Bra pensionsfonder med högre risk hos Avanza

Jag har en fundering som jag tänkte be om åsikter om.

Har ett i sammanhanget litet belopp i en pensionsförsäkring som jag sparade i de första åren som jag jobbade men som jag sen dess inte sparat i, men de har växt till sig med 500% under de år jag haft dessa pengar i fonder, ca 20 år. Dessa pengar har jag nu flyttat till Avanza där jag har mitt övriga sparande och ska nu investera i fonder fram till pensionen som ligger 15-20 år bort.

Eftersom beloppet motsvarar runt 4% av min totala pension så är det inte viktigt i det stora hela mer än att jag såklart vill optimera i så stor utsträckning som möjligt.

Min fråga är utifrån detta om en global indexfond skulle va att föredra även här eller om det är klokare att välja något annat och i så fall vad? Utifrån storleken av den totala massan så kan jag ta högre risk med dessa pengar och se detta lite som en lekhink i ett annars för mig känslomässigt tråkigt pensionssparande. Övrig pension är investerad i AP7 Såfa och kommer om inget extremt händer att täcka mina behov mer än väl när jag går i pension.

Frågan är alltså, om jag med dessa 4% är beredd att ta mer risk, vad har jag för vettiga alternativ i pensionsutbudet hos Avanza?

1 gillning

Jag tänker spontant att man inte bör investera på olika sätt utan att titta på helheten och sedan få allt att gå i linje med det. Men jag kanske missar något ovan.

2 gillningar