Råd ang pensionen

Jag har en fundering kring pensionen, var ingen munter läsning att öppna kuvertet.jag har allmän pension + tjänstepension, är 30 år.Jag sparar idag 1500 /mån likt nybörjarportföljen ca 8 fonder i ett ISK.Ska jag slänga in en till fond ex; Avanza global ca 250-500 kr / mån som ett eget pensionspar? är det bäst att spara i samma ISK eller annan sparform?

Jag tycker att du har så många år kvar till pensionen så kör full max. Ett pensionsspar i en bred och billig fond, just nu är Avanza global billigast. In med det på ett ISK som du kallar pensionsspar. Grattis till ränta på ränta i minst 35 år .

//Tomas

Avanza Global 100%.

Vill man ta högre risk och få möjlighet till högre avkastning – lägg till faktorer och tillväxtmarknader. Skulle jag spekulera lite hade jag valt:

• Avanza Global 60%
  • LF Tillväxtmarknad 20%
  • AMF Aktiefond Småbolag 20%
Jag tror den portföljen kommer slå en globalfond på sikt.

Avanza global i samma isk som dom andra fonderna eller öppna ett nytt ISK för pension?

Hej Henrik!

Att ha olika ISK för olika tidshorisonter brukar underlätta, så en för pension, en för medellång sikt och en för kort sikt.

PS. Slänger in en länk till “Fyra-hinkar-strategin” som förklarar lite vad jag menar.

Andra fonderna? Du behöver bara en: Avanza Global :wink:

Gör som du tycker är lättast, det är mest en psykologisk grej.