Jag har trott att jag tänker rätt angående pension men efter hårda diskussioner med mig själv inser jag att jag inte har en aning
Jag är idag 31 år och sparar varje månad på Avanza i tre indexfonder (global, Sverige, tillväxt). Jag har två isk-konton, ett för en lyxigare framtid och ett för pensionen som jag lovat mig själv att inte röra.
Utöver det har jag en kapitalförsäkring (traditionell förvaltning, vad det nu innebär) på Folksam dit jag sparar några hundralappar varje månad.
Jag såg nu att Avanza har ”pension” där man kan spara i en kapitalförsäkring med automatisk balansering. Är en som lösning bättre än isk för egensparande till pension?
Nej, ta bort folksam och spara allt själv på isk. Det finns många där ute som vill åt dina pengar. Håll dem för dig själv och krångla inte till det i onödan
Beror ju på vad för avtal du är med i om det är valbart överhuvudtaget. Men ja Folksam vet jag har inte de bästa alternativen, tror de dock har storebrand global som bästa alternativ om man skulle välja något där