Jag är ny på det här med sparande men har hört och läst en del som får mig att tro att min far har onödigt många fonder med alldeles för hög avgift i sin tjänstepension på Swedbank. Det totala värdet är på runt 1- 1.5 miljon och här är listan med fonderna och innehav:
Swedbank Robur access Sverige:
innehav: 319747kr
avgift: 0.33%
Swedbank robur asienfond:
innehav: 10431kr
Avgift: 1.9%
Swedbank robur bas 75:
innehav: 319747kr
Avgift: 1.3%
Swedbank robur Europafond A:
innehav: 9232kr
avgift:1.37%
Swedbank robur global em Mkts:
innehav: 31619kr
Avgift: 1.68%
Swedbank robur small cap glob:
innehav: 7331kr
avgift:1.38%
Swedbank robur småbolag Norden:
Innehav: 52 866kr
Avgift:1.42%
Swedbank robur Sverige A:
Innehav: 10796kr
Avgift: 1.33%
Swedbank robur transfer 80:
Innehav:763819kr
Avgift:0.55%
Swedbank robur USA A:
Innehav: 20876kr
Avgift:1.31%
jag tycker delvis att avgifterna är höga och sedan har ju många fonder samma innehav. Stämmer det och vad skulle ni ge för tips till honom i denna situationen?
Det ser ut som du valt dyra fonder. Jag har 8 olika fonder och dessa ligger mellan 0,1 - 0,42% i avgift. Hade det varit jag som hade dina fonder så skulle jag försöka hitta billigare fonder ASAP.
Ja, du betalar onödigt höga fondavgifter. En passivt förvaltad indexfond bör ligga på 0,2-0,4%.
Kolla även att du inte betalar någon administrationsavgift. Den ligger ofta dold I appen och syns enbart på årsbeskedet lr på avtalat.se.
Det är inte fel att ha ett antal olika försäkringar, det ger mer flexibilitet när det är dax att gå i pension då du kanske vill ta ut en del på kortare tid, en livsvarig lr vänta med en till ett senare uttag.
Tack för svar! Min tanke var om det är bättre om han flyttar över till Avanza istället med en egen portfölj med största delen i en global indexfond? Tänkte eftersom dom har noll i avgift på många av dessa medans genom Swedbank så blir det åtminstone 0.25% avgift. Finns det nackdelar med detta eller något annat som man bör tänka på?