Fråga om 4% regeln och lämna arbetet vid 55

Hej forumet,

Jag har en fundering kring 4% regeln och hur mycket man egentligen behöver ha sparat för att kunna gå i pension tidigare, säg vid 55 års ålder med Y kr efter skatt.

Tar 4% regeln hänsyn alls till den allmänna- och tjänstepensionen som sparats in? I mitt huvud skulle kapitalet och avkastningen som sparas fram till 55 års ålder behöva räcka 10 år fram tills den allmänna och tjänstepensionen slår in/börjar tas ut. Allt kapital som då finns kvar sparat blir ett plus på pensionen från pensionssystemet.
Då tänker jag att sparandet syfta till att brygga tiden mellan 55-65 år och sedan möjligen att dryga ut den pension man sedan får för att komma upp i Y kr efter skatt (den är då lägre än om jag jobbat in mer under åren 55-65).
Tänker jag helt fel då jag uppfattar att 4% regeln inte alls räknar med intäkten från pensionssystemet?

Ni som räknar med 4% regeln för att sluta arbeta tidigare, har ni då räknat in er kommande pension i den beräkningen?

Kanske rörigt inlägg men hoppas ni förstår min fundering :blush:

3 gillningar

4% regeln kommer från en akademisk studie i USA (tror jag).

Den tar således inte hänsyn till något pensionssystem. Inte ens beskattning på kapitalet/kapitalvinst är medräknad så vitt jag vet.

3 gillningar

Rätt, om du inte själv räknar med delar av kapitalet.

Bäst är om du tar dig tid och gör en Monte Carlo-simulering där du relativt lätt kan lägga in pension med beräknade nivåer och uttagstid.

Läs mer här:

4 gillningar

Korrekt. Detta måste med på den egna kostnadssidan.

2 gillningar

Tack för snabba svar. Och jag ska se över monte-carlo simuleringen. Känns som många bortser från att vi har ett pensionssystem och inte räknar in de pengarna vid beräkning av hur mycket kapital som behövs för att gå tidigare från anställning. Men det stämmer kanske bättre om man lämnar arbete i 30års åldern, då man inte hunnit tjäna in en hyfsad pension i pensionssystemet.

2 gillningar

Man får justera sina utgifter så de blir rätt. Skatt ökar utgifterna, pension minskar utgifterna, osv.

Denna är bra för att förstå hur längden av tid påverkar också:

Vi är många på detta forum som har detaljerat inkluderat pensionsinkomsterna i FIRE-planen.
Om du har fyllt 55 (54 ?) kan du använda uttagsplaneraren hos minpension.se för att få fram olika planer där det går att se pension både före och efter skatt (i nuvärde) för varje given tidpunkt fram till döden.
Om du är yngre finns simulatorn hos minpension.se som är mindre avanserad.
Utfallet från uttagsplaneraren kan användas som input till montecarlosimuleringen.

4 gillningar

Tack. Ska titta på simulatorn på minpension.
Är 49år men försöker få en uppfattning om hur ekonomin skulle se ut om jag slutade arbeta vid 55 resp 60år. Och hur mycket jag bör spara ihop för att få en ekonomi som jag önskar.

3 gillningar

När du fyller 54 får du tillgång till uttagsplaneraren. Jag vet inte om den gett mig så mycket mervärde i jämförelse med simulatorn, i alla fall inte så länge jag fortfarande är kvar i stadiet där jag räknar och labbar med olika uttag av tjänstepensioner.

1 gillning

I Simulatorn på minpension.se kan du testa att ställa in ålder för när du önskar Sluta jobba. Du kan även testa lite olika Uttag av pensioner.

När du har dessa värden kan se hur mycket skatt som ska dras av via skatteverket.

Ta sen din pension efter skatt och gå vidare till montecarlo-tråden och få ytterligare hjälp där👍.

3 gillningar

Några fördelar med uttagsplaneraren i planeringsstadiet:

• Utfall både efter och före skatt
  • Möjlighet att spara planer
  • Jämförelse av planer
3 gillningar

Jag funderar också på detta på detta. Är 45 och delar upp det lite för att titta på olika strategier. Önskemålet är att ha tillräckligt med pengar vid 55 för att kunna vara ekonomiskt fri att jobba hur mycket (i eget AB) och med vilket uppdrag jag önskar eller vara där för sonen 100% om han behöver det.

Räknar då med nuvarande utgifter / livssituation men kommer justera eftersom. Kan ju hända en del på 10 år.

Det jag labbar med är
55-65 - månadsinkomst uttag plus TJP eller utan TJP. Detta för 10 år. Summa 1
Jag har använt de länkar man tipsat om här (minpension.se)

65-and beoynd - pension + uttag
Och då med 4% regeln för att det ska räcka längre.
Summa 2

Summa 1+2 är alltså målbilden att jobba mot.

Mental bokföring :slight_smile: men bra att få två delsummor att leka med och se hur skatt / avgifter osv fungerar.

1 gillning

Förstår inte riktigt summa 1+2 men tänker nog liknande.

Fram till 55: Lever enbart portföljen (och lite jobb när jag känner för det).
55-65: Portföljen som kompletteras med TJP
65+: Portföljen som kompletteras med allmän pension

Eftersom portföljen avlastas med pensionen från och med 55 har jag ett hum om hur stor portföljen behöver vara vid den tiden. På ett ungefär kan den ha minskat med hälften eftersom pensionen kommer in och står för ungefär 50% av budgeten.

Jag ser det mer som en ekonomisk plan än mental bokföring, men det är bara jag som är petig :slight_smile:

1 gillning

Det man skall vara medveten om är att uttag av vissa (alla ?) tjänstepensioner i nuläget inte går att pausa.
Detta gör det viktigare med en välgenomtänkt plan innan uttag.

1 gillning

Ja vi tänker lika :grin: absolut en ekonomisk plan/strategi

Även om det är långt kvar för min del följer jag utvecklingen kring tjänstepensionsfrågor.

Kan du ge några tänkbara scenarior där uttaget bör pausas?

• Ändrade skattevillkor
  • Annan inkomst tjänst
1 gillning

Kom du fram till en summa du behöver ha sparat ihop till 55 för att nå ditt mål?om du vill får du gärna dela med dig av den🙂

Har inte räknat själv än men är intressant höra hur olika upplägg påverkar summan man vill ha vid 55 för att brygga till 65 och som sedan kan komplettera allmänpensionen!

Mjae. Många av oss som hänger här väger ihop alla relevanta delar så gott man kan. Det gör att man brukar få vettiga svar. En sak som stör logiken i pensionssystemet extra nu är att det lite förenklat har blivit en “fix folkpension” för majoriteten där det är svårt att förbättra sin situation. Det beror på att majoriteten får behovsprövade tillägg som reduceras om man har sparande, fritidshus eller extra pension via högre lön.
I ditt fall får du full pension och vettiga beskattningen från året du fyller 69 Det finns räknesnurror som räknar ut sannolikhet för olika utfall baserat på historisk avkastning. Om du går behöver du ha pengar till 14 års uppehälle om du går vid 55 och hoppas på att allmän pension med tillägg räcker efter den tiden.
Ex hur stor är risken att bli pank om man tar ut säg X% av ursprungliga sparandet årligen med ökning årligen för att kompensera för inflationen i säg 14år. Man kan Labba med räntor eller aktiemarknad.

Dvs om ett antal personer agerar på ett visst sätt och tar ut en viss procent årligen. Hur stor andel av dom

• Dog i förtid
  • Fick slut på pengarna i förtid (och när ?)
  • Hade så det räckte.

Kalkylen bygger på statistiska USA data över börsen över 100+År.
Om det bara gäller 14 år och man vill ha mycket Låg risk för otrevligt utfall blir det inte mycket att fundera över. Då blir det typ inflationssäkrat via räntor till större del. Om man är ok med risk för dåligt utfall men vill chansa på bra utfall. Kör aktiemarknaden så mycket du törs.
Körde ett exempel.
Uttag 6%
Hälsosam ickerökarebörjar ta ut vid 55 i 14 år.
Skatt ISK 1% förvaltnings avgifter 0,3% ( billiga indexfonder mest)
Vid ca 70% aktiemarknad blev utfallet och 30% räntor

• Av 100 som gör så har 8 dött innan 65
  • 11 personer blev panka några av dom senaste åren innan 68 :slightly_frowning_face:
  • Resten har pengar kvar .
  • 24 personer har mer än dom hade från början!
4 gillningar

Ja ska man jobba till 69år för att få full utdelning på pensionen så får man hoppas man hänger med i många år efter det så man hinner få valuta för all arbetad tid🙈

5 gillningar