Rimligt att sluta jobba vid 60?

Hej!

En av mina drömmar är att ha möjligheten att sluta jobba vid 60. Nyss fyllda 50.

När jag går in på minpension.se och simulerar pensionsutbetalningar från 60 års ålder ser det ut som följande;

60-61 år 22000/mån, 61-64 59000/mån 65-70 80000/mån och från 71 -livet ut 74000/mån.

Således verkar det fungera om jag tex sparar själv som komplement mellan 60-61.

Hur pass pålitligt är då prognosen? Skulle det kunna ändras väldigt mycket? För att verkligen ro det i land istället satsa på att spara undan mycket närmsta 10 åren?

Jag skulle säga så pålitlig som den kan bli, och använder konservativa antaganden. Jorden kan gå under eller Sverige kan hamna i depression med massarbetslöshet och börskollaps, men ska du planera basera på värsta tänkbara fallet så får du ju sitta i en källare med hjälm på dig.

Minpension är grymt konservativ, men sen beror det ju helt på vad du investerar i, minpension tar inte mycket hänsyn till det utan använder mer generella antaganden om hur ditt kapital kommer att växa.

Jag personligen landar alltid att investeringshorisonten för ens pensionkapital är mycket längre än vad som normalt sett beskrivs. Bara för att du går i pension vid 60 så dör du inte då och du har förmodligen årtionden framför dig där kapitalet kan växa. Kolla på den gamla historien om när Warren Buffet blev så rik som han är idag, det var efter 60.

Hade jag varit dig hade jag nog inte försökt täcka de där året när du är 61, utan helt enkelt bara gå i pension ett år senare.

Nu är jag bara 45, men som mitt nickname antyder så är pension, och tidig sådan top of mind för mig. Totalt 12M samlad än så länge, så nu börjar äntligen ränta på ränta ticka på rätt bra, och drar man ut linjen de kommande 45 åren, även med hyfsat konservativ tillväxt så kan det bli rätt så bra.

Men om du däremot tycker att dina pensionspengar slutar växa helt vid 60 så är historien en helt annan.

1 gillning

Din burn rate spelar ju en viss roll här.

1 gillning

Räknar med att vara helt skuldfri vid 57. Jobbar för det iallafall. Därefter troligen fortsatt hög inkomst 57-60 med möjlighet till hög sparkvot.

Men det förutsätter att man får vara frisk och kunna jobba på förstås.

Jag antar att det blir att följa sin prognos och justera om det behövs- jag har ju lite tid medan jag följer plan och sparar på parallellt.

Hur är din årliga planerade burnrate i procent av planerade finansiella tillgångar inklusive tjänstepension efter skatt?

Om det är mindre än fyra procent så kan du strunta i den allmänna pensionen och se den som en bonus.

Håller med. Lite oklart här. Du behöver ju bara lägga undan ett par tusenlappar per månad om du skall kunna ta det där “friåret” - om det nu är så viktigt med just det året.
Hur vet man redan nu att man inte vill jobba just då?
Det är inte jätteskoj att bara gå ledig heller. Kanske kan du byta karriär istället?

Gå ner på halvtid? Byta ut lite grejer i livet? Fru, bil, boende mm?

Har du 0kr sparat just nu?

Inte roligt att vara ledig? Det beror på vilket liv du lever och vilka mål du har. För oss är det bara andra aktiviteter som är betydligt roligare än att vara löneslav.

4 gillningar

När dagen kommer kanske jag inte vill sluta jobba eller vill kanske jobba deltid. Det jag är ute efter är att kunna bestämma själv helt enkelt och inte vara tvungen att fortsätta. Också givande för mig iallafall att ha ett bestämt mål.

Min man är inte alls intresserad av att gå tidigare så vår nettoinkomst kommer att vara på en bra nivå ändå med möjlighet att fortsätta sparande efter 60.

Vi har inte så mkt kapital just nu då mycket är bundet i bostad. Men bra buffert och lite på börsen ändå.

Mitt eget sparande till just pension är 400000 just nu men sparar några tusen varje månad just till det ändamålet.

Vi har nyss köpt hus i Italien så jag skulle gärna se möjlighet att vara där en större del av tiden på sikt.

Är inte orolig att få tråkigt. Många hobbies och intressen. Och ett jobb där jag kommer att behövas och vara önskad trots ökad ålder.

Det är mer fråga kring om man kan lita på prognosen som den ser ut idag eller inte.

1 gillning

Jag har märkt att jag mår som bäst när jag arbetar 20h per vecka alltså 50 procent av heltid. Men så är jag 30 år gammal så kanske ändras i framtiden :slight_smile:

Om du äger en bostad för ett antal miljoner kan det vara klart dumt att binda det kapitalet i bostaden.

Du borde ta lån medans du kan.

1 gillning

Du kan väl ta ut tjänstepensioner från 55?
Jag gick vid 61 1/2 och jag tar ut en del tjänstepension. Nu då jag får ta allmän pension tar jag ut 50% av den. Så jag ser till att sprida ut det så det inte blir så stor skillnad över åren.
Men efter 80 sjunker det en del. Om jag lever då så orkar jag inte resa jorden runt utan klarar mig på lite entrecote och rött vin.

Snart åker jag till Asien och i februari till Nya Zeeleand och kör hoj där.
Förra året åkte jag hoj i Namibia innan jag åkte hoj i Sydafrika och sedan Thailand.

Jag är nöjd med mitt upplägg.

3 gillningar

Jag är 37 år idag och siktar på att kunna gå ned till 50% vid 50 års ålder. Vill inte sluta jobba för älskar att det jag gör men även tror jag det är nyttigt med sådan typ av sysselsättning. Sen vid 60 år kanske det är annat och kan vill utöka sin fritid ytterligare.

Jag tror den prognosen de ger är rimlig dock försöker jag själv bygga en Excel för att försöka kalkylera hur mycket jag behöver ha sparat resp. Kommer behöva ha ut mellan ålder 50-80 när man då går ned till 50% redan vid 50 år. Detta då i jämförelse med kostnader och då ta i beaktning att barnen flyttar ut t.ex. i samband med 50 års steget osv.

Någon annan här som knackat liknande excel?

Spelar det så stor roll om det skulle bli 10.000 mindre i månaden? Jag menar om det nu är din dröm att sluta vid 60 så får du väl se till att du kan klara dig på 60.000 i månaden istället för 70.000😄

1 gillning

Hmm… Om man som du verkar om inget ändras har 20 år utbetalningar över statsskattegränsen skulle jag fokusera på att ändra den saken så att utbetalningarna blir större tidigare. Bland annat för att man oftast uppskattar möjlighet att kosta på sig saker mer när man säkrare är pigg och har bra ork och driv.
Inte alls osannolikt att du har någon eller några tjänstepension som kan startas redan från 60.

Beskattningen är visserligen ca 6-7 % högre på en pension på 60.000 uttagen pension före riktåldern men det bleknar bredvid den statliga 20% skatten på pension över ca 62500/ månad år 2025 efter riktåldern.

Alla möjliga alternativ framgår inte alltid på ex minpension.se. ( Deras alternativ är till viss del generiska dvs direkt kontakt med försäkringsbolaget ger andra möjligheter . Jag tar snart ut en av mina mindre tjänstepensioner på 2 år exempelvis).
Skriv till och även prata gärna med en kunnig person på bolaget och skriv upp frågor och följdfrågor innan. Ibland svarar dom inte på hela frågan och ibland får man ett inklippt standardsvar som kan tolkas olika. Ibland behöver man ställa ett par följdfrågor.
Jag har även upplevt att alternativ för utbetalning hos ett försäkringsbolag på deras websida för valen inte tillät det val jag ville ha. “Detta val är inte möjligt för din försäkring.” Man hade svarat på mailfråga att valet var möjligt). Det förbluffande svaret var då från kundtjänst som om det var ett vanligt problem att lämna det otillåtna valet tidigt i valprocessen orört till ursprungligt värde och gå tillbaka och ändra det till önskat värde SIST av allt. Det fungerade. :thinking:

Jag är också ca 50 och jag skulle aldrig lite på en prognos som är 10+ år bort. Framförallt skulle jag inte råda dig att fundera över hur du tänker leva om mer än 10 år. Livet är ju nu och dessa 10 åren du nu har kanske blir de bästa i ditt liv även om du fortsätter jobba.

Jag har också en idé om att gå i pension runt 60 men jag kommer inte börja räkna eller planera för det förrän jag är max 2 år ifrån det. I det läget finns det ev en viss precision i vad pensionsprognosen säger. Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Vad är anledningen till att ta ut 50% av allmän pension? Där finns ju inget efterlevandeskydd, så varje månad den ej tas ut så brinner pengar inne. Eller?

Tack för alla svar!

Jag tänker samma att jag behöver följa prognosen över tid innan det är mer klart hur det ser ut och parallellt spara åtminstone för att täcka året 60-61 isåfall.

Om jag simulerar på annat sätt på minpension och väljer att ta ut tjänstepension under 15 år från 61 landar jag på närmare 70000/mån mellan 61-65, 90000 65-75 och 55000 livet ut.

Jag följer helt enkelt.

Jag/Vi lever även nu och mitt jobb är givande, vi unnar oss mycket och försöker balansera mellan jobb och tid med våra barn ffa. Men jag har på nära håll sett flera exempel på att det kan vara klokt att inte vänta för länge med saker, jag tror väldigt mycket på att om jag får vara frisk är jag förhoppningsvis stark och orkar mycket iallafall till ca 75, bonus om längre. Nästan alla äldre än 80 i familjen och bekantas familjer börjar dra sig tillbaka då och prioritera annat.

Jag lägger och har lagt jättemycket energi på mitt jobb och är och varit väldigt lojal. Det är helt ok för mig att jobba i 10 år till -absolut-men jag har många andra intressen också samtidigt som jag måste ha inkomsten då vi konsumerar mycket-ffa resor med barnen.

Återigen-tack för svar!

Jag har inget efterlevandeskydd på någon av mina pensioner. De tog jag bort vid 60.
Jag kommer att ta ut mer senare, både allmän pension och tjänstepensioner. Men jag kan ju bli över 80 så det gäller att inte pengarna tar slut för fort. Ju mer man tar ut per månad, desto högre skatt blir det då skatteskalan är progressiv. Så jag tar ut så att det precis räcker för mina utgifter.
Pengarna brinner inte inne så länge jag lever, de betalas bara ut senare.

Vad man redan nu kan fundera på är de motstridiga signaler som skickas i samhället när det kommer till att gå i pension. Man höjer pensionsåldern och vill att vi skall jobba längre. Samtidigt är arbetslösheten förhållandevis hög och åldersdiskrimineringen blir mer och mer vanligt så om man har möjlighet så känns det inte så främmande att gå i pension tidigt. Sedan har vi hela det växande intresset för FIRE. Är betydligt svårare idag att välja vid vilken ålder man skall gå i pension för att systemet som helhet skall funka. Tittar jag en generation bakåt(typ mina föräldrar) så jobbade väl typ alla till ca 65 och sedan gick man i pension. Kändes kanske lite enklare.