Hej. Jag har nu under 1 års tid kommit igång med sparandet och lägger undan 8000kr per månad på mitt ISK. Nu däremot känns det lite rörigt att lägga in allt på samma konto, och tänkte därför kolla vad en rimlig siffra är att lägga på ett nytt konto som är endast till privat pensionssparande. Jag är 25 år och har precis börjat jobba heltid efter studier, och tänkte att 2000kr per månad är rimligt att lägga in på privat pension och då resterande 6000kr på ett mer ”öppet” ISK. Är detta något ni skulle rekommendera? Hur gör ni andra? Kom gärna med tips då jag ändå känner att allt på ett konto kan bli lite rörigt
Toppen att du sparar och jag förmodar att du med det menar investerar.
Att ha två olika ISK är ju ingen nackdel om det hjälper dig själv att tänka. Är ett för långsiktigt investerande (typ pension) och ett för kortsiktigt (typ handpenning till lägenhet) kan det ju vara en fördel mentalt. Det är alltså ingen skatteteknisk skillnad, om det är det du undrar. Själv har jag tre olika ISK i två olika banker, för det funkar för mig.
Känns som ordet “Pensionsparande” är något banker har lärt folk för att de ska ytterligare tjäna pengar på mer udda produkter?
Om du är 25 år har du ca 42 år av automatiskt sparande i allmämnpension(Din arbetsgivare betalar detta) , samt se till att du har tjänstepension på din anställning.
Allt utöver detta är Sparande och i mitt tyckte ej öronmärkt till Pension.
Doc kan man självklart använda pengarna då också.
Men kan vara värt att se skillnaden och först räkna på hur mycket pension du kommer få genom att göra en sån där simulering. Sen därefter spara, men som 25 åring är det också viktigt att uppleva livet resa, osv. Så det inte blir obalans ![]()
Lycka till!
Vad kul att du är smart nog att börja spara tidigt i livet ! Tiden är din bästa vän… Du sparar ganska mycket per månad nu och det är som påpekats viktigt att leva häe och nu och njuta av livet. Men…har du möjlighet att spara den summa du gör varje månad och ändå unna dej att njuta “lagom” (du bestämmer såklart vad som är lagom för dig) av livet här och nu så fortsätt så! Bra idé att ha ett separat ISK för riktigt långsiktigt sparande (till pension eller att kunna sluta jobba tidigare, ta ett sabbatsår eller liknande ) och ett annat ISK för sparande med ca 5 - 10 års horisont. Ca 2000 per månad avsett för “pension” är bra att börja med, det kommer att komma år då du kanske inte ens kan spara hälften av vad du gör idag (bilda familj, skaffa större bostad etc) och då är det bra att du hunnit få ihop en “grundplåt” som kan “jobba för sig själv” med hjälp av tiden.
Lycka till !
Tack för svaret! Jag lägger undan 8000 i indexfonder, har redan köpt lägenhet och har en buffert om 5 mån utgifter. Sparar även till resor och nöjen utöver dessa 8000kr. Min fråga blir då egentligen om jag ska ha allt på ett konto eller dela upp det, vill helst FIRE men vi får väl se om det, och därför är jag lite kluven om hur jag ska dela upp kontona eller bara låta allt vara på samma. Känns som det är lättare att ”våga” använda pengarna till annat än pension om jag har ett specifikt konto till just pension, men då är frågan om 2000kr räcker (tänkte öka summan när lönen går upp med)
Ja precis jag tänker ju såklart att jag isåfall sparar på avanza i en rimlig index fond, inget sånt banken vill sälja på. Däremot är min fråga egentligen om jag ”borde” ha ett specifikt konto för just pension, då jag kan finna det svårt att faktiskt unna mig med mina sparade pengar för jag tänker att allt är till pensionen sen…
Ja precis jag hade kanske föredragit att dela upp bara för tydlighetens skull. Hur har du upplägget med 3 olika konton om du är okej med att svara på det såklart?
Du är 25 - för tidigt att tänka på pensionssparande, och det är i efterklokhetens bleka sken inget jag saknar.
Fortsätt att ta ekonomiskt kloka beslut, men spara inte onödigt mycket. Du kommer i framtiden aldrig kunna uppleva de upplevelser som är kopplade till den tid/ålder du lever i nu ![]()
Hej, jag gjorde precis som du gör nu när jag började jobba. Hade allt på Avanza men har faktiskt nu flyttat pensionen till Nordnet vara för att jag inte vill ”se pengarna” eftersom jag inte ska använda dem på länge. Har automatiskt sparande i indexfond.
Bra synpunkter. Hur det är vettigt att tänka beror lite på hur din bästa gissning om ditt liv framåt ser ut.
Om du skaffat dig en bra utbildning och kommer tjäna uppemot eller över statliga skattegränsen kanske behöver du inte spara extra till pensionen OM du nöjer dig med normal pensionsålder som för dig kommer vara närmare 70.
Om du vill ha lika bra pension som du hade lön eller dra ner på arbete rejält och arbeta ett par manår mindre än så är det bra med en del sparat. 8000 per månad låter alldeles onödigt mycket för “pension” dock. några tusenlappar låter mer rimligt.
Att arbeta till 70 är inget jag skulle gilla. flera år för länge om man frågar mig. Jag började dra ner på arbete vid ca 60 års ålder.
Okej, så 2000kr för pension varje månad är en rimlig siffra? Och kan därefter lägga resten i ett mer ”öppet” sparande som kan användas till allt från bil, villa, stor resa, bröllop osv? Mitt mål är egentligen att spara 8000-10000 varje månad tills jag kommer upp i 1 miljon vilket är om ca 5 år i den takten, sedan ta det lite mer lugnt med det aggressiva sparandet och skaffa barn, leva mer lyxigt i vardagen osv
Jag tycker det låter rimligt att ha två ISK, smart för mental bokföring. Jag gör samma.
För att svara på ovan: Vilken tjänstepension och lön har du?
Jag har precis fått mitt första heltidsjobb som ligger på 32000kr, 6% tjänstepension och löneväxling när jag kommer över 51k om jag vill såklart
Med 6% tjänstepension så får du strax under 2k i pension i TJP idag, att spara 2k privat med redan skattade pengar är mer än vad du får i TJP vilket visserligen är väldigt bra, men det kan vara lite väl mycket. Speciellt när det är en form av mentalbokföring.
Jag hade överväg att kanske spara en mindre summa öronmärkt för “pension” och så spara lite mer på “vanligt” sparande inledningsvis. Tänk, en sparoption på 1000-1500 kr som kan bli “pension” eller så ligger det i ordinarie sparandet för hus/bröllop/resa om det sker i närtid.
Jag och fru har jobbat på rejält men det tog ett par år att lösa insats till bostaden så inga nämnvärda summor till “pension” och hade vi gjort det så hade det tagit ett par år till att lösa bostad.
Ja, det är inte hemligt. Jag tuggar på ganska öppet om det på min YouTubekanal (skamlös reklam: https://www.youtube.com/@FIREpåsvenska ) ![]()
Men det är inte särskilt specialplanerat på något sätt. Jag har ett ISK hos Länsförsäkringar, för det är min huvudbank och jag gillar deras fonder. Där ligger olika indexfonder, mycket av mitt Sverigeinnehav är där.
Jag har två ISK hos Avanza, ett med globalfonder och “lekhink” med investmentbolag samt ett ISK som innehåller ett förskott på arv som jag fick i höstas och som jag bestämt mig för ska ligga orört och globalfondsinvesterat, åtminstone tills jag landat ordentligt i mitt FIRE-liv.
Men det här är som sagt mest “som det blivit” och är inte optimerat på något sätt. Dock är det skönt med två olika banker om skiten skulle träffa fläkten någon gång i framtiden.