Hej!
Jag läste en kommentar i en annan tråd som verkligen fick mig att fundera.
Det stod något i stil med ”om du har tjänstepension så behöver du inte spara privat till din pension”
Jag och min sambo har båda tjänstepension (AKAP-KR 6% samt SAF-LO 4.5%).
Jag misstänker att de flesta som hänger här på RT har tjänstepension. Ni med tjänstepension, har ni ett privat pensionssparande utöver eran tjänstepension?
Vi sparar 15% av vår nettolön och delar upp den enligt följande.
10% - sparande ISK.
1.25% - privat pensionssparande ISK.
1.25% - privat pensionssparande ISK.
2.5% - sparande till barnen ISK.
Detta sparande är för 10+ år och placeras i aktieindexfonder.
Jag funderar på om man helt enkelt ska slopa det privata pensionssparandet och istället fördela sparkvoten såhär istället.
12.5% - sparande ISK.
2.5% - sparande till barnen ISK.
Vi är alltså inte ute efter att minska sparandet, utan att spara annorlunda mestadels mentalt annorlunda.
Jag gillar tanken av enkelheten i att ha en stor säck med pengar på isk konto
Jag skulle bli tacksam om ni ville dela med er om hur ni gör och hur ni tänker.
Jag sparar 500kr i månaden öronmärkt till pensionssparande. Det är tillräckligt lite för att alltid kunna tugga på utan att stressa upp mig och blir en sjysst bonus när jag väl går i pension, gör att jag kan gå något/några år tidigare, ger mig några sjyssta resor…
Sen sparar jag en hel del utan något särskilt syfte som såklart kan användas som “pension” sen men likväl kan användas till vad som helst fram tills dess. Har svårt att se att de skulle ta slut dock.
Tjabba! Jag är en försiktig general och har jobbat utomlands i massa år. De första åren helt utan tjänstepension, vilket gjort att jag valt införskaffa egen privat pension här hemma. Om du och din sambo enbart arbetat i Sverige är behovet av en sådan lösning mycket mindre som jag förstår det. De sista åren utomlands kompenserade jag genom att maxa min inbetalning till den tjänstepension som då var på plats. Summa summarum har jag privat pensionssparande som motsvarar 50% av min totala tjänstepension. Vill ju ha pengar också när jag är pensionär .
Jobbar utomlands också. Första åren utan (utländsk) tjänstepension,men nu har jag iaf det. Men jag undrar vad du menar med att du jobbar utomlands och har pensionssparande i Sverige? Hur ser den lösningen ut? Eget sparande på depå, eller någon skatteteknisk lösning som pensionssparande oftast har?
Jag skaffade en IPS hos min storbank och lade in pengar i den fortlöpande. På den tiden fanns avdragsrätten så skattemässigt var det fördelaktigt. Det gick kombinera med att vara socialförsäkrad och deklarera i mitt arbetsland på ett bra sätt.
Jag pensionssparar inte privat. Har bra tjänstepension och hög lön sen ganska ung ålder så det har bara känts onödigt. Har inte känts värt att löneväxla till pension av den anledningen heller.
Sparar rätt mycket privat men inte till pension dock bör tilläggas!
Först och främst måste man definiera vad privat pensionssparande är.
För mig är det den delen som är grönfärgad i pensionspyramiden hos minpension.se.
I mitt fall har jag en gammal pensionsförsäkring som jag sparade det som man fick göra avdrag för innan avdragsgillt pensionssparande togs bort.
Vi har båda tjänstepension och sparar utöver det inte i en låst sparform för pension.
Med det sagt så har vi ett sparande för längre sikt på ISK vilket för oss betyder just pensionen men det är även vår “sista buffert” om något brunt träffar fläkten totalt… Utöver det så siktar vi på skuldfrihet och låga driftskostnader i tid till pension.
Min statliga pension och tjänstepension ligger på cirka 70 procent av min slutlön före pensionen. Helt OK eftersom jag har en låg boendekostnad.Samtidigt är detta “lite på gränsen”. Jag är därför tacksam för de extrapengar jag får via mitt tidigare sparande.
Vill.man unna sig livets goda som aktiv pensionär bör man nog spara ett antal 100-lappar på ett ISK varje månad, alternativt köra någon 1000-lapp som löneväxling. Givetvis mera om man är i 50-årsåldern.
Jag har alltid haft tjänstepension och därmed aldrig haft behov av ett privat pensionssparande. Istället sparar jag på ett vanligt ISK. Min förhoppning är att sluta jobba innan pension och därmed kunna använda av mitt sparkapital innan pensionsutbetalningarna kickar igång. Genom att ha pengarna på ett vanligt ISK låser jag inte in dem tills jag kan ta ut pensionen.
Detta kräver så klart disciplin så att pengarna inte konsumeras innan dess men jag känner mig själv tillräckligt väl för att inte se det som en risk.
Är egen företagare och jag sparar det mesta i ett isk konto, planen för dessa pengar är dock att användas tidigare än pension kommer köra en “die with zero” plan där jag går tidigt som attan i pension alternativt går ner o jobbar halvtid (om det blir för tråkigt) tidigt i livet och leva på avkastningen.
Men min plan är dock att leva upp det mesta jag sparar ihop innan jag blir allt för gammal sen om jag får uppleva att bli gammal o grå så har jag inget emot att levt upp det mesta tidigare i livet om det innebar ett annars rikt liv i upplevelser
Skillnaden är väl egentligen att vårt vanliga sparande skulle vi rent krasst kunna ta ut av, även om det inte är tanken. Men det har vi inte gjort än och har inga som helst planer på att göra det.
Pensionen är ju tänkt att ha som lön när vi går i pension.
Men!
Om vi skulle välja att bygga hus framöver så skulle jag kunna tänka mig att investera ifrån den privata pensionen om det skulle behövas.
Någonstans blir det en sorts mental fördelning av pengar som vi egentligen tänker om på samma sätt. Dvs ”aldrig sälja”.
Nej utan vi skulle isf helt enkelt flytta över fonderna till 1 isk konto istället för 3 och månadsspara exakt lika mycket som idag.
Min tjänstepension är baserad på att kunna gå tidigare i pension, så har sparat privat också. Just nu har jag lite paus i det sparandet pga att jag behöver lösa lite andra projekt först och har prioriterat om lite.
Men som någon skrev tidigare, det kanske är bättre att lägga det sparandet när det kommer igång igen på att amortera huslånet istället.
Lägre ränta ger ju lite mer marginaler, samt mer pengar över när man säljer. Å andra sidan om man vill bo kvar i huset så kanske det är bättre att ha några 100k extra som man kan nyttja direkt.
Troligtvis kommer jag att kunna göra både och, när barnen flyttat ut blir det ganska mycket pengar över, så då kan man spara/amortera betydligt mer.
Jag har tjänstepension, men eftersom jag också tidigare varit egenföretagare och också levt utomlands i långa perioder, utan vettiga pensionsavtal, har jag relativt andra höginkomsttagare skral tjänstepension. Skatteväxlar 10k+ (kostar mig 5k netto) på toppen av tjänstepensionen så jag har en total insättning på 25k i mån till tjänstepension. Utöver det sparar jag 5k+.
Så av min disponibla inkomst kan man säga att jag kör 50/50, 5k extra till tjänstepension, 5k till sparande.