Jag tycker ditt sparande ser vettigt ut, bättre än vad jag tror 99% av Sveriges befolkning har. Man kan alltid diskutera detaljer, jag själv anser ju tex att Lysa är bättre och enklare, och att det därför är värt att betala deras (väldigt låga) avgift. Men det är ju verkligen en diskussion på en hög detaljnivå och som egentligen inte är särskilt viktig.
Jag antar att detta handlar om rent pensionssparande, och kommenterar därför inget angående buffert, kortsiktigt sparande etc.
För ditt långsiktiga sparande (till pension eller nära dom åren) behövs inga andra fonder än Avanza Global.
Tjänstepension kan ju ha andra avgifter så det får man titta på separat. Avanza Global har 0,11 % i årlig avgift. Kolla om det finns någon bred global indexfond som slår det där du har din tjänstepension.
Återigen undvik LYSA och andra så kallade robotar. Du behöver inte betala extra till dom utöver avgiften till fondbolaget! 100 % i Avanza Global och du har gjort ett jättebra fondval som få eller inga slår!
Bry dig inte om att “bredda ditt fondval” med 5 % hit och 10 % dit i småbolag, tillväxtfonder, guld eller liknande. Det sänker din avkastning. Avanza global täcker mer än 1000 olika bolag i hela världen och det räcker gott.
Har du 100 % i Avanza global behöver du inte tänka på rebalansering och liknande som kan komma upp när du läser här på bloggen!