Hjälp

Har lite funderingar. Har 250 000 som jag vill sätta av för pension. Är idag 30år. Vill att dessa pengar ska få “sköta sig själva” och förbli märkta till pensionen (om förhoppningsvis 35 år). Är en kapitalförsäkring traditionell ett alternativ, eller är det för mycket/höga avgifter? Nybörjarportföljen? Eller hur ska man tänka? Och bör sätta in hela summan vid samma tillfälle?

Med så lång tidshorisont skulle du kunna kika på globalportföljen/barnportföljen istället. Eller helt enkelt all in på en billig global indexfond, förslagsvis Avanza Global. Fonden köper du i ett ISK.

En traditionell förvaltning innebär oftast att de tar lägre risk genom att blanda in räntor och fastigheter i portföljen. Detta har lägre förväntad avkastning på så lång tid som du siktar på. Man pratar ofta om just “förväntad avkastning” för i verkligheten vet vi inte svaret förrän i efterhand, det är svårt att spå framtiden. Men normalt sett är aktier det som har högst förväntad avkastning, och en global indexfond ger dig aktier spridda över olika branscher och olika länder.

Det viktiga är att förstå att aktiemarknaden svänger mycket både uppåt och nedåt så under vissa perioder kan det vara röda siffror på kontot. Då är det viktigt stt du inte säljer av bara för att det gått minus (du är ju långsiktig så fatta inga kortsiktiga beslut!).

Jag är en vanlig småsparare precis som du och jag har lärt mig det mesta på den här bloggen och från Småspararguiden.se. Du får själva tänka ut hur du investerar dina pengar.

Jag håller med Emil!

… Men vill passa på att tycka till lite. :slight_smile:

För sparande på väldigt lång sikt, 30-40 år, är det inte givet att ISK eller KF är bättre än aktiedepå med kapitalvinstskatt. Bortsett själva urholkningseffekten (likn en förvaltningsavgift) som den årliga skatten orsakar så är det även otydligt då skatten ändras från år till år.

Förr kunde man ju spara 1000:- i månaden skattefritt / avdragsgillt på IPS. Så, visst vore det trevligt om nån typ av skattesubventionerat privat pensionssparande skulle återuppstå?

Jag tror också det skulle vara bra för många att kunna låsa upp pengar så att man verkligen kan prata om ett långsiktigt sparande.

De här idéerna har funnits och diskuterats sedan avdragsgillt IPS avskaffades. Nordnet t ex har en bra bloggartikel om det:

https://blogg.nordnet.se/vart-forslag-pensionslaset/