Hej på er, ny på forumet.
Fyller snart pension, kommer att arbeta minst ett par år till. Frågan är om jag ska börja ta ut pensionen vid 65 eller vänta till 67? Har ingen saftig pension enligt MinPension, 18500 vid uttag 65 som ökar med en tusenlapp för varje år jag väntar med att ta ut pensionen.
Har inkomst på 40 tkr/mån och har ISK och eget sparande på +500 tkr hyresrätt och inga skulder. Vet inte hur man ska tänka men det lutar åt att ta ut vid 65 och spara undan det man får ut av pensionen även om skatten blir högre på pensionsbeloppet. Vad har ni för tankar om detta?
Om du har tänkt jobba i några år till så finns det väl inte så stor anledning att ta ut pensionen ännu? Hade jag varit i din sits så hade jag väntat med att ta ut pensionen i något år och gjort en plan. 40 kkr i månaden och inga skulder kan man leva väldigt bra på… Jag skulle spara så mycket jag kunde men ändå leva gott.
Tack för svar.
Även om jag bara får ut 10 tkr av pensionen så är det ändå 240 tkr på två år som jag kan lägga undan kontra få 2 tkr mer i mån om jag väntar till 67. Det tar mig 10 år att få tillbaka de 240 tkr och är då 77 år. Har väl hela tiden tänkt som dig men är nu lite osäker på upplägget.
Jag hade väntat eller tagit ut pensionen delvis så du maxar inkomst under brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Bryrpunkten är 49 700 kr/mån för 2021 så du skulle kunna ta ut ca 9700 kr i pension med fortsatt kommunal inkomstskatt enbart.
Kanske det blir att du kan ta 50% pension?
Fördelen med PPM och inkomstpension är att man just kan ta ut i 25, 50, 75 eller 100%.
Plus att man kan pausa den om man får mer inkomster än väntat.
Om det är tjänstepension du tänkt ta ut så kolla så du får jobba heltid. I en hel del fall får man bara jobba 20% när man tar ut tjänstepension. Dessutom kan man bara ta ut dem till 100% och inte pausa dem.
Tack JFB
Det här kan låta som en plan. Kollade på förra årets deklaration och hamnar runt 46 tkr i månaden i beräknad inkomst. Vilket då gör att jag kan ta 25% av pensionen och hamna runt bryt för statlig skatt. Istället för att få ut 240 på de här 2 åren får jag då ut 60 tkr att lägga undan. Nackdelen med att inte ta ut allt är väl om man kolar vippen när man får pensionen så får fru och barn mindre att göra slut på.
Helt sant Erik, är medveten om att pengar inte är allt och att jag har valmöjligheter som inte alla har. Jag har varit dålig eller rent ut sagt usel på att planera för pensionen. Först på senare år vaknat upp och insett att något behöver ändras och därav börjat intressera mig för min ekonomi. Valet att fortsätta arbeta är för att jag fortfarande trivs med arbetet och känner mig inte som en pensionär.
Tack för fina tips, har nog inte kommit till något beslut men intressant att höra hur tankarna går. Just nu så lutar det åt att vänta med att ta ut någon pension till 66 eller 67.
Tankarna finns där också och om jag hade haft ett tungt tråkigt arbete hade jag inte tvekat en sekund. Jag har siktet inställt på att gå vid 67 men som tur är så kan man ändra sig med kort varsel.
Om du skall jobba 2 år till, hade jag tagit 50% pension så snart det går.
Max tjänstepension (om man får starta det i den åldern!? ser inget på Google om det, så det går nog…)
Ev ta reda på om du kan jämka din inbetalning till tjänstepension om du inte maxxat dina 35% av bruttolön senaste 5 åren. Alltså betala mer än 35% innevarande år…
Tänk också på att arbetsgivaravgiften för din arbetsgivare blir mycket lägre från 66 år. Den delen borde komma dig till nytta Din skatt på arbete efter 66 är också mkt lägre…
Har som sagt varit usel på att planera för pensionen och har helt enkelt inte varit intresserad av ekonomi förrän på senare tid. Ett sånt här upplägg känns lite ambitiöst för min del då jag inte riktigt förstår vad det här ger mig i kronor och ören.