FIRE - och sen då?

Hej!
Jag har sedan ett år tillbaka inte jobbat utan lever på sparpengar, fram till jag kan börja ta ut pension (är 58 nu). Det är förstås en underbar frihet att kunna styra sin tid och jag trivs fantastiskt bra med livet!

Ni som har gjort det här före mig, vad har ni stött på för frågor/hinder/oväntade situationer som följd av att man har noll i inkomst och betalar noll i ”vanlig” skatt?

Till exempel:

• inte rätt till rot/rut-avdrag
  • troligen svårt att få ett lån
  • kan man ens hyra en bil eller liknande när de tagit en kreditupplysning på en?

Vad mer?? Ge mig era tips i olika situationer!

3 gillningar

En gång per år kan man ta ett UC-utdrag på sig själv utan kostnad.
Bara surfa dit och begär ett… Dök upp på en dryg vecka.
Där kan du se vad andra ser vad jag förstått.
Dom kan se dina kreditkort. krediten du har på dom och hur mycket du utnyttjar dom.
Taxerad inkomst till 2021 just nu. Din fastigheter, Dom kan inte se din förmögenhet.

Borde finnas någon bank som kan vara flexibel och ge ut ett bra kredikort om man visar upp sina tillgångar för dom. Ganska löjligt att en riktigt solvent person inte normal ska kunna hyra en bil. Eller bo på bättre hotel pga att man saknar ett “major” kreditkort dom kan reservera pengar på.

Sens moral SE TILL att ha några bra kreditkort Innan du går FIRE. Om du sköter dom får man rimligen behålla dom. Kanske handla lite emellanåt etc.
OM du avser ta ett huslån. Borde väl fungera då också att ta lånet innan man går FIRE. Har svårt att tro att dom skulle ge dig riktigt dåliga villkor vid omsättning om du skött lånet.

1 gillning

Jättebra fråga!

Det har varit uppe om ev avsnitt om vad som förändrar sig när man enbart lever på kapital och inte har inkomst av tjänst/pension. Saker som man lite tar för givet med inkomst/pension men som faller bort, helt eller delvis, vid enbart kapital inkomst.

Ping @janbolmeson Ping @angaudlinn

Det spånades lite om det i tråden nedan. Kanske en del av den som är intressant för dig, även om det är två delar - dels hur man bäst tar ut kapitalet (vilket jag tycker är mindre intressant)- och dels vad som förändras utan inkomst av tjänst eller pension inom det som vi betraktar som ”normala” regler när man har inkomst av tjänst eller pension

Lite kort feedback på de punkterna du tog upp

• Rut/rot avdrag grundas på totala skatt inklusive skatt på kapital. Alltså schablonavdrag/skatt och annan skatt på kapital kan användas mot RUT/ROT men det kan vara svårt att maxa det så att säga

• Ja absolut svårt att få lån. Inte nog med det. Man kan bli tvungen att amortera när inkomsten försvinner, även om man inte behövde det med inkomst av tjänst. Amorteringskravet kickar in även under 50% belåning om lånet är större än 4,5 x inkomsten

• Hyra bil. Inte ens tänkt på. Tänkte mest att man betalar med kreditkort och det borde räcka men så är det kanske inte. Kreditkort ska man helst också ha skaffat före man går FIRE och lever enbart på kapital.

Hoppas det gav dig något :grinning:
Hoppas det blir ett avsnitt om sådana frågor i framtiden, nudge nudge @janbolmeson :joy:

2 gillningar

Om du tar ut tjänstepension har du inkomst av tjänst vid eventuell kreditupplysning.

5 gillningar

Har låg pension som medger bostadsbidrag men då jag har kapital får jag inget sådant.

Försökte hyra en etta ( står nog bland det 10 längst fram i kommunala bostadskön ) men fick inte hyra pga av för låg inkomst. Hade jag fått bostadsbidrag hade jag fått upp den disponibela inkomsten och fått hyra 1:an. :slight_smile:

Kapital och inkomst av kapital räknas inte så det blev ingen lägenhet trots att jag erbjöd att betala en årshyra i förskott/reservation ( med förbehåll att den registrerades på min hyresreskontra så att pengarna inte skulle “försvinna” om fastigheten skulle säljas ).

Det gick dock inte och dom hade aldrig träffat på någon som ville betala en årshyra i förskott. Nu körde jag inte detta i in i kaklet utan gav upp och gick vidare…

Så livet är minst sagt knepigt om man inte har tillräcklig arbetsinkomst eller pension utan bara kapital. :slight_smile:

4 gillningar

Jag plussar på med svårigheten att gå in som medlåntagare till barn vid deras bostadsköp. Fasen vad det togs kredtkollar då.

Även nya och ganska enkla abonnemang kan nog strula. Jag är inte ”live” än, men tänker fixa privat lur innan jag är helt utan inkomst.

8 gillningar

Varför behöver man ta lån om man är ekonomiskt oberoende?
Det borde man väl ha avsatt till om man är FIRE?

1 gillning

Personligen håller jag med om det, men det finns ju de som vill ha lån i FIRE, av olika skäl. Men det kanske inte är så lätt mht amorteringsregler.

Min poäng var mest det. Att man tänker igenom situationen FÖRE men går så man inte får tråkiga överraskningar pga av att man missat hur avsaknad av inkomst av tjänst påverkar.

Så det är väl rimligt att man tar upp det som en parameter.

Kan man inte på årsbasis flytta över pengar från ens sparande till ett låst pensionskonto som förbinder sig att betala ut ett visst belopp varje månad? Så det man avser konsumera av ens sparande ser ut som “lön”. Förhoppningsvis även så att man undviker onödig skatt då pengarna förs från sparande->pensionskonto->“lön”.

Vill man t ex köra Die with zero så måste man ta lån så man kan få loss pengarna om man vill behålla köpt bostad.

Lån är mest en likviditetsfråga som kan hjälpa en att optimera så att man kan nå sina mål tidigare/enklare.

1 gillning