Hej, jag är verkligen vild, vet ej vad som är bäst eller mindre bra!
Jag kom till Sverige när jag var 27 år gammal, och fast jag hade en högskolutbildning från mitt hemland har jag jobbat som restaurangbiträde i många år i Sverige samt deltid + föräldraledig. Numera jobbar jag med något annat och har bättre lön. Detta innebär att min pension blir en katastrof!
Jag blir 55 år nästa år och känner att jag måste planera noga för min framtid samt min pension som fattigpensionär.
Lite fakta/funderingar:
-Jag bor i en bostadsrätt och vill sälja den, troligtvis får jag 1 miljon i vinst. Har tyvärr ett blancolån på ca 425 000 kr. Då har jag tänkt köpa en ny bostad och betala 500 000 kr i kontantinsats och betala av blancolån.
-Eller ska jag hyra och de 500 000 som skulle till insats ska jag investera i fonder?
-Jag vill gärna bo utomlands som pensionär men då vet jag att det är svårt att låna för en bostad utomlands. Då vet jag inte vad som skulle finnas för alternativt! Hyra? Använda alla mina pengar i en bostad utomlands? Sedan vet jag inte hur det blir med arv när jag dör, alltså jag har barn som bor i Sverige.
-Om jag har ca 10 000 kr i månad efter alla räkningar är betalda i 10 år, tills jag blir pensionär, hur bör jag investera? Samtidigt vill jag också göra något roligt, en resa då och då.
Jag vill gärna få lite input! Det är så svårt när man är ensam och har för lite pengar. Då blir en press att fatta rätt beslut! Jag har gjort så många val som var fel, så nu är jag livrädd!
Jag tänker att det beror mycket på vad du faktiskt vill göra! Är du liksom hyfsat säker på vad du vill, dvs bo utomlands? Vilket land gäller det? Har en kompis vars pappa flyttade hem till Bosnien efter pension och han bor väldigt billigt där och kunde köpa bostaden kontant tex. Om man vill/kommer bo i Sverige efter pension och kommer bli fattigpensionär kan det vara smartare att ha sina tillgångar i bostaden, då du kan få tex bostadstillägg men det avräknas (?) om du har mer än 100.000 i sparpengar.
Jag hade nog, som första svararen, sagt sälj, hyr och investera Men jag hade också velat leva nu, och om tex resor är viktigt för dig så hade jag ändå sett till att inte spara/investera så att du inte har råd med lite guldkant nu Då kan du ändå se tiden an lite och fundera över alternativen för att ändå kunna bo utomlands tex. Vill du bo i ett spansktalande land? Annars är tex Albanien vackert och billigare, och det finns säkert många fler exempel. Sen finns det säkert billigare ställen att bo i iaf Spanien men mtp dess popularitet som boende för hela europas pensionärer så är de ställena kanske också helt enkelt lite sämre.
Ja, om jag betalar av mitt blancolån, har jag kvar 10 000 kr i månad efter alla räkningar är betalda. Så jag kan spara till en buffert. Idag har jag inte den möjlighet, därför vill jag sälja min bostad.
Då får jag över 500 000 kr som jag kan antigen köpa en ny bostad (kontantinsats) eller spara och hyra en bostad istället. Annat alternativ är köpa och sälja när jag blir pensionär! Svårt! Jag har ångest!
Vad bra att du börjar titta över din pensionssitutation redan nu!
Några spontana kommentarer:
Är detta baserat på att du jobbar till 68 år, dvs din riktålder?
Om inte, hur ser det ut om du jobbar till 68?
Hur har du placerat din ITPK (dvs den delen som inte är förmånsbestämd hos Alecta) Har du den placerad i en tradtionell försäkring missar du möjligheten till högre avkastning som du skulle kunna ha möjlighet till om du har en fondförsäkring.
Om din pension är så låg som du skriver så kan du vara berättigad till visst grundskydd och det får du bara om du stannar i Sverige.
Är det realistiskt att du ska kunna köpa något när du går i pension? Jag vet inte alls priser där du vill bo. Kan hyra vara ett alternativ.
Spontant låter det som att det vore bra om du blev av med blancolånen då jag misstänker att det är hög ränta på dem. När det gäller att köpa eller hyra kan bara du se vad som blir bäst för din ekonomi. Hur litet/billigt kan du bo under åren framt till pension för att spara kapital till framtida boende (förhoppningsvis utomlands, oavsett om du tänker hyra eller köpa)?
Kan du spara 10 tusen/månad i 13-14 år framåt + har 500 tusen i vinst från nuvarande och investerar dem så kan det bli en rejäl summa som kan öppna nya vägar. Mer exakt 3,4 miljoner (räknat på 6% avkastning under 13 år). Det är en bra summa, men det kräver målmedvetenhet från din sida.
Ja men att du vill flytta till Sydamerika har ju ingenting med Portugal att göra. Dessutom borde det ju finnas andra skäl att välja ett land över ett annat, tex om det är ditt ”hemland”. Efter 27 år i hemlandet och 27 år i Sverige har du ju annars två hemländer.
Om jag vore du hade jag fokuserat mindre på skatteoptimering och mer på att reda ut var du kan och vill bo någonstans när du blir gammal. Har ”hemlandet” bra och kostnadsfri sjukvård, hyfsad äldrevård och liknande eller måste man betala dyrt för ett drägligt liv på ålderns höst?