45år vad kan jag göra för att få bättre pension

Hej

Är 45år och kollade pensionen och ser att jag skulle få 28053kr/mån mot min lön på 44100kr/mån idag. En lite överraskning hur det kan vara så lågt mot vad man har i lön.

Var skall man lägga krutet, är det nått man kan göra bortsett från att spara privat (vilket jag gör men vill inte räkna in i detta) utan frågan riktar sig till hur man kan maximera denna delen.

Det enda jag gjort är att se till att jag ligger i AP7-SÅFA som är bra om man förstått det rätt.

Tjänstepensionen är ITP2 och min arbetsgivare avsätter 4% av bruttolönen.

Vad kan jag göra?

Du kan alltid spara privat, men du har 20 år kvar till pension, vilket gör att du har en hel del ränta på ränta att hämta kommande åren. Insättningar och ränta kommer utveckla kapitalet positivt (förhoppningsvis)

1 gillning

Precis, spara i tid.

Sedan är frågan- hur mycket pension behöver du ?

Idag har du kostnader och utgifter du förmodligen inte har vid 65. Å andra sidan vill du kanske unna dig saker då, tex tidigare pension eller göra saker som du inte har möjlighet till idag.

Så är målet bara att ha en större hög med pengar som du sprider ut som pensionsutbetalningar gäller det att spara enligt Rikatillsammans råd.

Men mitt råd är att fundera lite på vad du vill göra också med pengarna.
28000 före skatt som pensionär räcker i många fall lång om man beaktar att boendet kanske är betalt till stor del,(om du inte tagit lån pånytt för att hjälpa barnen med första boendet) , du behöver inte spara längre för framtiden utan tvärtom, du har små kostnader för dina barn (om du har) osv. Men det är helt och hållet individuellt.

5 gillningar

Spontant tycker jag det är en ganska hyfsad pension. Du borde ligga ganska högt om du klickar in dig på jämförelsesidan på minpension.

2 gillningar

Okey det känns ju bra att höra , det har jag inte tänkt på att det utvecklas exponentiellt.

Som det står i inlägget så exkluderar jag privat sparande eftersom jag är ute efter att få veta om det går att maximera denna delen på någon sätt som jag inte känner till.

Ja det är ju en helt befogad frågeställning som jag inte tänkt på, sannolkt behöver jag inte lika mycket som idag, men kan man maximera det så vill man ju göra det, bättra att få för mycket än för lite, man hittar nog någon man kan ge till i så fall :slight_smile:

Ja det är kanske så, jag var inne i ett annat forum där någon var orolig som hade typ 6 miljoner totalt, jag har hälften och började fundera på var jag låg. Skall se om jag hittar jämförelsesidan så kanske jag får en mer nyanserad bild.

Tack för input.

Min poäng är att du om du vet var du vill ta dig är det lättare att räkna ut hur du skall ta dig dit :slight_smile:

Att räkna ut hur jag får mer pengar i framtiden är lätt, jag avstår från att konsumera dem idag så ger de avkastning i framtiden.

Så det är en förhandling mellan Rickard-idag och Rickard-i-framtiden-med-grått-hår. Och då måste man kanske sätta ner foten gentemot Rickard-i-framtiden och säga att han inte får allting han vill ha :slight_smile:

Och skit i vad andra har, du har ingen aning om var de står, var de vill osv.

Det är DU och DINA behov som räknas.

6 gillningar

Jag tror du missförstår mig, jag tänkte endast på hur jag kan maximera sina pension som inte kommer från privat sparande. Finns det några småsaker man kan göra som jag missat.

Jag är helt med på att ju mer man sparar privat ju mer pengar har jag i slutändan.

1 gillning

Ok, det är ju bra!
Jag har inte bättre tips än vad du gör idag. Så gör jag :slight_smile:

1 gillning

Eftersom du ligger under brytgräns för att göra löneväxling intressant, och har vettigt val på premiepension, så skulle jag säga att du gjort det som går. Finns inte så mycket mer att pilla på (givet att du inte har något dumt val på din valbara del i tjänstepension). Det enda jag kan komma på på marginalen är ditt efterlevandeskydd vars borttagande (om det är vettig i din situation) ger några extra kronor.

Och som sagt, pensionsprognosen är ganska konservativ, så ju äldre du blir desto bättre ser det ut typiskt.

Det uppenbara är att höja lönen vilket leder till högre pensionsavsättningar.

2 gillningar

Jag tror det lättaste sättet är att försöka få upp lönen, förhandla med arbetsgivaren om extra inbetalning.
Jobba mycket, inte vara sjuk, eller gå ner i arbetstid osv.
Det man kan göra som någon skrev också är att jämföra med andra hur du ligger till.
Det i sej ger ju ingen högre pension dock.

Det positiva i att ha koll på sin pension såpass tidigt är ju att man kan planera bättre för framtiden och då få koll på vad man vill lägga pengarna som pensionär.
Typ anpassa boendet osv.

Nej jag har inte valt något i min tjänstepenison så jag har inte aktivt gjort den sämre. Men det låter ju positivt att det inte finns så mycket mer att göra än att höja lönen, det kännstan enklare än att ha koll på pensionssystemet.
Jag har efterlevandeskydd men med barn och familj känns det bra just nu.

Tack för input,

Jag jobbar 100% och är aldrig (sällan) sjuk , bra tips med att förhandla med arbetsgivaren om extra insättning på tjänstepensionen.

Tack för input

1 gillning

När du gör prognosen och naturligtvis även vid uttag, får du betala relativt mycket för att livsvarigt uttag istf ett uttag bestämt i tid. Beroende på boendesituation så kan det vara så att du realiserar mycket kapital när du säljer ditt boende för att flytta till en annan bostad, vilket alltså skulle minska behovet att ha livsvarigt uttag.

Gissningsvis har du en förmånsbestämd ITP2. Vet inte varför eller om det gäller alla, men gällande min egen ITP2 klarar minpension.se inte att göra en prognos inkluderande framtida inbetalningar, utan värdedatumet är idag. Gör en separat prognos för ITP2 hos Alecta eller vem det nu är.

1 gillning

Prognosen antar ju också att lönen är den samma fram tills pension. Förhoppningsvis så kommer du ju se en reallöneökning under dina bästa 24-25 år inom arbetet

Nivån verkar normal. Det enklaste är att jobba några år extra. Det påverkar mycket.

1 gillning

Gör pensionen rolig och intressant med hjälp av pensionsguiden.nu - kostnadsfria seminarier m m.

Ju mer du kan om pensionssystemet ju intressantare blir det.

@Monica som driver pensionsguiden finns här på Rika tillsammans.

du skriver att du är 45 vilket innebär att du är på gränsen mellan ITP1 och ITP2. Vilken av de tjänstepensionerna har du?
Om du har ITP2 så är det snabbaste sättet att få upp pensionen att byta jobb till en högre lön. Eftersom ITP2 beräknas på slutlönen. Se då till att arbetsgivaren har tjänstepension med ITP2. Den högre lönen kan även ge ett högre eget sparande.