Rent hypotetiskt - vad är uppsidan med att pensionsspara istället för att bara investera pengarna på ett ISK och på så sätt “pensionsspara”?
Vad menar du med begreppet pensionsspara, till skillnad från investeringar på ett ISK som man har för avsikt att använda vid pension? Ökad löneväxling till tjänstepensionen?
Jag pensionssparar i ett ISK.
Kom fram till att det är ofördelaktigt att låsa pengarna i vissa pensionsprodukter.
Är medveten om risken att bli dödsjuk eller att kanske viljan att köpa ett boende dyker upp innan mim pension. Vill då kunna plocka ut pengarna innan 70 års ålder.
Förr med avdragsgillt pensionssparande var tanken att skatten är lägre när man tar ut pension än vad den är på lön.
Hög marginalskatt på lön vs pensionsuttag under brytpunkten.
Liknande logik gäller numera för löneväxling för den som tjänar över brytpunkten för statlig skatt.
När jag tänker pensionsspara så tänker jag eget isk. Inget annat. Så ett helt vanligt sparande, bara att man planerar använda pengarna till pension.
Pensionssparande för mig är kapital som beskattas som pension när det tas ut.
Ja detta är ju en mkt bra definition, tycker jag! Ej tvetydigt på nåt sätt alls, ej subjektivt. Och enklast möjliga definition.
Jag tolkar frågan som att “varför spara i ett traditionellt IPS, individuellt pensionssparande, när man kan spara i ett ISK”?
Svaret är att det inte längre är så fördelaktigt med ett IPS, i de flesta fall.
Rätten till avdrag har försvunnit för de flesta, så pengar sparade i IPS blir ofta dubbelbeskattade.
Undantaget är om du inte har tjänstepension från jobbet.
Som andra har skrivit, det finns inget skattegynnat vettigt alternativ för privat pensionssparande som är bättre än ISK.
TS verkar tänka att pensionsspara och pensionsspara på ett ISK är olika saker men det tycker jag låter lite konstigt då ISK i majoriteten av fallen är det bästa och ett av de vanligaste sätten att pensionsspara privat på.
Jag har ett stort pensionssparande på ISK och för mig är det självklart att det räknas som pensionssparande. Det är syftet med sparandet som avgör och inte skalet eller beskattningen.
De fall där det kan löna sig att spara på annat sätt är:
-
Du har hög lön (+54k/mån år 2025) och din arbetsgivare erbjuder löneväxling till pension.
-
Din arbetsgivare erbjuder inte tjänstepension alls vilket gör att du har rätt att göra avdrag i deklarationen för privat pensionssparande i t.ex. privat pensionsförsäkring.
Att pensionsspara i låsta produkter är lite som att köpa presentkort tänker jag. Kan vara värdefullt att ha men det är bättre att ha pengarna tillgängliga att använda när och hur man vill istället för att vara bunden till de villkor som gäller för just den produkten.
Fördelen är i min mening att man skyddar pengarna: man kommer omöjligen få feeling och skicka dem till en vacker kvinna som fastnat i nigerianskt fängelse eller köpa en Porsche eller investera dem i något lovande projekt. Det är samtidigt nackdelen.
Vid en skatteväxling kan du tex gå från 50% skatt till nedåt 30% skatt om din pension är låg så kanske jobbskatteavdraget får ner det ytterligare något. Men säg 20% och att det handlar om 1Mkr över en lång tid. Den 1mkr kanske hinner bli 2mkr. Vips har du 2mkr mer att ta av när du når pensionsfasen. Men jag håller med om att värdet av att kunna komma åt pengarna när de behövs är väldigt stort.
Tänker att det kan vara bra för de individer som har svårt att inte nalla ur spargrisen ![]()
Finns ingen helt enkelt.