Varför fungerar inte fondrobot till pensionssparande?

Hej Jan och Caroline! Tack för ert gedigna arbete för oss småsparare! Jag månadssparar nu tredje året via ISK Nordnet enligt globala barnportföljen. Är 57 och tänker att detta kommer bli ett “tillägg” till min pension när den dagen kommer om sisådär 8-10 år. Jag månadssparar även via Lysa med samma syfte men undrar om kan du förklara vad du menar med att “Det finns dock situationer då man inte kan eller vill använda en fondrobot, t.ex. pensionssparande.”? Tack

I tjänstepensionen kan man inte använda fondrobotar. Om du vill ha en kapitalförsäkring så är det inte alla fondrobotar som erbjuder det.

Sen är många fondrobotar knappt mer än en blandfond. Blandfonder brukar finnas i tjänstepensionerna.

1 gillning

Du kan givetvis spara privat till din pension men din allmänna pension (från staten) och din eventuella tjänstepension(från arbetsplatser) är ställen där du enbart kan välja fonder.

Tjänstepensionerna har i regel blandfonder men de kan vara dyra och urvalet av fonder kan vara begränsat. Så det gäller att kolla avgifterna noga. Standardvalen är oftast fonder som är gynnsamma för banken med höga avgifter.

2 gillningar

Ja, det är helt sjukt hur dyra vissa blandfonder kan vara. Swedbank Robur Access Mix kostar bara 0,26%. Motsvarande fond hos Länsförsäkringar kostar 1,38%.

1 gillning

Tack för svar. Jag har tjänstepension (ITPK) både i SPP och SEB med valbara fonder, visserligen begränsat utbud men en del indexfonder med låg avgift.
Vad definierar kapitalförsäkring?
Kan man se ett privat fondsparande i ISK via Lysa och/eller Nordnet (exv. basportföljen) som en kapitalförsäkring?

Jag är verkligen ingen expert på detta och kan ha fel:

Dina privata sparande på ISK (Och därmed även Lysa som använder det) är inga kapitalförsäkringar. Dvs du kan ta ut och sätta in pengar när du vill. Däremot är dina tjänstepensioner former av kapitalförsäkringar som heter fondförsäkring (om du nu kan välja fonder som du skrev). I praktiken så är det en form av sparande med begränsningar så som att du bara kan ta ut pengarna vid en viss ålder (t ex så tror jag att jag hade en kapitalförsäkring som gjorde att jag kunde ta ut pengar vid 18 års ålder). För pensionernas fall så är det troligtvis från 55 års ålder eller däromkring.

Men du skrev att du var 57, så då tänker jag, är det inte dags för dig att minska risken och köra det lite mer safe nu när du närmar dig pensionen? Så att köra 100% på billiga indexfonder i dina tjänstepensioner kanske inte är det allra bästa för dig i det här läget. Börsen kanske kraschar nästa vecka och inte återhämtar sig på 10 år, då blir din pension rätt så tråkig. Det kan vara en bra idé att kolla in bloggavsnitten gällande risk. Kanske du bör använda någon blandfond för det om det inte finns några bra räntor att tillgå. Med tanke på att du inte har så många år kvar innan pensionen så kanske det är värt att betala högre avgift för lite högre säkerhet. Men det är upp till dig, det beror på hur resten av din ekonomi ser ut.

Tyvärr är det svenska pensionssystemet helt urbota krångligt för gemene man, jag tycker inte man ska behöva en ekonomiutbildning för att kunna förstå det…

1 gillning

Tänker att det kan vara bra att ha “penisonspyramiden” i bakhuvudet också. D.v.s. en allmän pension i botten, där en del består av PPM, tjänstepension(er) i olika varianter, pensionssparanden samt vanligt sparande till pensionsåldern.

Tjänstepensionerna är knutna till de plattformar och institut som avtalats fram. För pensionssparanden var det ju tidigare ett annat skatteläge och som jag förstått det är det inte lika gynnsamt längre, men det sker alltid i särskilda kapitalförsäkringar där man är knuten till utbud och regelverk hos institutet man valt själv. Det egna sparandet kan man göra på vanligt bankkonto, i fondkonto/depå, kapitalförsäkring eller investeringssparkonto (ISK).

1 gillning

För att inte krångla till det för mycket. En kapitalförsäkring är ett slags konto, ett alternativ till en ISK.

Beskattningen är likvärdig men “under huven” är det något annat (precis som @MSbgh säger). Det kan finnas anledningar till att man hellre har en kapitalförsäkring än ett ISK, till exempel om man har ett barnsparande och vill se till att pengarna är öronmärkta till barnen vid dödsfall (istället för att följa de vanliga arvsreglerna).

1 gillning