Jag fick frågan på jobbet nyligen vad jag gjort som gör att jag kan gå i pension vid 57
Jag svarade “Globala indexfonder…fast för10 år sedan” och han skrattade…
Jag tycker det är en bra och relevant fråga och även om svaret (det mer fullständiga nedan) kan tyckas trivialt skall det ställas mot folk med betydligt riskablare/galnare??? strategier (som att göra 600% på 4 år genom smarta aktieklipp).
Jag beskriver hur jag gjorde och så kan andra hänga på med egna erfarenheter eller hur de tänker göra.
METOD/ HUR
Det som gör att jag kan gå vid 57 istället för 68 är:
1 Har fått bra lön sedan relativt länge från 30 års ålder
2 Barnen har flyttat ut och klarar sig
3 Har investerat. För min del har jag lagt det mesta på att betala av huset då jag redan har mkt bra tjänstepension, drivet avbra lön.
4 VIKTIGASTE PUNKTEN:När lönen ökade lät jag inte spend öka i takt med lön utan skapade ett GAP mellan nettolön och månadskostnader på X %. X är mycket viktigt här för det möjligör sparande men gör även att när du går i pension så kan är det OK att pensonen är X lägre än när du jobbade (netto)
Mig som exemepel:Om min slutlön är netto 100%, så sparar jag 30% och lever på 70% och när jag går i pension så får jag ut 70% första 10 åren (dvs samma levnadsstandard som jag redan lever på), sedan 60% i ytterligare 10 år, sedan 50% från 75 års ålder ca, uträkningen blir mer osäker över tiden men detta är räknat på att portföljen bara växer med inflationen…
KAPITAL på börsen. (Ett räkneexempel)
För att lyckas måste man
A) Få till ett tillräckligt kapital (20,000 som växer 200% är ändå “bara” 40,000 extra= 1 månad tidigare pension, eller två?)
och
B) Investera det så att det växer (men till rimlig risk ) och det hjälper om man har lite tur.
Det måste vara både och, annars blir det ingen effekt.
Senaste 5 åren har enligt Nordnet, S&P500 gått ca +80%, så
Om man hade ett totalt kapital på 1M för 5 år sedan (ISK+PPM+TJP) blir det 1,8M nu. Om 1M används till att läggas på vanliga pensionen vid 68 och man behöver 400,000 per år så kan man gå 2 år tidigare = 66
Om kapitalet istället var 10M blir det 8M i ökning och jag kan man gå 16år tidigare! dvs vid 52 (i teorin. Det går inte ta ut så tidigt)
Jag hade mellan 1 och 10 M för 5 år sedan oh det växte kanske 70% så nu kan jag gå i pension tidigare än riktålder
Hur gjorde ni? eller vad är er plan?