Tjänstepensionssparande vs bostadsparande

Efter inlägg i annan tråd funderar jag på hur ni andra gör med Tjänstepension

Har förmånen att arbeta på en konsultfirma där vi själv har möjligheten att styra hur den pott vi drar in används. Just nu har jag upplägg enligt länk för egen del.

Men den specifika frågan är då hur man bör tänka kring tjänstepension. Nu har jag som sagt då 6000 / mån avsatt. Det blir ju då låst till framtida uttag.

Sparar idag i snitt runt 6000 per månad utöver pensionssparandet. Ett semi-långsiktigt sparande.

Jag bor idag i hyresrätt - men har som målsättning att framöver köpa bostad (bostadsrätt eller villa).
Därmed funderar jag på om jag sparar för mycket i tjänstepension.
Men samtidigt är det väl (?) en väldigt förmån att spara pengar direkt in i tjänstepension?

Tar ju sin tid att trots bra lön spara ihop till en bostad…

Så för att vara extra tydlig;
Frågan är: Hur mycket bör man spara i tjänspepension när man har möjligheten att välja själv?

Jag tycker en rimlig utgångspunkt är att sätta av motsvarande ITP1

ITP 1:
4,5 % upp till 44 375 kr/mån (motsvarar 7,5 inkomstbasbelopp)
30 % över 44 375 kr/mån

Antingen sätter du av det via arbetsgivaren (som ska kompensera löneavståendet till följd av lägre sociala avgifter!) eller så sätter du av t.ex. 70% av ovan belopp netto i en vanlig ISK.

Individuella förutsättningar kan förstås göra att man sätter av annorlunda - t.ex. vid sjukdom eller att man har hög lön nära pensionen men förväntas få låg pension.

Jag tycker att det beror på många saker.
Du behöver ju pengar i närtid till t ex en bostad eller annat.
Har du möjlighet att förvalta tjänstepensionen lika billigt och flexibelt som en ISK hos Avanza?
När kan du ta ut din tjänstepension, från 55 eller senare?
En lön på 62000 ger ca 7500 inom ITP1. Du ligger över brytgränsen så varje extra krona på marginalen ger 30% till ITP.
I jämförelse med kollektivupphandlade lösningar är ditt nuvarande sparande alltså lite lågt.

Tack för era svar så långt!
4.5% upp till 44750 blir 1997 kr per månad

30% på summan över 44750 blir i mitt fall 5287,5 kr /mån
dvs en total då på 7284 kr per månad. som jämförelse med ITP1

Vad menar du @Anonym med “Har du möjlighet att förvalta tjänstepensionen lika billigt och flexibelt som en ISK hos Avanza?”

Jag har i nuläget tjänstepensionssparandet hos Avanza (TJP). Fungerar i princip likadant som en ISK hos Avanza. Har dock inte koll på detaljerna, men vill tro att det är “lika billigt” och de önskade fonderna har funnits etc.

Hänger inte helt med på vad du menar där med “Du ligger över brytgränsen så varje extra krona på marginalen ger 30% till ITP.”…?

1 gillning

En del pensionslösningar har andra kostnader eller begränsningar i vilka produkter du kan investera i. Avanza har nog inte det.

Angående 30% till ITP så rörde jag till det. Du har inte ITP men om du hade haft det så är det den tröskeln du är över. Dina peers med liknande lön om kollektivupphandlade pensionsavtal får ganska bra avsättningar för varje löneförhöjning framgent.

Hur ser behovet ut inför ev bostadsköp? Vad är målet, hur mycket kvar och vad avsätter du till detta?

Pensionssparanden brukar ju komma med några ”om och men” så personligen hade jag kanske pausat det helt tills att bostaden är införskaffad. :slight_smile:

Ja, det är väl just det som är dilemmat. Behovet är av större boende är stort just nu, om än jag bor i en hyreslägenhet på nära 100kvm Bara 2 sovrum, dvs ett gemensamt till mina två kids på 12 respektive 14 år. Men jag lär inte spara ihop den 1-2 miljoner jag behöver för att köpa ett större boende på platser jag vill bo. I alla fall inte innan kidsen flyttar ut. Även om jag “kan” spara 10.000 i månaden tar det 10 år tills jag är där. Med nuvarande priser.

Men ungefär då om, 10 år (fast det kan också var 20 år) kommer jag också få loss värdet ur en bostadsrätt som jag äger men idag hyr ut (utan vinst). Då kan den stå till försäljning och då har jag med lätthet till en insatts och mer därtill för en större lägenhet.

Så egentligen är frågan kanske hur / om det är förmånligt att på sikt att ha sparandet direkt till Tjänstepensionssparande gentemot att spara det själv i en ISK?

Vilka skattemässiga fördelar nackdelar är det i alternativen?

Tror du inte att du skulle kunna ”skrapa ihop” till insatsen på kortare tid än 10 år? Det tror jag :slight_smile:

Du når miljonen med ett månadssparande om:

30 tkr- 2,78 år
25 tkr- 3,33 år
20 tkr- 4,17 år

Får du loss pengar för en annan bostadsförsäljning om 10 år kan du investera dem för att bättra på pensionen. Lycka till! :slight_smile: