit över 2000 bolag skulle jag tro, mot dina 30 som du hade.

Du är fortfarande ung och har gott om tid så bra att du vill ta tag i det nu :grinning:

2 gillningar

Stort stort tack! Ska ändra direkt!

2 gillningar

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Hej! Nu har jag Nordnet på jobbet, hur ska jag ändra fördelningen då?

Mvh Hanna

Jag sitter i samma båt men efter att ha läst på lite på forumet och kollat artiklar gick jag på denna fördelning på Nordnet (född 94):

70% DNB Global Indeks 0,22% 0,15%
20% PLUS Allabolag Sverige 0,22% 0,04%
10% Eget val, t.ex. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A 0,46% 0,05%
Summa viktad avgift 0,24%

Källa: https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-fonderna-2025-lista-med-fonder-per-bank-och-modellportfoljerna/13975#p-62423-nbspnordnet-35

1 gillning