Tjänstepension, Avanza 75 eller Avanza Auto 5?

Kommer om ett tag att byta jobb och kommer då att välja Avanza för min tjänstepension. Det nya jobbet kommer att ge lägre lön än mitt gamla, men byter för sinnesfridens skull. Ska plocka ut tjänstepensionen om ca 9 år, och har funderat i vad jag vill placera dessa 2,5 miljoner i.

Om man inte väljer något hamnar man i blandfonden Avanza 75 med en avgift på 0,65%. Jag kollade lite på deras fondrobotar och fann att Avanza Auto 5 presterade nästan lika bra, men med en avgift på 0,39%. Vill inte ha allt för hög risk så här nära uttag av pensionen, men jag ser inte heller varför jag ska välja en fond med högre avgift mot en med lägre?

Har nån något annat tips kring placering som jag inte tänkt på? Vill inte lägga ner nån tid på detta, utan vill ha en fond som sköter sig själv tills dess jag går i pension.

Intressant frågeställning, sitter i liknande sits (fast yngre). Det bästa jag hittat som är en motsvarighet till automatiskt pensionssparande på Avanza är SPP:s generationsfonder. De finns i ett antal varianter utifrån årskullar (decennier).

Exempelvis för 60-talister:

Baksidan är att avgiften är högre än om du skulle plocka ihop motsvarande exponering à la carte.

Kolla gärna här:

2 gillningar