70% Avanza Global + 30% Avanza Zero för ett 40-årigt pensionssparande, vad tänker ni?

Hej
Jag sätter för tillfället över via autogiro 500kr varje månad på eget isk konto till pension sparande. Just nu ser fördelningen ut såhär 70% i Avanza global och 30% i Avanza zero.

Hur tänker ni kring fördelningen, bör jag byta ut båda fonderna eller satsa på den ena eller den andra till 100%.

Är endast 21 år så har låååång tid kvar till pensionen. Tack på förhand!!

2 gillningar

Hej @Felemb01!

TL:DR; det är bra fonder. :slight_smile:

Se gärna här för nästa steg:

samt

och

Hojta till om du har frågor därefter :slight_smile:

2 gillningar

Du har gjort helt rätt på den absolut viktigaste punkten. Du har börjar spara!

Under din resa så kan du börja justera vilka % du vill ha i olika fonder och även summan. Det finns små skillnader i olika fonder som skall spegla samma marknader, har du intresset så kan du gritta ner dig i dem lngs vägen. Men du har 2st bra fonder som fram tills pension kommer ge dig en vldigt bra förtjänst!

Det bästa du kan göra nu är att hålla detta ISK för sig själv. När du väl skall börja spara till andra saker så som bostad eller bil så öppna gärna ett andra ISK så du intenlockas att börja nalla på pensionskontot.

I övrigt så skulle jag rekomendera att du glömmer av ditt ISK, det kommer gå upp och ner i det och att titta till det kan skapa oro. Den oron kan leda till att att du börjar ändra och inte låter tiden göra det som den gör bäst, jämna ut dippar och toppar.

För pensionssparande anser jag att man på sin höjd bör logga in 1gång per år och analyzera om.

1. globalfonden man valt underpersterar markant mot andra globalfonder.
  2. Sverigefonden under eller över presterar mot globalfonder till sådan del att en ombalancering krävs.
2 gillningar

Hej! Du har ju ganska hög “home bias”. Jag hade dumpat Avanza Zero och bara kört på Avanza Global (om man nu vill ha Paris aligned…). Problemet är att du kommer behöva ombalansera för att behålla samma fördelning (då utvecklingen av fonderna kommer med största sannolikhet vara olika). En annan väg är att köra Lysa 100% om du absolut måste ha homebias. Lite högre avgift, men automatiskt ombalansering. Gränssnittet är enkelt och tydligt.

1 gillning

Absolut 2 bra fonder för framtiden. Mycket kan hända framöver men kör på det som du tycker och inte det som andra anser. Har själv bara 2 fonder, DNB Global och Spiltan AF Investmentbolag och pendlar mellan 80/20 - 50/50.

1 gillning

Avanza zero är egentligen ingen höjdare trots avsaknaden av avgift, eftersom den enbart innehåller de största 30 bolagen i Sverige.

2 gillningar

PLUS Allabolag Sverige Index är bättre än Avanza zero.
PLUS Allabolag Sverige Index är bredare och innehåller fler bolag, vilket sprider risken och ger en säkrare avkastning.

3 gillningar

Börja med den fördelningen vettja och utvärdera med tiden om det är något som passar dig.

I början är det viktigaste att komma igång och med tiden lär du dig vad som funkar och passar din riskvilja.

Personligen hade jag valt Dnb global Indeks ihop med Plus AllaBolag Sverige eftersom de är bredare (tyvärr lite dyrare)

2 gillningar