Sätta sparmål med partner, tips?

Hej,

Jag och sambon planerar att sätta upp sparmål tillsammans.

Idag sparar jag månadsvis i indexfonder både för pension(privat) och på sikt har även en buffert.

Min sambo har ett eget sparande som ligger på sin bank med mer mål kopplat till insats för bostads köp.

Jag tänker att det viktigt att komma igång med pension sparande i tidigt även om det är en mindre summa. För säkerheten och nöjet i framtiden. Men också diskutera och sätta mål tillsammans som vi vill på kort/lång sikt. Vi är 27/31 år.

Uppskattar så mycket allt i detta forum och vill gärna ta in er tips på vad vi bör tänka på? Sambo/partner tips :slight_smile:

Önskar en trevlig dag (oavsett dag)!

Ska bli spännande att se respons på detta. Har inga tips, bara nyfiken.

1 gillning

Vi är snäppet äldre än ni. Vi satte sparmål för ny bostad och bröllop. Nu är det gjort och vi har inte en konkret excel att sätta mål på, lite svårt. Vi har istället haft mål om månadssparande,att hålla pengamaskinen igång utan att leva alltför snålt, men inte heller investera noll.

2 gillningar

Så länge ni inte vet själva vad ni vill ha pengarna till så verkar det bäst att ni bara sätter undan en viss procent (tex 15% eller vad ni tycker funkar) på ett ISK med indexfond.

Sedan kan man ha ytterligare ett sparande till kortare mål som semester och liknande.

Jag hade inte sparat till pensionen, om du med pension menar för att dryga ut den vanliga pensionen. Det hinner hända mycket innan dess som gör att visst pensionsspar ändå uppstår genom boenden och arv.

Generellt sett är ni så unga att det är bättre att ha ett sparande för livet än för pensionen. Barn, hus, hobbys, mm. Börja inte fundera på att spara till pensionen förrän om 15 år eller så. (Undantag förstås om ni satsar mot FIRE).

2 gillningar

Det låter som en bra idé! Ha gärna ett separat ISK för det som du öronmärker för pension. Bra att börja tidigt! Då behöver du inte spara så mycket per månad, men tiden gör ett stort jobb för dig.

Jag kan förstå rådet från Professor Kalkyl att vänta med pensionssparande ca 15 år och spara mer för här och nu… Men det ena behöver inte utesluta det andra! Absolut viktigt att leva, och leva gott, här och nu och de närmaste 5-15 åren! Men risken är stor att det kommer att krävas ett mycket större belopp per månad för att göra skillnad för pensionen om ni väntar ca 15 år.

Såklart behöver du utgå ifrån vilken inkomst du och din sambo har idag. Har ni båda höga löner (typ över brytpunkt, ca 55K+/månad) och har en bra tjänstepension (med minst 30% insättning på belopp över brytpunkten) är förmodligen inte behovet att pensionsspara lika stort som om ni har inkomst runt medianlön (ca 37-40K/månad), alla siffror FÖRE skatt. Ert privata “pensionssparande” kan göra att ni har råd att gå i pension något/några år tidigare… Pengarna kan ju såklart användas till något helt annat långt tidigare om ett behov uppstår.

Om ni tycker att ni har en tillräckligt stor buffert och sparande för semester och annan “konsumtion “ på kortare sikt så är det bra att bara starta ett långsiktigt sparande i bred global indexfond med låg avgift och bra historik. Gärna en ganska stor andel av det som blir kvar i er budget efter att buffert och semestersparande är avsatt.

Det finns gott om tid att fundera på vad ni vill använda de pengarna till längre fram.

TIPS:

Spara i separata ISK för att underlätta om kärleken tar slut. Gör inte en eventuell separation onödigt krångligt! Om ni inte redan har samboavtal se till att skaffa! Kom ihåg att sambos ärver inte varandra utan testamente. Skriv ett testamente också! Se till att ta hjälp av familjejurist för både testamente och samboavtal och gärna på firma som erbjuder förvaring av testamente med koll mot dödsfallsregistret.

2 gillningar

Jag hade verkligen börjat pensionsspara så tidigt som möjligt, för då kan du lägga undan en så liten summa så det känns nästan löjligt, istället för att behöva lägga undan större belopp senare.

Tips för gemensamt sparande är att spara på ett konto där båda kan ha tillgång eller i alla fall att den andra parten kan logga in och se vad som händer (Lysa har den funktionen). Om ni använder ISK så kom ihåg att också dela på skatten varje år så att det inte bara är huvidkontoinnehavaren som står för hela.

Sätt upp några enkla förhållningsregler för hur pengarna ska användas, eller snarare hur ni ska fatta beslut kring användande, och kanske ännu viktigare - i vilka situationer ni INTE ska ta av dessa pengar.

1 gillning

Det låter som att ni är relativt unga och t ex ev. har bostadsköp framför er. I er situation hade jag inte bundit pengar i extra pensionssparande med motiveringen att ni ev. kan komma att behöva dem för kontantinsats etc. Undantaget vore ev lönexäxling.

2 gillningar

Hej!
Tycker det låter likt som oss men inget bröllop i sikte men bostad.

Vi vill ha mål om månadssparande och som du säger leva ett gott liv och inte för snålt, det ska vara kul att spara samtidigt.

Hej!

Tack för alla inputs och så glad att se detta!

Om jag utgår från mig i det tänk jag haft med sparande och mål.

Idag sparar för privat pension för att jag vill kunna leva ett gott liv så länge som möjligt. Samtidigt som ni betonar vill jag också vill leva så gott som möjligt idag också! :sun:

Jag vill även skapa sparande som är på långsikt/kort som är för olika mål som kanske köp av bostad, resa eller annat mål.

En buffert om 3 månadslöner (efterskatt) som en säkerhet.

Inte en lön som når brytpunkten men kan vara ett kul mål så länge de ger ett leende i vardagen :+1:

Sparmål: 13K/månad

Pension privat 3K/månad (24% går till pension sparande på bank för bättre möjlighet vid förhandling av ränta, nyss börjat).

Långsiktigt 5K/månad (indexfonder)

Buffert 5k/månad (sparkonto) tills att jag når målet och sen en mindre summa.

Så det vi behöver börja med ta fram är praktiska mål som vi vill ha som ger oss motivation och som gör sparandet blir roligt. Så som bostad, resa m.m eller personliga mål också ( t ex hobbies som inte delas haha). Sedan bedöma hur lång spar horisonten är.

Spara på varsina konton, eller där man kan se utvecklingen tillsammans. Självklart samboavtal, testamente m.m. är viktigt :slight_smile:

Viktigast är att ni båda vet vad ni sparar till och tidshorisont. Vi är båda 30-35 år och har ett litet barn tillsammans. Jag sparar till Fire och det vet min sambo. Men jag har på senare tid insett att jag kommer nå Fire i rimlig tid och därför minskat mitt sparande med någon tusenlapp i månaden , för att unna mig och min familj nu när det spelar mest roll (tycker jag)

1 gillning

Svårt att säga, du känner din sambo bäst. Problemet jag kan se är att det blir lite av en tävling mellan er och jag tror de är väldigt viktigt att hela tiden prata om att de är ett gemensamt mål och inte en tävling.

Nu gör ni ju redan det va det verkar, det ja menar är att det snabbt blir till en form av tävling och man jämför sig med varann osv. Då blir det knivigt :stuck_out_tongue:

1 gillning

Har du ingen tjänstepension? 3k privat pensionssparande tycker jag låter dunderhögt. Men ah, egentligen är det ju bara mental bokföring, det är ju samma som långsiktigt sparande och teoretiskt kan du ta ut det imorrn.

Själv sparar jag bara 500kr/mån i ett ISK som heter “pension”, mest för att det ska vara en så liten summa så jag knappt märker av det, och att jag vill att den ska vara en relativt liten post sett till resten av min ekonomi så det blir lätt att inte nalla.

Svår fråga faktiskt.. Jag gjorde nu på lite annat sätt men det är jag väl sisådär stolt över :joy: I början fick jag nog lite hjärntvätta henne men sen när hon äntligen kom igång så tycker jag man ska försöka göra det till en rolig grejj och vara inspirerande. Tror hon kommer tacka mig om sådär 10-15år.. och glöm inte bort och unna er litegrann på vägen också :stuck_out_tongue:

Håller med och tycker det är bra att man vet man har olika mål också och att det är okej. För i det stora i vardagen se ger det varandra lycka som för att man stöttar varandra.
För oss kommer det komma fram allt mer med tiden vad vi har för drömmar och mål. Därifrån komma fram till vad det innebär med något gemensamt eller olika också.

Det har jag. Därmed kanske jag sparar lite för mycket kanske för pension privat. Exakt det kan tas ut när som egentligen. Därmed behöver jag kanske funder över om jag minimera beloppet. Bra funderare (uppskattas).

Sätt er ner med huvudmålet att prata mer allmänt om vad ni vill mer ert gemensamma liv framöver. T.ex:

Önskar ni köpa boende? Ungefär vad vill ni önskar ni kring boende ? Lägenhet, Hus, Centralt, Landet, Billigt, Bygga nytt, Storrenovera, Sommarstuga, Fjällstuga

Önskar ni barn? Vara mycket föräldralediga, förädralediga tillsammans, jobba deltid, göra resor med barnet, kul med mybket barnprylar eller mer minimalistiskt

Jobb? Mer plugg, karriärbyte, flytta för karriären, jobba mindre, FIRE

Andra drömmar och livsstil i allmänhet? Större resor, bröllop, djur, hobby, sportbil

När ni har pratat ihop er om vad ni skulle vilja göra så kan ni gå vidare i att fundera hur ni bäst kan finansiera det och hitta på sparplan utefter det.

T.ex Om ni båda drömmer om många barn och att vara föräldralediga mycket så kanske det är bättre att spara till det istället för till pengar låsta till pension. Drömmer ni om karriär och dyra resor så är ju långsiktiga investeringar inte så viktiga som om ni drömmer om FIRE. När ni ska använda pengarna bestämmer ju lite i vilken sparform som är lämplig. Men utgå från vad ni drömmer och önskar att göra istället för bara någon specifik siffra eller %sats.

1 gillning

Stort tack! Dessa delar ska vi absolut prata om och uppskattar detta som du skriver.

Mina svar idag skulle vara:

Köpa boende, lägenhet och sedan kanske hus eller större lägenhet 7-10 år bort.

Barn ja, minst 2-3 år bort. Kunna vara föräldraledig (inte alltid samtidigt) och göra roliga saker tillsammans också som resa utrikes men även inrikes. Men tankar om det behöver inte vara dyrt eller att inte köpa helt nya saker hela tiden.

Jobba och karriären har börjat nu (för att vi är unga och det är roligt). Kunna jobba mindre eller ha med tid för familjen i framtiden. T ex tror jag mina tankar är nära FIRE.

Bil men mest för funktion någon i framtiden. Hobby (träna, blommor, trädgård, naturen, matlagning).

Det är roligt och spännande att prata om sånna saker tillsammans, och liksom drömma och planera sitt framtida gemensamma liv. Då blir det också tydligt varför man tex väljer att spara mer nu, inte bara att den ena personen tänker att det nog är bra och den andra uppfattar det som snålt osv.

Det är ju också himla trevligt när någon vill planera sin framtid tillsammans med en och frågar vad man drömmer och önskar. Mycket roligare än att partnern lite småsurt hintar om att man borde spara mer :wink:

1 gillning

Förutom att pengarna är låsta?