Jag strax över 20 och sambon strax under 30 letar nu lägenhet.
Vi har hittat ett väldigt intressant stor 2:a för ca 5 miljoner kronor. Nybyggd i attraktivt område.
Ingenjörsjobb på både mig och sambon med en gemensam inkomst på ca 90k i månaden.
Fram tills nu har vi bott i en hyrestvå för 10k i månaden och betalt ca 12k för sambons lägenhet som nu är såld. När vi levt såhär har vi tillsammans kunnat spara lite under 20k i månaden.
Den nya lägenheten skulle kosta 23 000 kr (19 687 kr efter skatteavdrag) i månaden. Varav amortering på ca 7000kr.
Enkel uträkning från min sida.
66 000 kr efter skatt.
66 000 - 23000 = 43 000 kr (Lägenhetskostnad)
43 000 - ca 25 000 = 18 000 kr (Levnadskostnad)
Det lämnar oss med 18 000 kr över i månaden som kommer sparas på fonder och sparkonto. Vi har sagt att vi vill fortsatt ha råd att leva även om (knock on wood) någon av oss blir av med jobbet eller blir sjukskriven och det tycker jag det ser ut som att vi har råd med.
I mina ögon så funkar kalkylen. Det ända som går emot lite är att jag som nu är att jag nästan måste ’’nolla’’ mig genom att ta ut från min Avanza som jag bidragit till de senaste 5 åren. Tycker det är otroligt roligt med börsen men såklart kan man ju alltid bygga upp portföljen igen men det svider såklart lite.
Efter köpet kommer vi ha ca 300 000 kr över som buffert.
Vad säger ni? Oroar jag mig i onödan eller har vi råd?
Det ser ut som ni kommer klara det. Har du koll på föreningens ekonomi? kommer det höjningar av avgift eller är det solid ekonomi och de höjningar som behövs redan är gjorda så låter det helt OK.
Dock så skulle jag varna för att ni är i en ålder där ni på kort varsel kan behöva ett extra sovrum. Framförallt om det är en kvinna som snart är 30.
Jag skulle inte fokusera så mycket på att vara orolig för om ni har råd eller inte, det har ni. Utan föra dialogen kring hur ni ser ert liv ihop om 5år och hur det ser ut. Är det Barn, är det hus? Är det ett sabbatsår med resande världen över. Gör sedan samma sak för livet om 10år.
Väljer ni att sedan köpa så är det med en plan för livet och era gemensamma drömmar och mål.
Personligen gjorde jag och sambon något liknande och det har blivit skitbra, ökningen av livskvalité av att bo i något riktigt fint som passar oss perfekt går inte att underskatta.
Dessutom innan dess vad var det man sparade till? i vårt fall var det i princip “drömboendet”, och när man väl har det så ser man inte längre ett lika stort behov av sparande… så faktumet att vi inte längre kunde spara lika mycket per månad spelade ingen roll för oss.
Så är det drömboendet ni undermedvetet sparar till, och ni nu kan köpa det, go for it
är det däremot båten/lyxbilen eller vad vet jag som ni sparar till så kanske det är annorlunda
Mycket bra input, livskvaliten kommer i våra ögon öka avsevärt av lägenhetsköpet.
Sen tänker vi lite, antingen är pengarna siffror på ett konto som dem är just nu eller så används dem aktivt för ‘‘drömboendet’’. Sen va man kommer få bäst avkastning på är ju omöjligt att säga. Men oavsett, så ska ju inte allt bara handla om avkastning på ens pengar här i livet.
Alla är vi olika. Men att köpa en 2a för 5 miljoner som är nybyggd, dvs jag gissar att föreningen också har en del lån. Jag skulle aldrig ens tänka tanken! Och då har jag o min partner ca dubbla er inkomst. Men jag är husmänniska och bor i Småland, så jag vet inte…
Personligen hade jag bott kvar i hyresrätten nåt år till om ni endast ser er bo i den nya bostadsrätten i nåt år.
Ni har möjlighet att spara mer inför ert långsiktiga boende. Ta vara på DINK-tiden till att spara till ert långsiktiga boende samt hitta på upplevelser som inte går att göra senare om ni tänker skaffa barn. Sitt inte hemma i ett dyrt boende och uggla. Det finns tid för det senare i livet.
När ni letar ert långsiktiga boende om 3-5 år så kommer det inte bara handla om att buda mest pengar. Genom att bo i hyresrätt så har ni en jättefördel jämfört med andra budgivare. Ni är flexibla i tillträdet och behöver ingen försäljningsklausul. Det är ett starkt kort att spela ut i budgivningen.
Summa sumarum: Jag tycker att ni kastar bort era långsiktiga möjligheter. Men kanske är det värt det i er situation? Det kan bara ni avgöra.
Hur har du räknat då? Har du missat att pengar in är 90k och boendekostnader är drygt 20k?
Jag vet inte men jag har tjänat 45-55k och haft en boendekostnad inkl amortering på 16-17k nu när räntorna varit höga samtidigt som jag sparat runt 10k/mån…( skulle kunna halvera bolånet imorgon pga detta sparande).
Men visst är en inkomstförsäkring eller liknande lämpligt även om risken att båda skulle vara av med jobbet någon längre period är rätt låg om bägge är ingenjörer med normalbegåvning.
Sen skulle jag personligen aldrig i livet köpa en tvåa för 5 miljoner men det är jag det.
Ingenstans anges att detta skulle vara något slags tillfälligt boende? Räcker det inte att spara 20k mån när man är “Dink”…? 3-5 år är fullt normal boendetid i en bostadsrätt och kan väl knappast anses vara “något år”. Har själv nyligen köpt en fyra med sambon men även vi har som slutmål att bo i hus. Ska vi leva i någon värdelös hyresrätt i ett område vi ogillar tills dess? Nej tack.
Jag hade köpt en 3:a så lägenheten blir mer barnkompatibel. Kommer ni ha pengar att gå vidare till villa när magen är stor och inkomsterna snart mindre?
Med en ny förening kan det finnas bomber i balansräkningen, underhåll, räntor etc! Hur går försäljningen av övriga lägenheter? Och då pratar jag om betalning av hela lägenheten, inte bara några tusen för att få rätten att köpa.
Min åsikt är snarare att nya föreningar har en förutsägbar kostnad men höga lån. Garantier etc kvar. Besiktningar varvarannat år minst 5 år från byggnation etc.
Äldre föreningar har ofta låga lån men vet också flera där man fått låna upp rejält för att rusta upp huset som ofta är 100+ år gammalt.
Av den anledningen tycker jag nybygge är mer förutsägbart.
Hmm… Jag skulle nog satsa på att bo kvar och köpa hus som nästa bostad istället.
OM man skall köpa hus vill man ha en rejäl slant till kontantinsats och i väldigt många fall vill/behöver man renovera något typ ett kök och ett badrum kanske. Kan dra runt 400.000 Sek direkt. Jag har upplevt flera olika “things happened” vi inte räknade med så jag gillar att ha hängsle och livrem och plan B.
Ex
Skakiga tider ett par tillfällen där mitt jobb i konjunkturkänsliga branscher fanns kvar på mest tur.
Räntor som gick från 12% ner till 8 % upp till 16% för 5 år bundet. Vi gled över 16 % men känner ett par familjer som åkte dit på den snytingen. alternativet 24% rörligt och på väg upp tordes dom inte ha…
Extrem ändring av våra prioriteringar när första barnet kom. 1 st externt löne arbetande person ( Jag ) i 5 år. vi gick back en aning varje månad.
Och på senare tid offert på förlängning av 3 årigt elavtal år 2022 låg på facila priset 11 ggr högre än perioden innan. Vi gjorde under många år av med 30.000 kWh per år. Skulle du gått bankrutt med det treårspriset. Elutgift på 250.000 Sek per år skulle det blivit … Nåja jag gamblade på med rörligt och på 2 beonde klarade vi oss då på 12000 Kwh per år.
Dvs. Spara ordentligt. kolla noga efter vettiga hus. Det kan ta lång tid. Hus nr 2 letade vi efter i många år. Väldigt smart att leta noga och inte köpa något med större nackdelar.
Man kan göra en lååång lista med sånt som vore nice…
En del saker inser man kanske inte så lätt… Att tänka efter före är smart.
Ex… Lååång lista
Inte för gammalt hus. Helst 1978 eller senare kanske. 60-tal och 70-talshus är byggda när eldningsoljan kostade <1 Kr per liter. En rejäl bergvärmeanläggning är en bra fix dock. Tekniskt sunt hus dvs tak med rejäl lutning, Ingen dålig lukt någonstans i huset , godkänt Radonmätt, Godkänd besiktning, Friköpt tomt, vettiga takutsprång så att fasader och fönster sällan får regn på sig. Helst inte Souteräng eller källare. Gärna inhägnad plan tomtplätt minst med god uppsikt på baksidan av huset. Helst begränsad insyn i huset från väg/gångväg grannar. Helst inte i närheten av genomfartsvägar, Ej heller direkt bredvid gångstråk med mycket gående/cyklande. Gärna bara lokal återvändsgata.
Kolla om ni måste skotta och sanda trottoaren! I en del kommuner ankommer det på er. (Skadestånd till brevbäraren är inte kul) . Tyst område dvs Inget trafikbrus hörs är nice, Lagom långt till buss eller tåg. Plats för två bilar varav gärna en i eget garage. Om det är radhus/parhus/kedjehus bör det vara väl ljudisolerat mellan husen. Inga mygg helst sommartid. För det krävs lite avstånd till myggiga skogsparter Kan räcka med 50 meter ibland. Inte knarrande golv, Alla sovrum i samma plan. Minst 1,5 badrum. Hyfsad renoveringsstatus på huset, Uppdaterat för lägre energiförbrukning om det är äldre än säg 1990…
Nära till bra skola som barnen helst kan gå till själva. bra förskola, Bra skola , kräver lite research. tur och otur tyvärr om man inte undersöker saken.