Ok. Så inte buffert… uppskjuten konsumtion, kanske?
Säkert läget som påverkar priset.
Eftersom motsvarande 2a, lika nybyggd i samma område har en hyra på 20-25.000 och kostar mer att bo i än bosyadsrätten.
Även om lite billigare, kanske 15-20.000 finns, ökar hyrorna medan bostadsrättens kostnader minskar.
Då är 5 millar billigare än hyresrätten.
Jo, jag förstår hur marknaden fungerar. Men det kan ändå inte vara värt priset. När man öppnar dörren på tvåan och tittar in och tänker: Det var vad jag fick för 5 miljoner (plus några tusen ytterligare i månaden).
Rent generellt så är det alltid riskabelt att köpa boende om man har tänkt att bo mindre än 5-10 år.
Om din sambo är strax under 30 och om ni planerar för barn så känns det sannolikt vettigare att bo kvar i er nuvarande lägenhet och istället börja planera för familjeboendet.
Vissa är nog lite som mig där man visst vill ha en fin bostad men man lägger en jäkla stor vikt på vart bostaden ligger och “tyvärr” har jag en preferens för att ha närhet till stad samt vatten och det brukar vara något folk vill ha så då kostar det därefter.
Jag tar hellre en tvåa med balkong där man har nära till stockholm samt sjöutsikt än en stor villa där man är bilberoende samt ej ha tillgång havet.
Jag har hört det nämnas om den stora risken - men hur stor är denna risk egentligen? Kan du visa på någon som lyckats leda detta i bevis?
Det är ett falsarium att man ska bo i hyresrätt för att priset på en bostadsrätt kan gå ner.
Jämfört med att bo I hyresrätt har man inte förlorat någonting. Att bo i hyresrätt ä en garanterad förlust från första kronan på första hyran jämfört med bostadsrätten eller huset man äger; med dessa finns ju åtminstone alltid möjligheten att få tillbaka dina pengar.
Det korrekta motsatsförhållandet är att bo billigt eller dyrt tills man hittat sitt långsiktiga boende. I de respektive kategorierna billigt och dyrt kommer hyra vara dyrare än äga.
Du tänker fel dock, kostnaden för lägenheten i sin helhet må vara 5 miljoner, men TS kommer ju endast betala för den tiden han spenderar i den, lägenheten kommer ju existera i kanske 100år och blir delbetald av alla som äger den under den tiden.
Det intressanta är således månadskostnaden för att bo där snarare än absoluta kostnaden, och så länge den säljs för lika mycket som den köps för så är kostnaden alltså räntan varje månad + avgiften. Vilket skall ställas mot kostnaden i hyresrätten, kostnaden är alltså kanske 2-3000kr i månaden för att bo skitfint med stor balkong 100m från havet istället för i någon risig hyreskåk i halvdant område. Det är den avvägningen som görs. Några 5 miljoner kommer aldrig betalas (av TS).
Har du räknat in kostnader för köp och försäljning som du inte har om du hyr?
Några procent nedgång i värde är ganska mycket i kronor. Har man bra marginaler, som i stort EK, kan en nedgång vara positiv om man ska byta upp sig men annars kan det bli svårare. Omvänt gäller också om det går upp…