Jag har flyttat en pensionsförsäkring från SPP till Avanza eftersom SPP inte håller måttet enligt min erfarenhet. När kapitalet kommer in till Avanza placeras det i något som heter Avanza 50 som har en medelhög risk, den totala avgiften är 0.68% och då ingår även kostnaderna för själva fonderna.
Nu funderar jag på om jag ska låta pengarna stå kvar där eller placera dem själv i indexfonder, räntefonder etc. Har försökt hitta en del fonder som ingår i nybörjarportföljen men alla verkar inte finnas hos Avanza.
Eftersom jag inte är så väldigt insatt och inte vill lägga mycket tid på placeringar så kanske Avanza 50 är ett bra alternativ för mig? Kapitalet är på 860 000 och jag vill inte ta för hög risk eftersom jag närmar åldern då jag vill sluta arbeta.
Om det är mer än 10år kvar så kan 100% aktiefonder vara ett alternativ och sedan minska aktier med 10% för varje år det närmar sig och ersätta med räntor. Kanske till slut landa i en 30/70-40/60 portfölj.
Se om du kn hitta dessa fonder eller åtminstone liknande:
70% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1
När det gäller räntefonder så gillar jag AMF räntefond mix som består till stor del av statsobligationer.
Jag håller med föregående talare. Om du kombinerar AMF räntefond Mix med en eller flera av de föreslagna aktiefonderna så har du ett riktigt bra fondpaket. Andelen i räntefonden beror på din riskvilja. Kanske en enkel 60/40-portfölj med 60% aktier och 40% räntor skulle kunna vara något?
Jag är 57 år och tänker sluta lönearbeta om ett par år men jag har ju en hel del andra pensioner som både är traditionellt förvaltade, förmånsbestämda och som finns på börsen. Jag kan alltså ta ut just denna pension längre fram om jag planerar det så. Men längst kan jag nog ha dem liggande i 10 - 12 år år. Jag tänker att jag nog ska ha 60% aktiefonder och 40% räntefonder. Jag är inte någon stor risktagare
Tänker du att jag i sånt fall lägger hela andelen jag vill ha i räntor i AMF räntefond mix?
Det är ett alternativt. Annars om du vill kombinera olika räntor. Det gör jag själv i alla fall.
Jag tar inspiration från Opti och kör alltid en kombo av statsobligationer, realräntor och företagsobligationer.
I min egna mellanriskportfölj som har 40% räntor så har jag:
15% amf mix
10% danske invest globala realräntor
10% Spp globala företagsobligationer
5% Spp high yield Företagsobligation
Dock ska man ha klart för sig att företagsobligationer har högre risk än statsobligationer samt att de tenderar att följa börsen upp och ner.
Ett “säkrare” alternativ är då kanske 25% amf mix och 15% realräntor.
Swedbank Robur Access Mix kanske skulle kunna passa om du vill göra det enkelt? Total avgift 0,28%
Access Mix är en indexnära blandfond som till 50 % ger exponering mot de största och mest omsatta aktiebolagen i Sverige och till 50 % exponering mot den svenska räntemarknaden.
Stort tack för era råd! Nu vet jag väldigt mycket mer än tidigare. Det känns bra att inte ha så mång fonder utan koncentrera sig på 5-8 st. Kanske Swedbank Robud access kan passa om jag verkligen vill förenkla, men känns lite osäkert att bara satsa på den när den är så inriktad bara på Sverige. Men man man kan ju ta den och räkna den som 50% räntor och så fyller man på med en eller ett par räntefonder så man kommer upp till 40% räntor.
20% globalfond och 80% access mix skulle ge dig denna fördelningen.
20% globala aktier
40% svenska aktier
40% svenska räntor.
Dock har jag dålig koll på vad det är för räntor den fonden består av. Är det säkra statsobligationer eller är det bara företagsobligationer?
Statsobligationer ger ju inte så mycket avkastning (å andra sidan är ju inte det syftet med räntorna) medans företagsobligationer är mer i syfte att jaga nån enstaka % i avkastning till något lägre risk än aktier.
50% LF Global indexnära och 50% billigaste räntefond. Smidigt och billigt. Krångligare än så är det inte. Man behöver inte optimera det på något annat sätt. Avanza 50 är dyr blandfond riktig dyrt som de har i pensionslösningen annars. Allla vill tjäna pengar haha. Även Avanza