Hur stor andel av sparandet till pensionen?

Har för tillfället delat upp mitt sparande i två delar, ett allmänt sparande och ett pensionsspar där pengarna investeras i mer eller mindre samma innehav. För tillfället lägger jag 25% på pensionssparandet men har funderat på om det är något för stor andel? Är 30-35 år från pensionen så det finns mycket tid att ackumulera en hygglig summa tills dess.

Vad anser ni är en rimlig nivå av sparandet att öronmärka till pensionen? Eller kanske är det bättre att spara allt i en och samma pott?

Om du är anställd med tjänstepension, Noll.

Vi har ett tvingande pensionssystem i Sverige som gör att du garanterat kommer ha tillräckligt med pengar när du blir äldre (förutsatt att du inte slutar jobba)

2 gillningar

Håller med @Pareto. Sedan får man dock utgå från att målet med pensionssystemet är att du ska ha drygt 60 % av din slutlön i pension livslångt. Så man får bara se till att “tillräckligt” ryms inom det.

Se mer t.ex. det här avsnittet:

2 gillningar

Jag sparar i flera delar, men det jag har märkt som privat pensionssparande är nivån 10 procent av nettolönen. För så låg avsättning krävs lång sparhorisont.

0%.

När jag blir pensionär planerar jag att sitta utanför min stuga och kedjeröka pipa med egenodlad tobak hela dagarna. Har du andra planer kan det dock vara en god idé att ha lite pengar över när du går i pension, men finns ingen som helst anledning att öronmärka pengarna.

2 gillningar

Det är bra fart på dagens pensionärer och många lever länge och reser utomlands vid 80+.
Statliga pensionen på ca 40% av lönen och max ca 20.000 är inte mycket om man är van vid 100% och ex vill fortsätta resa . Se till att få bra tjänstepension eller spara ordentligt är en bra idee tycker jag.
OCH att som husägare slippa ekonomisk ruin på 1 vinter och att nödsälja till underpris pga rejäla marginaler när elpriserna 10 dubblas eller räntorna går upp massor är också en bra idee. Såna El-chocker vi nu upplever anser jag att man inte skall behöva ta höjd för. Dålig energipolitik utan vettiga marginaler.

Är det ett IPS konto bör du sluta att spara direkt då det inte är avdragsgillt sedan ett antal år tillbaka.
Är det ett vanligt ISK kvittar det ju egentligen då du kan omvärdera under resans gång.
Mentalt kan det ju vara svårare att nalla av pensionsspar, så ur den aspekten är det ju jättebra att ha det som mål för sitt sparande.
Själv så hade jag ett mål om FIRE/Pension men där jag helt vänt om och nu i 45års ålder funderar på vad som är viktigt här i livet och vill mer än gärna spendera mina pengar på saker som förgyller livet, frågan är bara vad?
I dagsläget köper jag och frun tid för pengarna.

Men det är kanske off topic och ej svar på frågan……

Jag har då aldrig sett någon mening i att dela upp det. Vad skulle skillnaden vara mellan pensionssparande och allmänt sparande?

Jag har lika långt till pensionen som du. Har ett ISK på Avanza som jag döpt till pension. Där åker det in 500kr/mån oavsett hur mycket jag sparar i övrigt. Lite nog att knappt kännas, mycket nog att göra stor skillnad när pensionen kommer!