Har jag tillräckliga tillgångar för att sluta jobba om ett par år då jag blir 62-63 år och få ökad livskvalitet, eller hur bör man tänka?

Tack Hanna för din uppmuntrande och fina kommentar. Jo, det är ett bra råd att gå ner i tid och ta vara på den tid och energi som är här och nu, och vara mer med min 10-åriga dotter (även hälsa på min äldsta dotter). Och även ta ledigt mer. Jag har bestämt att jag ska göra så nu efter er allas input. Tänkte börja med att jobba 80% nästa år och sedan försöka gå ner till 60% i 2-3 år innan jag slutar jobba vid 63 eller 64 års ålder (och sedan tar ut full pension vid 64). Och under den tiden överbrygga lönen med 4% från eget sparande. Jag ska även laborera lite i Minpension och MonteCarlo-simulationer, som jag fick en del input om.

Tack alla för mycket bra råd som jag ska ta till mig och fundera över i detalj.

6 gillningar

Du lever bara en gång. Du vet inte hur länge du får vara frisk och ha glädje av tid och pengar. Som nån mer skrev, se om du åtminstone kan gå ner i arbetstid för ökad livskvalitet redan nu. Kommuner brukar ju vara hyfsat flexibla arbetsgivare.

(Har haft någon i min närhet som planerat så mycket roligt för pensionen, och sedan bara inte vaknat ur sin eftermiddagstupplur en dag, så det där roliga blev aldrig av.)

Edit: Nu såg jag ditt beslut ovan, grattis! :bottle_with_popping_cork:

2 gillningar

Tack Jenny, du har helt rätt. Jag håller helt med dig. Det gäller att ta vara på livet, hälsan och tiden just nu medan man kan. Hoppas du också har gjort det eller kan göra det snart. All lycka till dig!

2 gillningar

Det bästa är att du inte behöver bestämma dig förens du ska skriva under din uppsägning. Vilket oavsett är ett par år bort. Ser många trådar där olika personer har en plan för när de ska sluta jobba. Är med på att det kan vara mental tillfredsställande att jobba mot ett mål och ett slutdatum. Det kan du fortfarande göra men va inställd på att saker kan ändras. Så ställ siktet på det som du skriver och om 2-3 år så får du göra en omprövning.

När jag va 20 va mitt mål att bli pokerproffs inom 2 år men insåg efter två år att det inte va rätt väg för mig (hade blivit en fattig tillvaro). Men det va härligt att leva i tron om att det skulle bli så.

Ganska exakt så gjorde jag. Kan rekommenderas. Nu runt 70 år gammal. Vi trappade lite förenklat ner arbetstid från ca 60 års ålder stegvis och var nere väl under 50% runt riktåldern när vi slutade helt.
Helt underbart att gå från 2 till 3 dagars “helg” . Nästa trevliga steg kan vara kortare arbetsdagar. Jag fann ( privat tjänstemann) att man kunde vara bra effektiv och delaktig om man var på jobbet 4 dagar i veckan och arbetade säg 5 timmar varje dag lite flexibelt.

• Glöm inte att uttag av pension före riktåldern beskattas extra hårt. Häraden 11% extra på bruttot . Dvs tar man ut säg 30.000 per månad är skatten härad 3300 per månad högre än om man väntar med uttaget till efter riktåldern. I mitt fall hade jag inte tillräckliga ISK besparingar att tulla på utan fick stå ut med den höga beskattningen på pensionsuttag ett par år. Ett år fick jag pga att jag inte insåg detta i tid en saftig kvarskatt :unamused_face:. Efter riktåldern är istället prelliminär skatt ((ca 30% ) högre än man i slutänden betalar dvs jag får en skatteåterbäring istället varje år.
  • Nu runt 70 betar vi av vår bucket list med resor etc. Gäller att passa på medan kroppen hänger med några år till .
  • Hur länge din mamma lever med sin demens är svårt att sia om. Beror förstås på progressen av demensen hittils och hennes hälsa i övrigt. Om hon är pigg och frisk kroppsligt, går och står och funkar att ha hemma kan hon leva många år till :smiley:.
  • Om/ när du börjar leva på sparpengar. Tänk på att kreditupplysning på personer som lever på sparande inte ser “OK” ut. Man är väldigt fixerad vi löpande intäkter som lön eller pension.
    Dvs att då få .
    En ny hyreslägehet , Nya kreditkort, nytt telefonabbonemang, ett nytt större lån med bra villkor är ofta inte möjligt längre. Gör sånt innan! Oftast fullt möjligt att hantera problemfritt om man planerar lite.
  • Ett tips är att det är ingen skam att bli pank vid hög ålder.
    Att ge barnen och barnbarnen ett förtida arv är vettigt tycker vi. Inte optimalt att lämna rejält arv till barnen när dom fyllt 60+ redan och kanske har hur stark ekonomi som helst. Det är under barnaåren pengarna gör mest nytta.
    Att sälja fritidshuset är kanske vettigt vid hög ålder. bristande ork efter 75 kanske och att det är ett välkommet tillskott till ekonomin vore väl bra.
2 gillningar

Jo, det är sant som du skriver. Väldigt mycket kan förändras inom ett par eller några år, så det är bra att kolla om 2 år (eller egentligen kontinuerligt) om man bör förändra planen. Men bra med en plan ändå, som sagt.

Tack för dina bra råd! Fint att se att ni gjorde på liknande sätt som min plan och att det kändes och blev bra trots en del ekonomiska fällor att hålla koll på som du skriver om. Jag ska kolla upp dem.

Gällande att det är svårt när man lever på besparingar + en låg pension att få lån, ny lägenhet, mobilabonnemang och nytt kreditkort etc så tänker jag att det är ändå ok. Jag bor bra där jag bor (en bra 3-rums hyreslägenhet på 83 kvm centralt i en större stad och hyfsat billig ändå), och orkar nog inte flytta ändå. Sedan om det skulle knipa så är mitt fritidshus vinterbonat så jag kan alltid flytta dit, även om det är en rejäl resa dit. Nytt kreditkort och något nytt lån behöver jag nog inte, men ett nytt mobilabonnemang kommer kanske behövas så småningom. Men det får vi se då.

Att ge ett förtida arv till mina barn är nog en bra idé, men jag fick ju mina barn då jag var lite äldre än de flesta (41 och 50), så när jag vandrar över till de sälla jaktmarkerna så är ju troligtvis mina barn ändå inte mer än högst 30-50 år även om jag lever tills jag blir gammal (60 år möjligt för min äldsta men då ska jag bli 101 år).

Min mamma kan ju leva länge till som sagt (i grunden positivt), men hon blir snabbt sämre och skulle behöva flytta till ett äldreboende eftersom det är svårt för henne att klara sig själv trots hemtjänst. Det är dock inte helt lätt att få kommun och andra att godkänna det. Vi får se hur det blir. Det är därför som jag innan skrev att det är rimligt att räkna in arvet i ekonomin inom 3-5 års tid.

Jag kanske överdriver faran men jag va “rädd” för att bo i hyresrätt i FIRE . (vilket va min första plan men valde brf)
Här i kommunen har flera hyresrätter bytt ägare och och vissa omvandlats till brf.
Vad gör man då, man får inte låna till köp o man lär inte få en ny hyresrätt utan lön.

Brukar man inte kunna välja att bo kvar som hyresgäst vid ombildningar?

3 gillningar