Jag har ställt mig samma fråga, så i samband med att jag tog beslutet att sluta lönearbeta för nåt år sedan, så kontaktade jag minpension.se och ställde frågan. Svaret blev att pålitligheten är ganska exakt vad de själva säger fast åt det konservativa hållet. För att förtydliga: vilken metod och exakthet anges exempelvis i simulatorn under varje pension, under rubriken “Beräknad av”. Står det där “Beräknad av minPension med prognosstandard” så kan “felet” vara uppåt 30%. Enligt den jag talade med var det medvetet att minPension då lade sig i underkant. Detta gäller i alla fall för mig för de premiebestämda delarna. För förmånsbestämda delar är precisionen tydligen bättre, neråt 1-3%.
För mina premiebestämda och fondplacerade delar verkar minPension räkna med drygt 1% avkastning när uttaget har börjat. Vad avkastningen blir får man ju helt enkelt se, men åtminstone jag hoppas på lite mer normala 3,0-3,5%. Skillnaden i beräkningsräntan och faktiskt utfall har stor betydelse på lång sikt, så skillnaden mellan prognos och faktiskt utfall kan bli extremt stor.
Tänk på att det är några osäkra parametrar. Du kan helt enkelt inte veta allt. Det är också naturligt att försöka förenkla beslutet att sluta lönearbeta till en siffra som man ska nå. Det var inte det du frågade om, men du får rådet på köpet i alla fall: det är egentligen mer av ett livsstilsbeslut som du ska försöka arbeta upp modet att våga ta. Lycka till!