Fattigpensionär, planering!

Det är ju bra. Hade jag haft som pensionär hade jag varit väldigt nöjd. Man skattar väldigt lite som pensionär så du har ju lätt 14 000 efter skatt med den där pensionen. Det skulle räckt och blivit över för mig om jag hade varit pensionär, särskilt i Portugal/Spanien där det mesta är billigare

2 gillningar

Hur jag hade tänkt i samma situation:

1. Ägt mitt boende alt. om jag hade bra relation med barnen hyrt ett boende som de äger.

2. Förutsatt att jag hade bra relation med barnen, skiftat ut mina tillgång som överstiger 100.000kr till dem. Alla tillgångar utöver huvudsakliga bostaden och 100.000kr gör att man får mindre bostadstillägg.

3. Bott i Sverige så många dagar som krävs för att fortsätta vara skriven i Sverige och fortsätta få garantipension (183 dagar?), under sommarhalvåret. Även om hemlandet lockar så vill man se barnbarnen växa upp etc.

4. Under vinterhalvåret hade jag rest tillbaka till hemlandet och omgivande länder.

Fuskandet med den svenska välfärden är massivt. Många personer bor utomlands och tar del av olika svenska bidrag. Detta står i tidningen så det är inget som jag har hittat på. Nu äntligen verkar poletten ha trillat ner i den här frågan. Sannolikt kommer AI att åtminstone kunna försvåra den här verksamheten.

Hur mycket förväntar du dig behöva få ut i pension per månad för att kunna leva på den nivå du siktar på?

Är inte det här en ganska normal nivå för väldigt många?

Min mamma jobbade som medelinkomsttagare inom det offentliga. Hon hade förvisso några år på deltid men annars har det varit stabilt. Hon får ut något i den här stilen. Hon är väldigt nöjd med sin avbetalda trea med sjöutsikt. Där har hon ett lugnt och bra liv. Pensionen räcker hyggligt och så har hon lite kapital ovanpå det. Skulle någon större utgift komma kan hon hantera det.

2 gillningar

Jag håller med, 17500 före skatt borde inte skrämma så mycket, speciellt om man vet sin arbetslivshistoria. Men @Monica kom ju också med bra förslag på hur det kan förändras också.

Så, till TS, gräv inte ner dig. Se framåt med tydlig målbild och glöm inte att minpension.se visar den beräknade summan i dagens penningvärde. Det är lätt att glömma.

3 gillningar

Du har fått många bra tips här, jag undrar två saker:

1. Bland det värsta man kan göra för sin privatekonomi är att äga bil, gör du det? Ett bilägande är som cancer för någon med ekonomiska problem, det förvärrar och förstör allt.

2. Vad är räntan på ditt privatlån, den ska inte vara över 6%, då rekommenderar jag att du kollar med andra banker. Har vänner med privatlån där räntan är 4,5%, på Nordea till exempel.

Hej,

jag har tänkt också på dina förslag och är möjligt att göra så med ett av mina barn.

Det enda som jag har funderat på är att det ska komma den dag som man är så gammal och kanske sjuk att man inte orkar resa fram och tillbaka. Då måste man stanna i ett av de två länderna. Man kanske spelar inte så stor roll när man är där!
Det enda som jag vet att är att jag vill bli kremerad och askarna ska spridas i mitt hemland!

Tack för input!

Det beror på var jag ska bo samt om jag äger min bostad osv. Idag betalar jag bara i bolån samt föreningsavgift 13 000 kr.

Absolut men då har hon redan betalt för sitt boende. Det är en förutsättning för att kunna leva ett lugnt och bra liv. Annars om man måste betala hyra eller bolån blir svårt!

Det finns ju onekligen en del pengar att spara här genom att flytta… oavsett vart du flyttar.

1 gillning

1- jag äger en bil just nu som ska säljas när jag flyttar. Jag och min son behöver bilen för att kunna jobba, skolan osv. Vi delar på kostnaden. Planen är att flytta innan sommar nästa år när han flyttar ut. Jag har redan anlitat mäklare osv.

2- Strax under 9%, har försökt byta bank via Lendo men fick avslag. Har bokat ett möte med Nordea för att se över mina lån. Idag har jag bolån hos Sparbanken.

Yes, det är planen. Sonen ska flytta ut och då ska här säljas.

1 gillning

Jag tror mamma betalar 2500 kr i månadsavgift eller något sådant. När hon flyttade till sitt nuvarande boende var kalkylen som pensionär det helt centrala. Förutsättningarna var alltså:

1. Hon kunde köpa boendet utan att ta några lån.
  2. Månadsavgiften var såpass låg att hon skulle kunna ha råd även med låg pension.

Hon bor i ett område med många pensionärer i utkanten av Stockholm. En stor grupp där är personer med ungefär samma förhållanden som henne.

Jag skulle ärligt talat se det här scenariot, alltså planeringen för boende som pensionär, som helt central för väldigt många människor. Hyresrätt är så klart ett alternativ men det ska vara en så kallad billig hyresrätt då. Hyran kan gå upp men bara utgångshyran är låg är det hanterbart.

Jag tycker att Jan borde köra något avsnitt om detta, alltså hur man överlever på en låg pension och hur man kan planera för det.

5 gillningar

Det är fantastiskt att hon hittat en sådan bostad. Särskilt i utkanten av Stockholm.

Det jag ser idag är låg avgift, högt pris.
Hög avgift, lägre pris.

Det är precis så, planering för boende och min ekonomi som pensionär. Jag är till och med väldigt sen!

Jag vet inte om det var så fantastiskt. Hon köpte lägenheten runt år 2000. Den var dyr då. Hon hade ett rejält kapital med sig efter en skilsmässa. Det är inget väsentligt som har ändrats sedan dess utom att hela bostadsmarknaden ökat i pris. Jag tror inte att mammas lägenhet gått upp i pris mer än marknaden i stort. Det är inte något status-område vi pratar om.

1 gillning

Annars så finns det ju människor i världen som hade dödat för att få så mycket i pension så att säga att det är lika bra att dö känns lite magstarkt tycker jag.

Jag är betydligt yngre än dig och lever inte på mycket mer än det en pensionär får ut netto på den pensionen du skrev, och har alltid gjort det.

Du har 12 år på dig att sänka kostnader, öka inkomster och spara mer till pensionen privat på t.ex. investeringssparkonto i fonder.

Om du kan tänka dig att jobba något längre än till riktåldern 67 så får det också stor effekt på pensionsutbetalningarna.

Om du gör rätt prioriteringar framöver finns det bra förutsättningar för dig att öka din pension och sänka kostnader både före och efter pensionen.

Skulle du t.ex. kunna tänka dig att flytta till småstad och billigare boende ett tag skulle du kunna sänka dina boendekostnader rejält och spara betydligt mer till pensionen.

Det finns orter någon timme eller två från Stockholm där du kan köpa en bostadsrätt för 50-500tkr beroende på plats och storlek och med månadsavgift på 3-5tkr.

6 gillningar

Bättre än mitt. Jag får bara garanti pension. 10 000.

Pengar är inte alltid. Plus det finns hyresbidrag osv. Visst värsta fall får man kanske flytta. Men helt klart värt och leva. Fråga dom i Afrika som bor/bott i plåtskjul och druckit/drak lervatten för att överleva.

Min mormor var en fattigpensionär. Ändå en fin 2 rums lägenhet och god mat var dag.

Visst målet är ju för alla och kunna handla vad man vill när man vill. Men bara att ha någonstans att bo och äta gott var dag är en vinst det också

6 gillningar

En liten buffert ska man självklart ha. Men pengar ska arbeta, inte sitta på något sparkonto med en väldigt dålig ränta. Sen är det ju givetvis en varierande summa som man behöver ha som buffert. Säg att du bor i en villa med bergvärme och
att pumpen har gjort sitt, då krävs det en ganska stor buffert, bor man däremot i en lägenhet så är det ju inga enorma summor som behövs. Att ha en bil innebär alltid en risk, lite värmepumpsvarning på den. Har ingen aning om hur stor buffert du har tänkt dig, men tänk på att pengarna ofta blir låsta i ett år på ett sparkonto då måste du ju sälja av lite fonder i alla fall om något händer.

Jag tror inte att pengarna brukar vara låsta men det brukar bli en avgift för att “komma åt” pengarna i förtid.