Hej, jag har en fråga som jag inte har hittat svar på någonstans. Jag går i funderingar att sluta jobba någon gång vid 55. Men eftersom jag har sparpengar behöver jag inte ta ut någon pension förrän vid 65. Eftersom jag då inte har något jobb under de sista 10 åren undrar jag hur mycket jag ska tänka mig att min pensionsprognos (som nu ligger på ca 30 000 kr, men då förutsatt att jag jobbar till 65 och tar ut pension från och med då) sänks per månad? Hittar bara olika exempel på hur prognosen ändras utifrån att man börjar ta ut pension från olika år.
Men hur mycket påverkar ett inkomst bortfall de sista åren??
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Kanske inte svar på frågan men din tjänstepension kan du ta ut från 55 års ålder. Så gör jag. Är 57 år nu.
Det finns en funktion som heter ”sluta jobba” under ”simulera” på Min Pension.
I simulatorn på minpension.se finns möjlighet att ange tidpunkt för när du slutar arbeta (tidigast 55), separat från när du börjar ta ut pension. Tolkar det som att det är precis detta du är ute efter.
Skulle det vara aktuellt med ännu tidigare än 55 kan man istället ha kvar som indata att sluta vid 55 men ange en motsvarande lägre lön som kompenserar för diffen mellan 55 och när du faktiskt tänker sluta.
Tack för alla svar! Det funkade fint.
Dagen man fyller 54 får man tillgång till ett betydligt bättre planeringsverktyg på Min Pension sidan. Jag är precis där nu och tänker lite som du. Jag har nu gjort 3 olika scenarios som jag enkelt kan ställa mot varandra. Och sen måste man ju inte sluta jobba helt bara för att man slutar på sitt ordinarie heltidsjobb. Har man tillräckligt med " Fuck-off" kapital kan man ju välja om man vill jobba eller inte och vad man vill jobba med! Jag kan tänka mig att hoppa på en del kortare uppdrag/anställningar för saker jag på ngt sätt tror på eller som ger mig ngt socialt eller intellektuellt.
Hur mycket bättre är egentligen uttagsplaneraren? Jag har några år kvar till 54, men skulle gärna haft tillgång till uttagsplaneraren för att se nettobelopp o.s.v. Tycker också att det är synd att det inte finns möjligthet att justera schablonberäkningarna som görs för vissa TJP, t.ex. fylla i att man inte har efterlevandeskydd, vilket ju höjer pensionbeloppet. I schablonberäkningen är det uträknat som om man hade efterlevandeskydd, osäker på hur mycket det skiljer i slutänden.
Hej Dels kan man lägga in vilken kommun man bor i, så där blir det mer realistiskt. Bra tycker jag är att man kan lägga upp olik scenarieos, spara dessa och ställa dom mot varandra. Sedan när man väl bestämt sig kan man få fram en att göra lista för hur/när/vad man ska göra för att del valda planen ska bli verklighet, tex när man ska kontakta de olika bolagen. jag har bara lekt några dagar med den så jag har inte detaljerad info om allt, men den känns betydligt bättre än verktyget som fanns innan 54.
Jag har förstått att det kan vara en skattemässig fördel att ta ut en del av pensionen så tidigt som möjligt för att kunna använda sig av grundavdraget.
Är det sant? Så himla festligt att staten undanhåller planeringsverktyget fram tills det närmar sig. Man vill ju inte locka medborgarna att tänka systemkritiska tankar i onödan.
Så är det ju. Man behöver så klart räkna och tänka ur sina egna förutsättningar, men exempelvis är ju inkomster av tjänst skattefria upp till cirka 25000 om året genom att grundavdraget blir lika med inkomsten.
Det var precis det som var min poäng. Eftersom pension räknas som inkomst är det bra att ta ut en del varje år även om man inte måste.