Råd sökes: Att sluta jobba heltid vid 30 för att följa passioner

Hej alla,

Jag är 25 år gammal och har planerat att spara och investera så mycket jag kan fram tills att jag fyller 30, för att sedan kunna arbeta mindre och ägna mig åt det jag brinner för, såsom att jobba utomlands och arbeta med djur. Utan att ta hänsyn till börsens svängningar förväntar jag mig att kunna spara ihop cirka 700 000 kronor i eget kapital. Jag äger även en belånad bostadsrätt utöver detta. Planen är att låta pengarna ligga på börsen, hos Lysa, tills jag behöver dem och leva från lön till lön utan att ytterligare tillsätta pengar till mitt sparande. Vad tror ni om min plan och har ni några goda råd?

Jag söker också konkreta tips när det gäller bostadsinvesteringar. Jag föredrar att bo i en hyresrätt eftersom det är mer flexibelt, men jag funderar på om det skulle vara fördelaktigt att köpa en investeringsbostad med lån för att hyra ut och tjäna pengar. Eller är det kanske bättre att satsa allt på Lysa istället?

Tacksam för alla tankar och råd!
(Tack ChatGPT)

3 gillningar

Vad säger chat gpt?

Hej… 700.000 är inte så mycket om det skall dryga ut inkomster ett helt liv fram till pension vid ca 70 års ålder. Hela 40 år i ditt fall. Om man kör en räknesnurra

På den summan med rimliga data med 80% aktiemarknad visar den att i 10 % av fallen historiskt blir du pank i förtid om du tar ut 2000 Sek per månad ( inflationssäkrat ). Om du ökar uttaget till 2600 per månad ökar risken att bli pank i förtid till nästan 50/50.
Dvs rimligt uttag är härad 8% av en Svensk medianlön efter skatt.
Du får nog jobba på lite längre eller ta ut mer under en period om det skall göra större skillnad om du inte lever väldigt snålt.

2 gillningar

Det lär väl bli förstärkning av ekonomin via bidrag och på sikt även garantipension dock?

Upplägget verkar vara en form av soc-FIRE, som diskuterats i den här tråden tidigare:

https://rikatillsammans.se/forum/t/soc-fire-kan-det-kallas-f-i-r-e/73236

1 gillning

Tror tyvärr att det har blivit ett missförstånd. Jag ska alltså spara ihop en summa tills att jag är 30 och låta det ligga på börsen utan att göra några uttag tills att jag är 50-60. Under tiden är alltså planen att jobba deltid och bara så mycket så att man klarar sig för månaden.

Ska kolla in länken till fire kalkylatorn.

3 gillningar

Dvs coasting FIRE

5 gillningar

Inflationsjusterat så dubblas väl pengarna var 10e år, 1,4 vid 40 år, 2,8/50 år, 5,6/60 år osv… så du borde ju kunna ta ut 4% från 60, 224k/år plus det lilla du fått ihop till pensionen…

5 gillningar

Coast FIRE var det jag var ute efter, ska läsa på mer om det och göra lite beräkningar.

Har ni några bra råd kring att investera i bostäder? Om jag kan sälja min bostadsrätt för samma summa jag köpte den för så bör jag kunna plocka ut ca 400k. Ska man sätta in pengarna i börsen eller använda det som kontantinsats för en bostad som man sedan hyr ut?

1 gillning

Vad hindrar dig från att åka utomlands och börja jobba med djur idag? Jobb finns överallt. Du kan ju börja kontakta olika organisationer och se om det finns praktikplatser till att börja med.

Sen är ett tips om du ska bo utomlands och vill undvika dubbelbeskattning är att ha så lite kopplingar till sverige som möjligt. Vill minnas att en bostad/brf/sommarstuga kan göra dig obegränsad skatteskyldig i Sverige även om du inte är där.

4 gillningar

Enig! Följ din passion nu istället. Sannolikt enklare och det verkar inte vara pengarna som är problemet i sig (inte så att du sparar för att få ihop 500 tkr för att köpa en liter bar i Thailand). Utan att veta din situation just nu: Väntar du i fem år kanske du skaffat en partner och till och med fått barn, någon familjemedlem kanske är allvarligt sjuk eller Kina startat krig mot Taiwan och världen är ännu rörigare än idag.

Alltid lättare att vända hem om du känner att det du gör inte passar dig eller att pengarna tar slut, än att invänta den perfekta tidpunkten att dra! “Risken” är förstås att du blir kvar, d.v.s. du skaffar barn med en fransk dykinstruktör på Curacao istället för en sjuksköterska från Bålsta. Vilket krånglar till andra delar av livet sen, t.ex. umgänge/hjälp från släkt och rotsystemet hem!

8 gillningar

Du är 25 och har något du brinner för.

Grattis! :partying_face:

Vänta inte. Gör det nu!

ÅK! :hugs:

13 gillningar

Kolla vad de kostar att bo/leva där

Om det t.ex. kostar 2k i månaden så kan du säkert gå i pension mycket tidigare.

1 gillning

Buffert är viktigt. Investeringsbostad är att köpa ett deltidsjobb och en ännu större buffert krävs då du bär ekonomiskt ansvar för en fastighet till.

1 gillning

Så 700k på 5 år är 140.000 om året, eller 11k per månad, vilket ju inte är omöjligt på något sätt

Att låta pengarna ligga på börsen och hoppas du kan använda dom när du behöver dom är ju ingen garanti, med tanke på hur världen ser ut nu kanske dom är värda 400k om 7 år.

Om du planerar att sätta dom i ISK kommer det kosta dig lite också i form av avgifter.
Utöver det har du en belånad bostadsrätt som du måste betala av på.

Sen skriver du att du planerar att bo utomlands och jobba med djur? vad skulle du få i lön då? och vad skulle det kosta att bo där? skulle du inte länge vara skriven i Sverige?

1 gillning

Angående jobb så får jag se vad som finns och passar mig. Man kan volontärarbeta världen runt genom wwoof där man får mat och husrum samtidigt som man får lära sig nya saker och utforska andra länder. Arbeta med djur kan jag även göra i Sverige som t ex på hunddagis eller liknande. En annan idé är att jobba med ett vanligt jobb i 6 mån/år och vara helt ledig resten av tiden, då kan jag bo som turist i andra länder. Tror att jag kommer att spendera första året på att resa billigt med cykel och tält, då kanske man får andra idéer. Vill helt jobba till 30 så att jag har en rejäl slant sparad.

1 gillning

Pengar kommer åter, däremot får du aldrig tillbaka din tid som 20-åring.

Kör bara, åk!

Nya Zeeland är ett bra ställe att starta på, 26nzd i minimilön och det finns jobb för unskilled work överallt.

5 gillningar

Har du pengarna 700k på börsen från 30-67 (pensionsåldern) alltså 37 år utan att lägga till en enda slant så skulle jag nog gissa på att du får en helt okej ålderdom ändå :wink:

Om inte och det visar sig att hela börsen kraschar och aldrig återhämtar sig så ligger nog de flesta andra i skiten också :stuck_out_tongue:
Jag skulle säga kör på din plan!
Ibland får man ta lite risker för att få ett liv man kan se bak på med ett leende.

2 gillningar

Den här tiden, den mellan 25 och 30, den får du aldrig tillbaka. (Trust me, jag är 50+… :slight_smile:)

Om du på riktigt känner att du vill göra de där grejerna - försök hitta en lösning så att du kommer iväg nu snart. Kanske kan du pausa det du gör nu och åka iväg 6-12 månader, eller börja med 3…? Eller bara förläng din semester.

Pengar är inte livet. De är ett medel för att förverkliga det du vill göra. Om du inte behöver pengar för att göra det du “brinner för”… alltså… vad väntar du på?

Men det är klart, om det är ChatGPT som har hjälpt dig formulera frågan så kanske du inte egentligen “brinner för” de där idéerna. De kanske bara är funderingar på vad du kanske eventuellt skulle kunna tänka dig att hitta på när du känner dig lite mer trygg ekonomiskt sett. I så fall kan jag förstå din tvekan.

Vissa drömmar kanske gör sig bäst som drömmar.

Men ett tips är att när du är 30 vill du kanske inte samma saker som när du är 25.

Vad kan du göra - idag - för att komma ett litet steg närmare din dröm?

4 gillningar

Tackar så hemskt mycket för era råd. Jag ska fundera på vad jag vill och kan göra samt göra lite beräkningar på hur stort kapital som behövs. Kanske inte behöver vänta till 30.

Jag ska snart börja på mitt nya jobb som både ger mig bättre betalt och färre arbetstimmar samt att när jag har blivit skicklig på det så kommer jag att kunna jobba i nästan vilket land som helst. Det kanske skulle gå att jobba i Sverige i 6 månader (då det är varmt) och sen åka utomlands.

Älskar djur och natur och hade gärna velat jobba med det men det kanske är svårt att få in tillräckligt med pengar för att försörja sig på det.

1 gillning

Nu vill jag ju inte förstöra festen, men finns det ingen i ett helt forum som faktiskt ställer sig upp och säger nej.

Hur skulle världen se ut om alla gjorde så ?

Varför gör inte alla så ?

1 gillning