Spara till pension samt få loss pengar till upplevelser

Hej! Jag har varit allvarligt sjuk. Bor nu i bostadsrätt med bra värde och med väldigt lite i lån. Ständigt arbetslös. Får därför urdålig pension samt att jag inte kan unna mig nåt nu! Börjar fundera på att sälja bostad, flytta och köpa billigare för att få loss pengar för det jag vill göra samt att sätta undan till pensionsspar. Är det en smart grej?

2 gillningar

Finns det något du kan göra för att börja få en inkomst via någon typ av jobb? Vet inte om din sjukdom hindrar dig eller så men jag får iaf en del häftiga upplevelser via jobbet osv. Kanske kan vara värt att hitta nått roligt jobb som betalar lite mindre men ligger i linje med vad du tycker är kul så blire win win?

1 gillning

Hej! Tack för svar! Jag tänker också som du! Letar självklart jobb. Kan ju vara värt att gå ned i lön för att få göra nåt roligt i linje med det jag trivs med! Ska kolla!

Om du hittar en passande hyresrätt med så pass låg hyra att det känns som en meningsfull väg att sälja bostadsrätten, skatta för vinsten och flytta så är det väl en bra lösning. Men det handlar ju om det ens är praktiskt möjligt och vad du t ex har i föreningsavgift idag.

1 gillning

Tänk på att du inte kan få nya lån eller (i många fall) hyreskontrakt så länge du saknar inkomst. Den nya bostadsrättsföreningen kan också ha synpunkter på att du saknar inkomst. Jag skulle bo kvar till dess att jag hade kommit på fötter igen för att inte riskera något.

5 gillningar

Om du har väldigt lite lån så borde ditt boende inte kosta så mycket per månad? Hyresrätter har ju ofta höga hyror så på så vis kan det vara fördelaktigt att bo kvar, om avgiften till föreningen är okej. Är du fortfarande sjuk eller kommer du kunna ha ett jobb framöver?

1 gillning

Jag tror jag har övergett tanken på hyresrätt. Det blir oftast dyr hyra. Tänker i så fall köpa billigare, få loss lite pengar, sätta in en klumpsumma till pension och kunna unna mig lite. Idag har jag relativt låg hyra. Naturligtvis har jag inkomst.

Jag är inte längre sjuk och jag har inkomst, fast låg. Scenario 1 är att bo kvar till billig hyra och lite lån. Scenario 2 är att köpa billigare, ej i Stockholm, kunna köpa liten bil, unna mig lite, sätta in en summa till pension. Förhoppningsvis löser sig min jobbsituation.

1 gillning

Ja, det är nog även enklare om du kan tänka dig att flytta för jobb. Så jobb först, sen byta bostad till en billigare bostad, få loss kapital, investera. Med det givet att du förhoppningsvis kommer vara nöjd i en mindre/billigare/mindre central bostad.

1 gillning

Hej Linda… Med nuvarande regler får även den som arbetat lite ELLER inget ELLER haft lön som medelsvensson eller lägre same same levnadsnivå som majoriteten av alla pensionärer efter riktåldern. Detta beror på behovsprövade tillägg exempelvis bostadstillägg. Ca 2/3 av alla pensionärer faller inom denna kategori. Men det förutsätter att man inte har större extra sparande eller äger exempelvis ett extra boende som en sommarstuga.
Tilläggen börjar räknas ner vid sparande eller andra tillgångar över 100.000 Sek totalt.

Det du kan göra i ditt fall är följande som kan vara smart.

• Sälj bostadsrätten nu och förgyll ditt liv fram till riktåldern med pengar du kan frigöra.
  • Du måste förstås skaffa annat boende. Om du bor kvar i en bostadsrätt som var billig i inköp eller en hyresrätt kan du få ett rejält bostadstillägg som betalar stor del av hyran/avgiften/din ränta på lånet när du bli ålderspensionär.
    Det maximala man kan få är 7290 per månad skattefritt just nu om man är ensamstående.
  • Försök anordna ditt liv så att du klarar dig bra på det som erbjuds i pension och tillägg efter riktåldern. Ex Hyfsat boende med litet behov av underhåll, Nära till bra kommunikationer och samhällsservice.
  • Du får då hoppas på att nuvarande regelverk lever vidare på ett ungefär.
    Många anser att det är konstigt att arbete på heltid med normal lön ett helt liv inte spelar roll alls mer eller mindre numera.
    Och det är även förståeligt men lite tröstlöst att ett extra större sparande eller arv i härad 1 miljon för personer med normal lön när man nått riktåldern inte ger nämnvärd effekt på levnadsstandarden pga att tilläggen reduceras rejält om man har en förmögenhet. Svårt påverka sin situation även om man insett den sedan länge.
1 gillning

Tack för råd! Det låter klokast, det är bara det att man blir hemtam. Bott i samma bostad i tjugo år och kan ju alla butiker och affärer här! :grinning_face: å andra sidan inte fel att röra på sig heller!

1 gillning

Hej Mikael! Tack snälla för ditt uttömliga svar. Detta visste jag inte!

jag sitter med ett par-tre miljoner när jag sålt min bostad! Vill nog gärna fortsätta äga! Men om jag köper billigare bostad och unnar mig en del för pengarna, så menar du att sparande egentligen är onödigt? Har jag mer än 100 000 på banken så minskar tilläggen, ju! Jag behöver inte heller ta några nya lån för ny bostad!

Tack för svar!

/ Linda

1 gillning

Just det OM nuvarande regler fortsätter gälla vilket man aldrig kan veta förstås. Min killgissning är dock att om man lyckas få till en tydlig skillnad igen ( respektavstånd brukar det heta) mellan dom som arbetat runt genomsnittet och dom som arbetat lite eller haft rejält låg lön kommer man troligen att försöka öka på pensionen för dom som arbetat normalt med normal lön och inte sänka standarden för dom som har lägst pension.. Men det vet vi inte förstås.
Jag tror dock att det lönar sig att planera sitt liv så att man minimerar risk för dyra överaskningar över riktåldern. Speciellt om det blir så att man med tiden får relativt lite sämre pension än andra i samma ålder.
Med det avser jag .

• väl placerat boende som jag skrev.
  • Helst inte hyresrätter med hög hyra som bara stiger över tid och där dyra onödiga renoveringar är en av metoderna att få höja hyran med tiden.
  • Helst inte bostadsrätt där större dyra renoveringar ligger i framtiden. Jag har bekanta som bor i ett 60-talshus. Vid stambytet nyligen mm var dom tvungna mer eller mindre att på på annan plats i 2 månader (=svindyrt). Vissa bodde kvar och det var hemskt tydligen med hisstrul, inget vatten tidvis, Inget avlopp tidvis, Inget kök tidvis, inget badrum, toa på gården, buller och spring hela tiden, Deras fina kök behövde delvis rivas och ganska modesta val drog ca 100.000 i tillvalskostnader. Dessutom höjdes avgiften över 3 år med +50%. Bläääh.
  • Vi kollar på att flytta till BRF med tiden. Inget problem att hitta hus där “alla” renoveringar är gjorda på äldre 60-talshus. hyffsat nytt allting. tak, Fasad, fönster , elsystem, badrum, kök, Inglasad renoverad balkong, säkerhetsdörr , Renoverade hissar, stambytt, En internt orenoverad ganska ofräsch där vi kollat kan kosta ca 25% mindre än en internt helrenoverad. Tål man äldre inredning och flagad färg blir det billigast förstås.
    Man kan då räkna med ganska stabil månadsavgift långt fram i tiden om föreningen skött ekonomin hyfsat . Enda större utgifterna att vänta sig är nyare vitvaror som är sämre än förr ( kyl, frys, spis, ugn mm ) Vi biter oftast ihop och köper MIELE numera, “Buy quality cry once” brukar frun säga, Vår MIELE dammsugare är 19 år gammal och funkar fint. AEG dammsugaren vi hade innan kastade vi innan garantin gick ut urdålig.

PS: någon påstod att om man har sina tillgångar i fysiskt guld räknas det inte som förmögenhet. Låter ologiskt, MEN det är även ologiskt kan man tycka att en 15 miljoners villa i Bromma utan lån inte heller räknas som förmögenhet om det är bostaden där du är skriven.