Behöver spartips

Är 45 år och har på senare tid börjat intressera mig för mitt sparande eftersom jag tänker att jag vill få en bra pension men även kunna unna mig tex resor redan nu. Jag har sedan lång tid fonder på ett ISK på Nordea som min rådgivare satt ihop, värde nu ca 800 000. Månadssparar där 1500 kr. Har även 2 kapitalkonton (heter det så?) på Nordea, ett tänkt till min pension och ett för barnen, ca 300 000 på varje. Månadssparar 1500 kr i varje.
Nu med mitt nyväckta sparintresse har jag även öppnat ett konto på Avanza (värde ca 70 000 kr) med några fonder och aktier, Månadssparar där 1000 kr. Har också öppnat ett konto på Opti med månadsspar 1000 kr (värde nu ca 20 000 kr).
Allt detta känns nu lite spretigt! Hur ska jag tänka? Bör jag välja endast ett sparande? Fonderna i mina kapitalkonton är rätt dyra har jag märkt, upp mot 1,6%…
Kommer dessutom få en förändrad familjesituation och kan då spara mindre…

1 gillning

Jag hade själv väldigt spretigt förr.
Tror jag var uppe i 10-12 olika isk utspridda hos olika banker.
Bestämde mig för att hålla det så enkelt som möjligt så nu ser det ut som följande:

Sparkonto
Lysa
Isk på avanza för mitt spekulerande.

Jag slutade med mentala bokföringen att dela upp sparande till barn, pension etc.
För mig är det enklast att ha allt som investeras på ett och samma konto (lysa) och resten på sparkontot.

Tipset är väl att kolla igenom dom dyra fonderna du har och byta ut mot billigare.

2 gillningar

Välkommen hit!

Usch för rådgivarihopsatt ISK. Byt till global indexfond med låg avgift där.
Spretigheten är inget problem om inte du tycker det är ett problem. :slight_smile:

Det jag reagerar över är att du sparar 5000 kronor till dig själv på olika konton. Detta är naturligtvis jättebra! Meeen… när det gäller resandet och även din framtida förändring av sparkvot så tänker jag att du fåt ta detta härifrån.

Så får du 2000 kronor mer i månadsutgifter, spara mindre (om du inte kan snåla på annat håll förstås). Vill du resa för 12000 om året så ta en tusenlapp till från sparandet. Inga pengar är ju gratis så att ha råd med längre resor låter sig ju inte göras enbart för att man månadssparar s a s. Kostnaden finns ju där ändå. Det man får vara medveten om är ju att ökat resande och ökade utgifter nu tär på potentiella pensionspengar.

1 gillning

Tack för era svar! Jag har då ytterligare en fråga: är det bra att ha kapitalförsäkringarna kvar? Har försökt läsa på lite vad skillnaden är mellan isk och kapitalförsäkring men förstår inte riktigt. Vad tjänar jag på att ha endel pengar i kapitalförsäkringar?

Skattemässigt fungerar de lite olika, men slutresultatet är nästan exakt samma skatt i antal kronor.

Däremot har ofta storbankerna avgifter förknippade med att ha en kapitalförsäkring. Vilket skulle göra det lönsamt för dig att ta ut pengarna och sätta i annan kapitalförsäkring/ISK där inga avgifter bara för själva kontoskalet/försäkringen tas ut.

Dessutom så har en del storbanker bara kapitalförsäkring i form av “traditionell förvaltning”. Vilket är en minst sagt krånglig förvaltningsform med tveksamma “garantiräntor” som inte alls beter sig som rena garantier. Ofta med höga förvaltningsavgifter. Inget jag rekommenderar alls.

Sen kan det tyvärr även vara förknippat med uttagsavgifter och liknande om man försöker få ut sina pengar.

Du bör kolla upp vad du har för förvaltning/om du valt fonder själv o.s.v.

1 gillning