Är 65, kan gå i pension nu men tänkte jobba på minst ett år till, kanske två. På grund av några händelser som jag inte vill gå in på här, så har jag inget sparkapital nu. Jag har min lön men kan inte avsätta speciellt mkt pga utgifter för stora resekostnader till mitt jobb i en annan del av landet bland annat (måste jag betala privat). Jag funderar därför på om jag ska sälja min bostadsrätt och hyra en bostad istället. Jag skulle kunna göra en vinst på 600 – 700 tkr om jag säljer nu, mer om jag väntar förmodligen. Boendekostnaden lär bli ungefär densamma men jag skulle kunna skaffa en bra mix av sparande och indexfonder kanske? Plus se till att ha en buffert för både önskade och oönskade saker (bilreparationer etc). Jag vill också göra saker nu när man kan och orkar – lever ett rätt så enkelt liv som inte kostar ngt att tala om men vill ändå kunna resa ibland, unna mig saker etc. Tar gärna emot era tankar och kommentarer kring detta.
Har du funderat på / undersökt möjligheterna att istället ta (eller öka) ett bolån för att frigöra en del av kapitalet du nu har bundet i boendet?
Om det är som du skriver:
- Du har inget sparkapital
- Du kan frigöra pengar genom att sälja
- Du kan få tag på en hyresrätt
- Dina boendekostnader skulle vara desamma i hyresrätten som om du bor kvar
… så låter det ju givet att det ekonomiskt rimliga vore att sälja.
Ja, det är det jag lutar åt nu om jag tänker logiskt. Tar emot på ett sätt, bott i bostadsrätt så länge och det är en bra förening. Men jag är ju rätt pressad nu utan sparkapital - tar tid att bygga upp igen och jag har inte så mkt tid kvar.! Samtidigt är jag tacksam för att jag ju har tillgångar - min lägenhet som kan bidra till en bra vardagsekonomi på sikt.
Nu vet jag inte din pensionsprognos. Men kan vara värt att kolla upp om du har rätt till bostadstillägg, för bostadsrätten.
Om du säljer och får en stor summa på banken, så har man inte rätt till bostadstillägg förens kapitalet är lågt igen. Men ens primära, köpta bostad, räknas inte som en ekonomisk tillgång. Men beror även på månadsavgiften, räntekostnader, underhållskostnader osv.
Så mitt råd är att kolla hur riktlinjerna ser ut för dig.
Nej det har jag inte. Känns lite osäkert att öka lånet men tack för tips - jag håller alla alternativ öppna nu för att komma fram till vad som är bäst för mig.
Har du möjlighet att hyra ut ett rum i din lägenhet till någon student eller dyl en period, för att få in några extra tusen i månaden?
Tack för tips. Det ska jag kolla.
Inte säkert det är vettigt att sälja. Beror på hur din pension ser ut och din situation i övrigt.
Dom Flesta! numera har pension som “inte anses tillräcklig att leva på” och får därför olika typer av behovsprövade tillägg.
Tumregeln är att om man bott i Sverige och har haft lön från 0 Kr/ månad! till ca 40.000 sek per månad hela arbetslivet i snitt får man efter dessa olika behovsprövade tillägg från skattemedel ungefär exakt samma levnadsstandard efter normal pensionsåldern oberoende av inkomsten man haft under arbetslivet.
Du får den lägre skatten på pension det år du fyller 68 .
Tllläggen kan du söka från 67 års ålder verkar det som? .
Det du kan göra om du vill gå i förtid nu vid 65 är att sälja bostadsrätten och leva upp en hel del. Allt utom 100.000 innan ordinarie pension är ett upplägg.
Kolla upp hur mycket bostadtillägg mm du kan få när du fyllt 67.
Du får bara äga en fastighet som du måste vara skriven på ensam för att få bra tillägg etc.
Nja. Man kan ha mer, men bostadstillägget kan trappas ner efter 100 000kr i likvida tillgångar. Men beror också på pensionsnivån och bostadskostnaderna. Vissa har ok pension och låga boendekostnader, då får man 0kr.
Så bäst att kolla upp vad som gäller för en själv.
Du vill jobba längre för att få en högre pension? Det kan jag förstå.
Skulle du klara dig på den pension du kan få idag?
Har för mig det gäller båda, förmögenheten i sig över 100,000 kr och avkastningen som inkomst.
Jag vill jobba på ett tag för att jag trivs med det plus att jag gärna vill bestämma hur jag ska ha det med boende och sparande etc innan pension. Har inte kollat än, men jag gissar att man får ngt högre pension iaf om man väntar till 67. Får kolla upp det.
-Kolla upp avdrag för resor samt dubbelt boende med skatteverket.
-bostadstillägg pensionär
Om man inte har en sparbuffert och något händer med bostadsrätten ex. vattenläcka kan det vara/bli en stressfaktor.
I en hyresrätt tar värden den kostnaden.
Börja också fundera på hur du vill leva som pensionär. Vad vill du göra? Är du ex ute mycket så kanske bostaden kan vara mindre och enklare. Titta på hyresrätter och känn efter. Finns ibland fina radhuslängor med en liten täppa.
Bra aspekt som jag inte alls tänkt på än - hur jag vill leva ssm som pensionär.
Ja som de näst intill kriminella hypotekslånen?
Då är det väl bättre och sälja. Personen har ju inget sparande och då låna upp för att investera/frigöra kapital känns osäkert i mina öron
Precis så tänker jag också, att binda kapitalet i bostaden ger ingen rikedom.
Nej, jag skrev om bolån. Vill man maximera säkerheten kan man t ex jämföra räntesatserna för bolån och motsvarande banksparande. Just nu ligger t ex SBABs bästa tremånadersränta på 2,92% och Hoistspars tremånaders sparränta på 3,11%. Bara som exempel.
Tack för alla svar! Fått flera nya perspektiv och tankar. Ska ta och gå igenom de alternativ jag kan ha. Lite jobbigt att bli av med sitt sparkapital när man är så nära pension, men jag har ju ändå tillgångar tack vare min lägenhet.
Ska tänka igenom hur jag vill leva framöver också och vad som är viktigast i min vardag.
Det låter som att du upplevt en jobbig episod, så strongt av dig att kavla upp ärmarna och försöka göra det bästa av situationen istället för att deppa ihop. Med den vilja och eftertanke du visar i den här tråden är jag säker på att du kan snickra ihop ett gott liv även med trasiga plankor.