Tjänstepension Avanza 75

Har sökt men inte riktigt hittat svar på just det jag undrar…
Har nytt jobb, de betalar in tjänstepension till Avanza och de hamnar per automatik i Avanza 75. Jag är 35 år så tanken är väl att pengarna får sitta i 30 år och det handlar om drygt 2000 kr i månaden.
Jag har förstått det som att man inte ska placera om sin tjänstepension, att det är bäst att bara låta den vara. Stämmer det även i detta fall?
Alltså: låta det vara på Avanza 75 eller välja annan fond på Avanza för tjänstepensionen?..
Tack!

Du går in redan idag och byter allt på en gång till 100% LF Global indexnära 0.22% i avg. Då slipper du betala för blandfond äckliga 0,71% i avg! :grimacing::grimacing:. Det är så äckligt från Avanza att lura in folk i dyra bland fonder. Du ska byta bort den dåliga dyra blandfonder på en gång.

2 gillningar

Det är premiepensionen man ska låta vara, där är AP7 Såfa svårslagen.
Tjänstepensionen ska man definitivt kolla på. Avanza 75 verkar vara en bra mix av USA och Sverige, men lite för hög avgift för min smak. Och den har bara 70% aktier, jag hade föredragit 100% aktier om jag hade 30 år kvar.

Knappast kan det vara någon bra blandfond som kostar 0.71% i avg. På 30 årssikt slutar det i katastrof :grimacing:. Den är inte aningen dyr. Den är katastrof dyr och borde inte finnas i avanza fond utbud :pensive:. Att avanza har valt den dyra blandfonden som entrelösning i TP är bedrägeri och ingetting annat. Har avanza själv men de är lika fula som alla andra banker för att lura folk i dyra lösningar.

1 gillning

TACK för hjälpen.
Men LF global indexnära alltså? Eller andra alternativ att jämföra med?

Tänker Avanza Global, Avanza zero?..

Här gillar vi att jämföra långt ut på marginalen och då brukar Länsförsäkringar vinna, men så länge man väljer en billig (0,2-0,4 %) global indexfond så är det svårt att göra fel.

Det som skiljer dem åt brukar vara om indexet man följer är lite bredare eller smalare och var fonden är skatteskyldig, men det är som sagt detaljer man inte behöver grotta ner sig i om man inte har intresset :slight_smile:

Lycka till!

1 gillning

Kolla in avsnittet som kom ut igår:

Där har du förslag på olika portföljer som du skulle kunna efterlikna, t.ex Basportföljen hade varit ett bra val! )
:slight_smile:

Hej
Jag delar de andra skribenternas åsikt att entré lösning Avanza 75 skall du ta dig ur så fort som möjligt. Jag tycker däremot att du skall skaffa dig en helhetsbild över alla dina pensioner, går hyffsat smidigt via minpension.se. Dom flesta portaler går det att hitta hyfsade globalfonder i så då kanske det kan vara läge att placera ”Avanza delen” i fonder som du inte når via andra portaler.

Skaffa dig en helhetsbild och bygg en balanserad portfölj likt de som länkas till ovan.

Det kan också gå att flytta gammal pension till Avanza.