Handelsbankens fonder

Har en gammal IPS hos SHB. Värde ca 350 k. Funderar på att flytta den till Avanza där jag har andra försäkringar men då måste jag sälja av fonderna först vilket Handelsbanken gör när det passar dem, kan ta tre veckor. Tänker därför att det är bäst ha kapitalet kvar hos SHB. Men snälla snälla , hjälp mig med fördelningen! Behöver verkligen kloka synpunkter…

Handelsbanken Amerika Tema 11%

Handelsbanken Europa Ind Cri A1 7%

Handelsbanken Hälsovård Tema 10%

Handelsbanken AstraZeneca 26%

Handelsbanken Global Index Criteria 46%

Hej! :slight_smile:

Av de fonder du har radat upp här så skulle jag enbart behålla den globala indexfonden. 100% i denna.

Annars som du säger flytta till Avanza och bygga en bättre portfölj där.
Något liknande basportföljen kanske som är:
60-70% Avanza global
10-20% Plus alla bolag sverige index
10% Avanza emerging markets
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek eller Plus småbolag/Plus mikrobolag.

Då får du en väldigt bred och billig portfölj.

3 gillningar

Ett annat alternativ i väntan på flytten till Avanza kan möjligen vara fonden Handelsbanken Developed Markets Index Criteria, som verkar ha en avgift på 0,2 procent jämfört med 0,4 procent för Handelsbanken Global Index Criteria. Om jag inte missförstår det hela på något sätt, är skillnaden att den billigare fonden inte innehåller tillväxtmarknader.

Handelsbanken har ju annars ett stort utbud av externa fonder, men jag misstänker att det inte gäller för IPS.

3 gillningar

Intressant! De verkar ha lanserat den fonden nyligen?

1 gillning

Håller med @MattiasA90. Behåll bara Handelsbanken Global Index Criteria. Eventuellt Europa också. Sälj av de andra.

Jag hade nog behållt de på SHB. Finns väl ingen vinning att byta till Avanza. Kan även vara bra att sprida sina pengar på flera banker :+1:

3 gillningar

Ett halvår senare… Har kvar min IPS ( fondförsäkring ) hos SHB Liv. Tänker nu starta utbetalning över 20 år. Har petat lite i fördelningen. Tacksam för synpunkter. Vill ju sprida risk/möjlighet samt slippa titta över innehavet för ofta. Än en gång. Hoppas på era kloka synpunkter.

Fond Innehav i procent :

Handelsbanken Nordiska Småb A1 SEK 5
Handelsbanken Europa Ind Cri A1 SEK 2
Handelsbanken Hälsovård Tema 4
Handelsbanken AstraZeneca 25 25
Handelsbanken Global Index Criteria 52
Handelsbanken USA Ind Cri A1 SEK 5
Handelsbanken Pension 60 Pens&Förs 5
Handelsbanken Global Högutdelande 1
Handelsbanken Pension 70 Pens&Förs 1

Hej igen!

Jag står nog fast vid mitt tidigare förslag i tråden att sälja av alla knepiga specialfonder och endast behålla globalfonden. Alla andra fonder antingen överlappar eller är för dyra och nischade.

2 gillningar

Det var många väldigt dyra fonder där. Avgift uppåt 1,85% är ju rena lurendrejeriet. Jag håller med, sälj de dyra nischfonderna och behåll globalfonden. Om du vill balansera risken med räntor (som jag antar att syftet är med “Handelsbanken Pension”…) så köp istället billiga räntefonder, och fördela andelen räntor/aktier som du vill ha det. Finns artiklar här på RT gällande räntefonder och hur man kan fördela aktier/räntor

3 gillningar

Så har jag äntligen beslutat mig för att påbörja uttag från min IPS. Beslöt mig för uttag på 7 år. Har möblerat om innehavet igen… Snälla, tacksam för fler synpunkter!! Vet att många tycker att man kan typ 100 % i global index men det känns inte bra för mig. Funderar nu på om jag ska öka i USA index Cri? Är tyvärr begränsad till Handelsbankens fonder men har fler försäkringar hos Avanza

Nordiska småbolag 2%

Europa Index 2%

Hälsovård Tema 4%

Astra Zeneca Allemansfond 25%

Global Inex Criteria 59%

Usa Index Criteria 6%

Pension 60 Pens%förs 1%

Pension 70 Pens%Förs 1%

Varför känns det inte bra? Jag tror inte du bör ha 100% globalt index, du borde ta betydligt mindre risk än så eftersom du tänker ta ut pengarna i närtid. Global index i viss omfattning + räntefonder.

Och åt andra hållet - varför känns det bra med dyra nischfonder? Du har ju kvar en del. Och dessa är ju minst lika volatila/riskabla om inte mer än globalt index.

1 gillning

Hej! Jag har redan flyttat tre liknande pensioner till Avanza där jag har merparten i just de fonder du nämner + LF Global Index, DNB global Indeks och Spiltan Aktiefond investmentbolag + Spiltan Globala Investmentbolag.

1 gillning