Pension om 20 år

Hej!
Jag har sparat till pension i alla år och undrar vad ni har för tips och råd om placeringen.
Jag har nästan 20 år kvar till pension.
Har hus men förövrigt bara lite sparat och lite buffert.
Sparar inte i pensions konto längre efter att reglerna ändrades.
Kanske bör jag plocka in något mer eller omfördela.
På Swedbank har jag det såhär.

Swedbank Robur Access Asien 13%
Swedbank robur access global 33%
Swedbank robur access sverige 13%
Swedbank robur ny teknik 14%
Swedbank robur transfer 70 27%
Tot. 139 975 kr.

Har även ett isk på Swedbank då jag sparar 400 kr i mån till Swedbank robur bas 100.
Där finns det nu 60 467 kr

Och 400 kr till Swedbank robur kapitalinvest där det nu finns 28 942 kr.

Har också fått pengar insatta på ett pensionssparkonto på avanza.
Där har jag valt en portfölj från rika tillsammans.

Handelsbanken GI småbolag Ind Cri A1s 5%
Spiltan räntefond sv 10%
Länsförsäkringar global index nära 62%
Länsförsäkringar tillväxtmarknader index nära a 10%
Seb hållbar Sverige index nära 5%
Spiltan aktiefond investmentbolag 8%
Tot. 34 499 kr

Ser fram mot synpunkter.

Jag, Skulle flyttat över allt från Swedbank och satt in i den fina avanza portföljen, kanske behållt asienfonden. Ser rätt bra ut dock, kanske försöka öka månads paret om möjligt

Om det är fonder du vill spara i och har 20 år kvar så blir förvaltningsavgifterna viktiga. Kolla på SAVR och se vad de har för avgift på dina fonder. Det kan gå att flytta fonderna dit utan extra kostnad.

Tack för svaren båda två.
Ny teknik har hög avgift. Men har gått väldigt bra så jag kunde inte ta bort den helt.
Transfer 70 vet jag egentligen inte vad den tillför så jag får kolla upp den bättre.

Sen känner jag mig osäker på robur bas 100 och robur kapitalinvest. Bör nog hitta något annat där.

Hej Kathrine,

Som du är inne på så är inte detta några höjdarfonder, vad är detta sparandet till för något? Tillhör det också ditt pensionssparande eller är de något annat sparande?

Som Alec är inne på så håller jag med om att ditt sparande hade passat bättre i din portfölj hos Avanza, väl genomtänkt och bra diversifierad med låga avgifter.

På onsdag kommer en ny uppdatering av alla portföljer här på rika tillsammans, du kan däremot se utkastet redan nu:

Sambon hade också de två roburfonder du tog upp och det är mycket avgifter som betalats under åren. Förmodligen ligger ditt sparande på gamla hederliga aktiefondkontot med 30% skatt på vinsterna. Sambon sålde allt och stoppade in i en ISK. Tänk på att spara lite pengar för att betala skatt på vinsten på den kommande deklaration.

Dessa pengar har jag tänkt till pension.
Kommer sluta spara där och börja nytt sparande på avanza. Men ändå låta dessa pengar vara kvar.
På Swedbank verkar det vara bäst att välja deras fonder alltså robur. Andra har hög avgift.
Nu har jag bara kollat efter några.
Tittade efter länsförsäkringar global index men den hade de ej.
Kanske ändå någon som har tips på bra fond hos Swedbank. Vill ju ha låg avgift och ska ha den där ca 15 år. :grin:

1 gillning

En räntefond om du har 20 år kvar till pension är helt onödigt. Köp några investmentbolag som Investor, Kinnevik , Latour och Svolder istället. Du slipper betala onödiga avgifter till fondförvaltarna.

Bolag Förvaltningskostnad (%)
Svolder 0,8
Creades 0,7
Traction 0,45
Öresund 0,4
Bure Equity 0,33
Investor 0,11
Industrivärden 0,11
Lundbergs 0,08
Latour 0,03
Kinnevik redovisar ej

Helt gratis är det inte :grin:. Vissa kostar ganska bra i års avg :thinking:. Sedan får du räkna courtage kostnad. Det som är helt gratis Avanza Zero och Nordnet indexfond Sverige :+1:.

Många har curtagefritt för nybörjare, tex Swedbank 100 ’
Avanza 50’ och Nordnet 80’ det ska du utnyttja.

Alla investmentbolag har en förvaltningskostnad och om du köper aktien själv eller om du köper den via fond så kommer du inte undan den.

Överväg även skillnaden mellan depå, ISK eller KF. Det kan spara många kronor beroende på hur framtiden blir.