Bästa landet att pensionera sig i? | I 55 ~ 68 års åldern

Hejsan allihopa :palm_tree:

Jag tänkte vi kunde diskutera lite kring vilket land och/eller stad som verkar vara mest intressant att pensionera sig i? För oss som drömmer om ett liv i en annan miljö & klimat på ålderns höst :sun:

Det verkar som det ställs krav på att ha omkring 500€ ~ 2500€ per månad i inkomst per person för att kunna kvalificera sig som en passive income VISA Retiree i något av dem 44 olika länder som ingår i Global Citizen Solutions 2025 års Global Retirement Report som rankar dom olika länderna enligt 20 olika kriterier. Men vad tycker du? Har du någon favorit plats som du drömmer om?

Bilden här ovan visar overall top 10 länder globalt :palm_tree:

“Executive Summary

The Global Retirement Report 2025 delivers the most comprehensive, data-driven analysis of retirement migration pathways for passive income and retirement visa holders worldwide. Covering 44 passive income visa options across 44 countries, the report offers a multidimensional assessment of the most relevant destinations for retirees, using 20 targeted indicators grouped into six thematic sub-indexes: Procedure, Citizenship and Mobility, Economics, Taxes, Quality of Life, and Safety and Integration.

Key Findings

Global Reach, Regional Leaders:

Passive income and retirement visa opportunities span every continent, but the Americas (36%) and Europe (32%) lead in program availability. Asia and Africa, though smaller in representation, still offer a range of attractive options, ensuring retirees have diverse pathways worldwide.

Quality of Life as a Core Value:

Over 70% of programs (more than 30 out of 44 countries) offer above-average scores in healthcare, environmental quality, and overall living conditions, with Europe leading but strong showings from the Americas, Asia, and Africa as well.

Pathways to Citizenship and Integration:

Approximately 93% of countries not only provide a clear path to citizenship but also allow dual citizenship, reflecting global momentum toward more inclusive migration policies for retirees. Half of the programs offer citizenship in five years or less, and 34% have a five-year pathway as standard.

Family Reunification:

About 93% of programs allow retirees to bring their children, and 34% extend this right to parents or dependent parents, making family unity a defining feature. Less than 10% have unclear or restrictive policies.

Tax Benefits and Optimization:

Around 61% of programs offer explicit, legally defined tax benefits for retirees, including flat tax rates and exemptions for foreign-sourced pensions. For high-net-worth individuals, 50% of countries use territorial or zero tax systems, and another 50% have no wealth or inheritance tax for new residents, creating optimal conditions for portfolio and legacy planning.

Safety, Integration, and Accessibility:

More than 60% of countries score above average for safety and ease of integration, including migrant acceptance and English proficiency. European destinations are among the safest, with strong showings from the Americas and Africa as well.

Financial Accessibility:

61% of programs require a monthly income of €2,000 or less, and 68% have application costs of €2,000 or less, ensuring that global retirement migration is not limited to the wealthy but is accessible to a broad range of retirees.

Regional Highlights

Europeexcels in quality of life, healthcare, mobility, and family inclusion, with Southern Europe offering special tax regimes and Western Europe leading in healthcare quality.

Americasare strongest for tax efficiency, cost of living, and fast-track permanent residency, with the Caribbean and Central America noted for immediate tax relief.

Asiaoffers flexible entry, warm climates, and affordable living, while Africa stands out for simple taxation, integration, and multicultural environments.

Top 5 Countries

Portugal

Mauritius

Spain

Uruguay

Austria

These countries scored highest across all dimensions, making them the most attractive global destinations for retirees in 2025.”

KÄLLA; https://www.globalcitizensolutions.com/report/global-retirement-report/

Mvh / Stefan :palm_tree:

1 gillning

Tldr att de har ok vård, inte för svårt att flytta dit och stanna, bättre väder än Sverige och inte för straffande skatt?

Jag har för många jag bryr mig om att träffa till vardags för att dra åt fanders upp i åldern. Kanske ändrats då, vem vet? Än så länge har ju Jeppe och gänget här på RT haft svårt att ens övertyga mig att flytta från Stockholms innerstad. Aa tjena att jag flyttar till ett annat land. Redan testat det en gång, och landet är på listan!

Får ändå rösta på Sverige då tror jag.

1 gillning

Jag drömmer mig ofta bort till pensionen och googlar lite då och då. Jag får känslan att Portugal verkar väldigt dyrt vad gäller bostäder. Jag har fått för mig att det är pga deras visum som bygger på att man köper fastighet där och att det då lockar till sig köpstarka kalforniensare.

Spanien verkar billigare och bättre tycker jag.

Hur fungerar det med allmän pension när man flyttar? Får man hela sin pension? Sjukvård känns viktigt som du nämner.

Du får med din inkomstpension. Ev garantipension och bostadstillägg etc försvinner om du emigrerar.

Hmmm, undrar varför Asien inte är så högt på listan? Har en pensionerad vän som byggt ett-i mina ögon- tjusigt lyxhus med pool på Bali för ca 2 miljoner (SEK).

Han bor där 7-8 månader om året, och kommer hem och är här under den svenska våren/sommaren. Vet han betalar en ganska dyr försäkring för att kunna få sjukvård mm i Indonesien, men i övrigt är det väldigt billigt leverne. Min man och jag har pratat om att göra det när vi blir äldre, och undrar vad det kan finnas för “fallgropar” eftersom Asien generellt inte verkar vara populär på listan (om jag inte missförstår?)?

Jag är så familjekär så vill stanna kvar “här hemma” för att vara nära mina nära och kära. Har tidigare bott utomlands ca 10 år och har insett hur mycket jag uppskattar “de mina”.

6 gillningar

Konstigt att inte Frankrike är med tycker jag. Någon av småstäderna utefter Medelhavet förhållandevis nära Italien hade inte suttit fel. Låg skatt också på pension och tjänstepension. :sun:

3 gillningar

Vi tänker så också, men att vi kan få det bästa av två världar genom att leva så som min vän? Bo både här och där, så länge man kan ha ok boendekostnader? Vi har en stående inbjudan till hans hem på Bali, och vi längtar efter att få åka och träffa honom där. Just nu håller vi igen lite på resor bara. Men om vi skaffar hus på Bali så hoppas vi att vi kan få familj/vänner att känna sig välkomna och komma och hälsa på sä och få gratis boende i ett paradis och samtidigt billigare semester för dem? Om inte annat så är man ju i Sverige en stor del av året ändå?

2 gillningar

Frankrike & Italien är också med på denna lista av länder, Asien har en flera länder som placerar sig en aning längre ner på topplistan plats; 28-44 plats. Dom väger samman olika kriterier osv. Ni får gå in hos Global Citizen Solutions och läsa mer om ni vill;

1 gillning

Allt beror ju på hur ekonomin och livssituationen ser ut när det är dags, men jag tänker mig 2-3 olika baser man kan rotera beroende på säsong och humör - exempelvis Uruguay, Spanien, Malaysia.

1 gillning

Då i princip alla jag bryr mig om bor i Sverige så vinner nog Sverige ändå, annars kanske Thailand

Nu hittade jag det! :sweat_smile: Man var tvungen att söka på landet- jag försökte förgäves veckla ut en “lista” :see_no_evil_monkey: Indonesien låg iaf rätt långt ner och hade lågt betyg vad gäller sjukvård mm (“quality of life”), men ganska högt upp vad gäller skattefördelar mm. Vår tanke är ändå att bo kortare tid där än hemma i Sverige. Vill bara fly den värsta vintern och mörkaste perioden.

1 gillning

Men den är väl ändå i princip 0 om man har bra pension?

Jag bor i Asien och några fördelar som jag ser är:

1. Bra mat
  2. Utmärkt sjukvård i vissa men inte i alla länder, själv betalar jag 127 EUR för försäkring per månad.
  3. Noll kapitalskatt i flera länder men undersök djupare. Bara för att ett land har kapitalskatt betyder inte att jag som utlänning drabbas av den.
  4. SINK-beskattning för svensk pension.
  5. Låga levnadskostnader.
  6. Språk kan vara ett visst problem i vissa länder om man vill integrera sig på riktigt.
  7. Varning för att köpa bostad, ofta bättre att hyra.
  8. Visum-kraven är förstås mycket viktigt. I vissa länder superenkelt och i andra ställs det högre krav.
  9. Låg kriminalitet i många delar men det finns undantag för vissa områden i vissa länder.

Då förblir du obegränsat skattskyldig i Sverige, dvs. ingen skillnad skattemässigt jämfört med att bo permanent i Sverige.

Gränsen är diffus men upp till ca 4 månader kan man vara i Sverige och behålla sin status som begränsat skattskyldig.

Skattskyldig i andra länder blir man ofta om man spenderar >180-183 dagar där. Olika länder har olika gränser.

7 gillningar

Fiskarby i Sverige såklart! Med någon längre semester på vintern.

1 gillning

Tål knappt värmen i “Turistasien” nu, lär kolavippen av att vara där när jag väl är pensionär.

Ja då söker man ett annat område eller spender tid på annan plats under sommaren.

Det finns dock alternativ i Asien också, jag besökte Dumaguete i Filippinerna och där var det rätt behagligt. Maten är däremot inget vidare i Filippinerna och sjukvården håller låg standard. Men superenkelt med visum.

Undvik sydvästra Mindanao, farligt där.

Kul att du vågat gå din egen väg! Bodde hos svensk/filippinsk familj som drev AirBnB i Filippinerna de verkade ha ett fantastiskt liv. Sen antar jag att man acklimatiserar sig till värmen efter ett tag också. Intressant att SINK sänks nu också.

1 gillning

Om målet är tidig FIRE är det svårt att komma upp i full allmän pension. Då får du om du bor i Sverige garantipension oaktat hur din tjänstepension eller privat sparande ser ut (iaf som reglerna är nu).