Pensionär återflytt till Sverige bostadsrätt eller hyresrätt

Jag står inför en stor förändring i mitt liv.

Är 70 år och efter en skilsmässa så vill jag flytta tillbakatill Sverige. Varit gift i 50 år och varit hemmafru med 4 barn under det 40 åren jag bott i Frankrike. Jag har således en väldigt låg pension från Sverige.

Jag kommer att få ut en engångsumma på ca 4 miljoner men eftersom jag inte kommer att kunna leva på min pension så måste jag ta av denna summan för mitt dagliga liv. Om jag har förstått rätt så har jag inte rätt till bidrag eftersom jag är för rik. Men jag är rädd för att mina pengar kommer att smällt som smör i solsken.

Hur ska jag tänka?

Köpa en bostadsrätt eller söka efter en hyresrätt?

Ska jag placera en del av mina pengar? I så fall hur?

Jag vet inte om någon kan råda mej. Jag blir tacksam för alla svar.

4 gillningar

Det är svårt att få en hyresrätt med låg inkomst.

Hej.

Jag hade först provat att se om jag hittat en hyresrätt. Om du fortfarande är delvis svensk medborgare, så bör du kunna rådfråga den kommun du tänkt bosätta dig i.

Kolla även om det finns någon typ av pension att få ut, om än låg.
Om du förlitar dig helt på inkomst från ditt kapital, så är mitt råd att kika på Firetrådarna på forumet.

Men både hyresrätt och bostadsrätt kan vara en utmaning att få utan någon stadig inkomst. Men det bör ändå gå om man söker sig till mindre orter med överskott av bostäder och gör en förhandling med förening eller hyresvärd. Som ett par månaders hyra som säkerhet.

Hoppas det löser sig!

Ska du flytta till Säffle eller Stockholm? Vad önskar du ha för livsstil när du flyttat till Sverige? Vad ska pengarna räcka till med andra ord.

Jag gissar att du får lägsta tänkbara pension utan möjlighet till bostadstillägg. Kolla upp hur mycket den ligger på och gör en budget utifrån det. Beroende på hur dyr bostad du köper borde du kunna leva gott på dina pengar.

Men inte omöjligt. Vissa hyresvärdar godkänner sparkapital som inkomst!

1 gillning

Tack för era svar.

Jag är från Göteborg och vill flytta tillbaka ditt då jag har min familj och vänner där. Jag är medveten om att det är dyrare och svårare med bostad i en storstad.

Jag är svensk medborgare och har rätt till garantipension men det är väldigt svårt att få ett svar från pensionsmyndigheten om hur mycket. Deras svar är ansök så får vi göra en utredning. Tydligen är den max på 11900

Jag vill köpa en bostadsrätt för att kunna välja var jag bor men är rädd för att låsa så mycket pengar då jag vet att jag måste betala kontant. Jag hoppas att jag kan investera en del av pengarna som blir över. Det är många svårare val.

1 gillning

Teoretiskt är allt möjligt men många stora värdar inom exempelvis allmännyttan har en ganska fyrkantig modell.

Du kan fråga ChatGPT om det. Du kan själv hålla koll på antalet år som du varit bosatt i Sverige.

Du har inte rätt till fransk pension i Sverige?

1 gillning

Jo men den är på 1500kr då jag varit hemma.

1 gillning

Om jag förstått det rätt så måste man ha bott i Sverige i minst 40 år mellan 16 till 64 års ålder för att få ut garantipension. Har du bott kortare tid så minskas garantipensionen proportionerligt (om jag tolkar det rätt: har du bott i Sverige 20 år så får du halva garantipensionen). Det verkade som om du flyttade till Frankrike när du var 30 (du är 70 nu, och flyttade till Frankrike för 40 år sedan?)? Det betyder att du har rätt till 14/40 av 11 900 kr (ca 4165 kr). Med en så låg pension så har man rätt till äldreförsörjningsstöd-men det är enbart om man inte har andra tillgångar. Äldreförsörjningsstöd fungerar på samma sätt som vanligt kommunalt försörjningsstöd, och då måste man ha uttömt alla sina tillgångar innan man har rätt till det. Om jag förstått det rätt så kan man ha rätt till att få äga en bostadsrätt (och därmed tex placera en del av pengarna där) och ändå få försörjningsstöd, men jag skulle tro det finns nog regler om hur stor och dyr den får vara. Om du köper en bostadsrätt som socialtjänsten godkänner att du får behålla även fast du får äldreförsörjningsstöd, så måste du göra slut på restrerande miljoner innan du kan få äldreförsörjningsstöd. Dock får man inte göra slut på dem för fort, för om socialtjänsten anser att “du hade x antal miljoner kvar efter att du köpt bostadsrätten, efter våra beräkningar så skulle den summan räckt i x antal år”, så kan de neka dig försörjningsstöd om de tycker du spenderat alltför vidlyftigt. Så jag skulle nog fundera på hur man kunde investera de 4 miljonerna på ett säkert sätt, och tillsammans med den lilla franska pensionen och den lilla garantipensionen se hur mycket du kan räkna ut att leva på per månad. Om sätter in 4000 000 insatt på ett konto med 3 procents ränta, och du får ut 5500 kr i garantipension (och liten del fransk pension) och du inte lever på mer än 20 000 kr i månaden, så räcker dina 4 miljoner i 20 års tid (tills du är 90 år gammal). Och det är ändå en lång tid innan man behöver börja vara orolig. Därefter borde du inte ha några problem att få äldreförsörjningsstöd. Men kontrollera med socialtjänsten för säkerhets skull vad de anser att du får spendera maximalt per månad, och sen kunna få äldreförsörjningsstöd när pengarna är slut.

2 gillningar

Jag gissar (med betoning på gissar) att det kanske är som i Sverige- du får inte ut någon garantipension om du flyttar utomlands. Hon kanske har något motsvarande garantipension om hon bor kvar i Frankrike? Men då kanske det finns andra alternativ för TS. I sverige räknas du som permanent bosatt om du bor minst halva året i Sverige. Jag tror man tex får garantipension om man bor 6.5 månader i Sverige och 5.5 månader i sitt fritidsboende i Spanien ex. Kan ett alternativ vara att isåfall bo minst halva året i Frankrike, och resten i Sverige? Fast om förmodad fransk garantipension inte är så hög så kanske det inte är värt det, eftersom man kommer ha kostnader för 2 bostäder (och då får hon ju heller inte den svenska delen av garantipensionen).

Jag skulle nog satsa på minimera levnadskostnaderna och få 4 miljoner att räcka så långt som möjligt, jag tror det kan funka. Hyresrätt i någon kommun som har gott om bostäder, och ge en större deposition som säkerhet.

1 gillning

Många bra svar i tråden. Jag försöker addera mina tankar. Jobbigt läge men allt går att reda ut :heart:

1. I din ålder och situation hade jag nog helst tagit hyres om det går att få en vettig. Detta för att inte binda upp kapital som du kan behöva för att leva.

2. Registrera dig som bostadssökande i Göteborg och kringliggande kommuner där du kan tänka dig bo så fort som möjligt, för att ha möjligheten att ta en hyres. Om du kan stanna kvar i Frankrike ett eller ett par år så kan din köplats ge något på sikt. Boplats Väst är en samlings sajt där många bostadsbolag är registrerade men samtidigt kan man registrera sig hos fler. Ju fler desto bättre. Kolla också efter privata hyresvärdar som kan ha egna köer. Se tex länken längst ner med lite mer information. Som senior kanske det finns fler alternativ. Man kan oftast lägga en deposition på några månadshyror om man inte har inkomst nog så sådant går att lösa

3. Börja också titta på bostadsrätter om du inte hittar någon hyres i tid. Kolla upp vilka mäklare som kan vara bra (tex via kontakter i Göteborg). Håll koll lägenheter på Hemnet, Booli och Boneo. Man kan registrera sig där och ha sökningar så man får lägenheter inom ens specifikation till sig på mejl.

4. Om du inte tagit ut pension ännu, så gör du nog det enklast när du är inskriven och tillbaka i Sverige. Pensionsmyndigheten koordinerar med pensioner inom EU. Det finns speciella regler så att man får sin rätt som EU medborgare. Dvs pensionsmyndigheten tittar på din totala pension från Frankrike och Sverige.

5. För att få minimförmånen i Sverige dvs garantipension nivån maximalt så ska man ha bott i Sverige i 40 år mellan 16-65 år. Men du får tillgodoräkna dig år i annat EU land som Frankrike om du bor i Sverige när du beviljas garantipension. Så det är inte så illa som @Maria_Ferm skrev ovan.

6. Det är ju bra att du får loss 4 mkr. Antar att det är som kompensation från din fd mans pension som är brukligt i Frankrike. Hur du ska placera det beror väldigt mycket på. Tex skulle du kunna ha en del på sparkonto för att täcka 3-5 års utgifter (skillnad mellan dina kostnader och pensionen) och placera resten i en 50/50 portfölj aktier/räntor. Det gör att ditt kapital kan försvara sig mot inflationen men samtidigt tar du inte alltför hög risk, och har kontanter tillgängliga. Men den bron kan du ju korsa senare. Ha inte bråttom utan ta detta när du löst andra viktigare saker som boendet.

7. Bidrag. Eftersom du har så pass mycket kapital så är det nog ett antal bidrag som man inte får. Men du kan ju kolla sådant med Pensionsmyndigheten när du ändå ska aktivera pensionen. De har hand om en del bidrag och Försäkringskassan andra. Så kontakta båda när du börjar komma på plats i Sverige

8. När du väl kommer till Sverige för att skriva dig här så se till att göra det rätt från början. Enklast är att ha bokat en tid på ett av Statens Servicekontor där de kontrollerar alla uppgifter. Se länk nedan med mer information. Sen går det hyfsat smidigt att bli folkbokförd och bli inskriven i försäkringskassan (den senare kan ta tid). Så se till att göra detta så fort som möjligt när du kommer till Sverige, gärna första dagen. När man väl är folkbokförd i Sverige så har man rätt till sjukvård mm. som helsvensk även om man har rättigheter även som EU medborgare. Att vara folkbokförd har även andra fördelar i att det blir enklare/möjligt att öppna bankkonto och en massa andra grejer som annars kan vara knepigare. Vi har bott utomlands ett par gånger och gått igenom processen några gånger.

Stort lycka till :heart:

https://goteborg.se/wps/portal/start/bygga-bo-och-leva-hallbart/bostader-och-lokaler/soka-bostad/bostadsformedling

12 gillningar

Jag brukar ofta säga att det kan vara nice att ha fel, för det betyder att man brukar lära sig något nytt :grin: Och här var det extra nice att ha fel, när det visar sig att man har rätt till full garantipension om man bott i annat EU- land!

Men sen blev jag nyfiken på det här att de 4 miljonerna kan ha varit en pensionsuppgörelse, hur räknar pensionsmyndigheten då när det gäller garantipension? Det verkar som om pensionsmyndigheten räknar av en del pensioner från andra länder- beroende på vad det är för typ av pension- innan de räknar ut vad man får för garantipension. Men vissa pensioner räknas inte in, och det är tex tjänstepension och privat pensionssparande. Medan allmänna och garantipensioner räknas av tex. Frågan är vad sån här pensionsuppgörelse räknas som- som att hon får en del av hans allmänna pension? Eller del av hans privata? Eller del av hans tjänstepension? Eller lite av varje? Det verkar kallas för “pension de réversion”?

2 gillningar

Jag har lite svårt att se hur Pensionsmyndigheten skulle lägga sig i ett annat lands skilsmässouppgörelse med engångskompensation och räkna det som allmänpension i Sverige, vilket i sin tur skulle påverka hennes garantidel av pensionen. Känns lite långsökt men visst säkert något TS bör kolla upp.

Sen var det ju mitt antagande att det rörde sig om kompensation från fd mannens pension. Det kan ju vara något helt annat också

1 gillning

Tack så jätte mycket för alla era svar jag har fått så många bra svar och råd. Det är så många frågor som kommer upp vid en så omvälvande förändring.

Jag visste inte heller att jag har rätt att räkna in det åren som jag bott i ett EU land i det 40 åren som behövs för att få en full garantipension. Så det var verkligen en glad nyhet för mej. Jag har varit i kontakt med pensionsmyndigheten både via mejl och genom kontakt på Statens servicekontor men fått lite olika och svävande svar. Med en full garantipension + min lilla tjänstepension, jag har jobbat 12 år som sjuksköterska i Sverige, så känns det lite lugnare. Jag får min svenska pension sedan 2 år så det är avklarat.

Jag har skrivit in mej på boplatsen och hos några privata hyresvärdar

Det 4 miljoner som jag har kommer till större delen från försäljningen av vårt hus som vi inte hade några lån på.

Maria Ferm och JFB när det gäller eventuel kompensation från min man som jag har rätt till så är det långt ifrån att vara klart. Jag har begärt att få en engångsumma. Jag vet inte hur pensionsmyndigheten kommer att räkna det. Men eftersom det är en summa som kommer att föras över på mitt bankkonto så tror jag inte att pensionsmyndigheten kan hålla koll på detta som JFB säger. Jag kommer ju att föra över alla min tillgångar i en klumpsumma. Jag har redan varit i kontakt med min svensk bank där vet jag vad som gäller.

Maria Ferm “pension de réversion” är lika med änkepension. Det har jag inte rätt till men jag har mycket riktigt rätt till en del av mina mans pension men det verkar inte bli så mycket om han får som han vill.

Bostadsrätt eller hyresrätt är ett svårt val. Å ena sidan så om jag köper en liten bostadsrätt så kan jag välja var jag bor och har lägre månadsavgift men låser en del av mina pengar. Av vad jag sett på hemnet så skulle jag kunna hitta en runt 2mij. Då kan jag kanske avsätta de det som jag behöver för att komplettera min pension på ett sparkonto och lägga undan resten om det blir något över på en indexfond. Men å andra sidan om.jag lyckas få en bra hyresrätt så har jag ju lite större frihet. Jag får ta ett steg i taget.

Tack så jätte mycket för alla era råd det har varit ovärderliga

8 gillningar

Kan bero på att du redan beviljats svensk pension som jag förstår det. Man ska vara boende i Sverige för att garantipension ska beviljas (formellt inte en pension enligt EU utan en minimi nivå som mer av en förmån). Men de måste ju då räkna om pensionen mht garantipension och fransk pension. Så borde det vara

Tips att hålla reda på beskattningen på dessa. Är de beskattade i Frankrike så borde det inte vara någon risk för beskattning i Sverige. Spara alla papper så du har koll på detta.

Mycket bra!!! :+1::+1:

Ja det är ju inte så farligt då. Trodde det var dyrare. Det är absolut något att överväga för att sänka månadskostnaden.

Sen kan du ju alltid sälja bostadsrätten senare i livet och då ta en hyres (med väldigt lång kötid) och då kunna få bra läge och vettig hyra plus cash att leva för.

Dessutom löser det problemet snabbt. Bra / vettiga BRF lägenheter finns det ju nästan alltid.

Tips! Titta på Booli och Boneo också. Vi fick lära oss nyligen att det är där boenden ligger tidigt i processen. Ut på hemnet kommer de ofta först senare. Orsaken är att hemnet blivit väldigt dyrt att annonsera på så mäklarna vill inte börja där.

4 gillningar

Vad glädjande att läsa hur det löser sig för dig <3 Jag använde först ChatGPT när jag frågade om pensionsuppgörelse efter skilsmässa i Frankrike (efter att jag läst JFB:s möjliga förklaring till var de 4 miljonerna kunde ha kommit från). När ChatGPT (vilket man långt ifrån ska lita på helt) nämnde “pension de reversion” så fick jag ett uttryck jag kunde googla med (och använda “översätt” funktionen med), men jag blev inte riktigt klar på vad pension de reversion var för något. Vissa sidor sa precis det du säger (änkepension), medan andra var mer luddiga och jag (felaktigt) tolkade det som att det skulle kunna inbegripa skilsmässa också , varpå jag tänkte “aha, ChatGPT kanske har rätt där då” :see_no_evil: :grimacing:
Oavsett-jag hoppas din exman inte kommer för billigt undan (om han får som han vill). Han har i hela sitt liv haft en oavlönad maka som skött hans del av hushållet-som hade kostat betydligt mer om han hade anställt personal istället. Att man kan vara så oförskämd som han är och tycka att det är enbart hans pension. Du har för fasen möjliggjort att han kunnat jobba på det sätt han gjort.

Hade du frågat mig (gällande bostadsrätt/hyresrätt) så hade jag nog valt en hyresrätt. 2 miljoner tycker jag fortfarande är en betydande summa att “låsa in” i en bostad i ditt läge, även om du skulle komma ner lite i månadskostnad. Men du kommer kunna få billigare hyresrätter, och om du väljer en ort lite “utanför” nånstans och kan acceptera lite resande till en början-då finns det billigare lägenheter. Bostadsmarknaden för bostadsrätter är lite svajig just nu beroende på vart i landet man bor. Många bostadsrättsföreningar har inte höjt sina avgifter som de borde (när räntor osv gått upp), för att de är rädda att lägenheterna i föreningen ska tappa i värde. Man pratar om att det kommer komma som en kalldusch för många framöver med chockhöjda avgifter. Man får vara mycket noga med att granska föreningarnas ekonomi innan man köper en bostadsrätt idag.

Vänta med att ev investera tills du hittar ett liv där du känner att nu kan du ta det lugnt, att du trivs med bostaden du bor i osv. Du är ändå 70 år (ungefär i min mammas ålder) och den tidshorisonten där du kommer ha som mest roligt och nytta av de där pengarna är ungefär samma som den man brukar säga att man ska förvänta sig att investeringar på börsen bör ligga still (om man investerar i indexfonder). Det finns olika “räknesnurror” här på forumet som handlar om att räkna ut hur länge pengarna räcker livet ut, och hur mycket man kan ta ut per månad för att kontot ska vara “nollat” när man är ex 95 år. Vid exempelvis 95 års ålder tror jag inte många har nöje av att ha flera extra miljoner på banken, såvida man inte vill lämna över till efterlevande. Men jag har inte träffat ett enda barn idag som inte unnar sina föräldrar att leva upp sina pengar istället för att låta de gå i arv, jag är en sådan som kommer leva upp pengarna och helst inte lämna en krona efter mig. Lycka till med allt!

En hyresrätt i trevligt område här i Göteborg kräver tyvärr många års kötid. Minst 7-8 år för en etta/tvåa, ännu mer för större. Tyvärr är nog köp ditt rimligaste alternativ, om du inte har känningar hos någon privat fastighetsägare.

Du har ju lokalkännedom men ett område jag skulle rekommendera är tex Bagaregården/Kålltorp. Lugnt och charmigt, och ändå citynära och bra kollektivtrafik, och inte dyrast i stan. (Linne och Vasa ligger ju högst i pris.)

Fyra miljoner kr är mycket pengar. Du har inget att oroa dig för. Det är klart många detaljer att reda ut, men det är snart ordnat.

Akta dig för en sak bara, “lifestyle creep”, dvs att man långsamt vänjer sig vid alltmer lyx.

Om jag vore du skulle jag ställa mig i hyreskön, och köpa en bostadsrätt. Där kan du bo till dess du fått en bra plats i hyreskön.

Överväg också att ställa dig i kö till särskilda hyreslägenheter för äldre som är anpassade och har service av olika slag. (Det finns i Stockholm, säkert också i Göteborg.)

1 gillning