Lämplig fond hos avanza när man påbörjar pension-uttag

Jag planerar att ta ut min tjäntepension placerad hos Avanza nästa år över en period på 20 år. Pensionen kommer då vara en del av mina “inkomster”.
Jag funderar nu på om man ska överväga en Avanza blandfond dvs
någon av Avanza Auto fonderna eller Avanza 75.
Alternativt är ju att själv skapa en mix med Global index fond och komplettera med egenvald räntefonddel.
Hur rensorerar ni på forumet som är i liknande situation ?

Jag brottas med samma tanke. För min del tänkte jag ta ut delar av tjänstepensionen (främst löneväxlingar) på en 10 års-period med start om 3 år.

Jag har större delen av dessa på Länsförsäkringar och där har jag en så länge valt att använda deras “Sparmål”-lösning som viktar om innehavet mellan aktier och räntor baserad på när uttaget skall börja. Lite högre avgift än vad jag hade föredragit (0.5%). Jag tittar på andra alternativ.

1 gillning

Verkar som Avanza utan min vetskap köpt Avanza 75% vid inflytt till dem. Flytten skedde förra veckan och pengar in i fredags den 15:e, på natten hade redan, som sagt utan info lagts en order på hela beloppet.

Det tycker jag inte om alls och ringer dem imorgon bitti. Jag hade tänkt att fortsätta med Fair och Johan Bynelius fond, Spets A som finns hos Avanza. Tidigare hade jag samma förvaltning men direkt via Fair och ingen fond, 110% på 5 år.

Det är deras entré-fond, och det är så det funkar. Bara att logga in och byta till det man vill ha.

Vad är entréfond i tjänstepensionen?

När din arbetsgivare påbörjar ett sparande till dig hos oss, så börjar du spara i en så kallad entréfond. Entréfonden finns för att du från början ska få ett bra sparande, utan att du själv behöver vara aktiv. Din arbetsgivare väljer entréfond och i många fall är denna Avanza 75. Även när du flyttar en gammal tjänstepension till oss, placeras dina pengar i Avanza 75. Avanza 75 är en så kallad blandfond med exponering både mot aktier och räntor.

Källa: Du har makten att själv välja fonder i din tjänstepension