Jag är ny här på forumet, men har läst många intressanta inlägg här under en tid, och det slår mig hur många kloka människor det finns här, både ur ett ekonomiskt sparandeperspektiv och livskvalitetperspektiv. Och det verkar också vara en så god kommunikation och samtalsmiljö, där man verkar lyssna på varandra och hjälpa och stötta varandra på ett bra sätt, även om man kanske ibland har olika uppfattningar. Det är skillnad mot hur det ofta är på andra ställen på nätet och i samhället i stort. Jag uppskattar mycket en sådan positiv miljö.
Jag är 60 år och funderar på att säga upp mig från mitt jobb (som kommunal tjänsteman, utan att specificera mer) när jag blir 62 eller 63 år och sen börja ta ut pension vid 64 eller 65 års ålder. Jag har haft eget sparande i aktiefonder (mycket i olika indexfonder) inom kapitalförsäkring och ISK på Nordnet sedan 2008.
Mitt sparande på Nordnet är just nu värt cirka 1 750 000 kronor plus 285 000 kronor i annan aktiefond på Nordea samt 375 000 kronor i räntefonder där. Utöver det har jag 128 000 kronor på sparkonto, och ett fritidshus värt 1 miljon kronor. Så drygt 2,5 miljoner kr i likvida medel utöver fritidshuset. Jag kommer dessutom få cirka 2,1 miljoner kronor i arv inom cirka 3-5 år (min mamma är just nu 91 år och dement och därför verkar denna tidshorisont rimlig). Vi är tre barn som ska dela på min mammas arv (ca 6,5 miljoner totalt), och min del blir då ca 2,1 miljoner (kan bli lite mer och möjligen lite mindre men det blir nånstans runt 2,1 miljoner). Dessa 2,1 miljoner kr tänkte jag ha sen på något bra fasträntekonto eller liknande (som en säker tillgång). Och då blir totalsumman ca 4,6 miljoner kr i likvida medel.
Jag behöver ca 33000 kr netto varje månad och fritidshuset har 50% lån, dvs 500 000 kr, och jag betalar bara räntan varje månad och ingen amortering av det eftersom det är så lite. Fritidshuset kräver inga stora renoveringar, men det är en del utgifter varje månad (el, vatten, försäkringar med mera).
Jag har inte sparat ihop till så bra pension vid min riktålder enligt Minpension. Vid pension vid min riktålder 67 år får jag ut 24000 kr i månaden i total pension baserat på beräkningar i Minpension just nu, och sedan successivt lägre per år ju tidigare jag tar ut pension. Det tidigaste jag kan ta ut pension enligt systemet är väl vid 64 års ålder om jag förstått det rätt. Jag jobbade dock också över tre år i ett annat nordiskt land och har troligen lite pension därifrån också att vänta. Jag vet inte hur mycket det är exakt men troligen (om jag fattat det rätt) ca 1500-2000 kr per månad därifrån från 65 års ålder.
Oavsett om jag går i pension vid 64, 65, 66 eller 67 så är det inga problem tänker jag eftersom jag kan fylla på min pension med ca 4 % av mitt privata sparande. Problemet som jag ser det är nu mellan 60 och 64 år, hur jag ska göra och tänka. Jag har haft det tufft på jobbet länge, med några olika sjukskrivningar för utmattning och stress etc. (samt problem med den tidigare chefen etc), och det känns mycket jobbigt när man tänker på att man helst ska jobba där 4-5 år till eller mer (om man jobbar till riktåldern 67).
Jag skulle helst vilja sluta jobba inom 2-3 år så att jag åtminstone kan sluta vid 62 eller 63 års ålder (helst idag om det hade gått ekonomiskt). Jag hade kunnat gå all in och ägna mig åt skrivande (böcker, bloggar i olika genrer), meditation och qigong etc (som jag tycker om och är intresserad av med mera) och vara ute i naturen, åka skidor etc och vara med mina barn etc. Jag hade inte varit sysslolös i alla fall. Och jag hade fått livskvalitet och kunnat göra gott både för mig själv och andra.
Jag har två barn, varav en dotter ska flytta hemifrån nu, och den andra är 10 år som jag har hand om varannan vecka. Jag vill ju inte att mina tillgångar ska ta slut (så jag vill inte behöva leva upp allt), utan det känns bra för mig om mina barn kan ärva hyfsade summor i slutändan. Jag har öppnat ISK-konto för dem också på Nordnet för några år sedan , och de har ca 90000 kr var där just nu i ett långsiktigt sparande.
Jag skulle vara tacksam om ni kunde komma med några kloka råd (även om det är kontrasterande eller olika råd) om hur jag ska tänka och göra mellan 60-65 års ålder. När bör jag sluta jobba, givet min situation ekonomiskt och arbetsmiljömässigt etc.? Eller hur hade ni själva gjort i en liknande situation? Om ni kan hjälpa mig med min beslutsångest vore det välkommet.
Tack på förhand för svaren!
Allt gott!