Tjänstepensionen fixar allt?

Hej!

Jag spinner vidare på Jans inlägg om “Måste man investera? -egentligen” med ett konkret exempel

Kommer inte tjänstepensionen fixa “allt” givet följande:
Grunduppgifter/antaganden:
Lön 52500kr,
8,07 Prisbasbelopp = 51245 kr
7,5 Inkomstbasbelop = 47625
30 år till pension
450.000 i dagens tjänstepension
6% inflationsjusterad avkastning

Beräkningar:
3000kr ordinarie avstättning (6,4% = 4,5%+1,9%)
1460kr i 30% över 7,5 Inkomstbasbelop
1000kr löneväxla
2000kr ATK (Arbetstidsförkortning som man kan välja att sätta av till tj.pension)

= ca 7500kr / mån i avsättning.

=>
En tjänstepension på ca 10 msek.

Känns onödigt då att lägga undan några tusenlappar i månaden av skattade pengar för att spara till pensionen privat?

1 gillning

Vad händer om du vill pensionera dig tidigare än vad pappa staten vill?

2 gillningar

Jsg håller med om att eget pensionssparande verkar onödigt om man har ett helt arbetsliv med tjänstepension.
Lägg till eventuellt framtida arv som faller ut för många runt pensionsåldern i ekvationen så försvinner vitsen med eget pensionssparande.

1 gillning

Om tanken är att pensionera dig när staten vill och tillåter, misstänker jag att pensionssparande är överflödigt, givet att man har tjänstepension. En rejäl buffert behövs och man kan alltid spara långsiktigt, även om det inte är till pension, men man kan dra ner på stressen och tanken.

Jobba heltid hela arbetslivet, se till att ha tjänstepension, investera breda index, spara ihop en buffert.

Ett kort svar är nog “ja!”. Jobbar man med tjänstepension hela arbetslivet behöver du inte spara privat för att få en bra pension. Sen man kan ju alltid spara till andra saker.

1 gillning

Av svaren ovan så verkar jag ha tänkt rätt i mitt resonemang.
Bara för förtydligande: Jag kommer fortfarande spara lika mycket pengar men kanske inte speciellt öronmärkt för pension.
Döper om kontot till “framtidskonto” istället för pension, så får vi se om det blir förtida pension eller en resa.

2 gillningar

Funkar ju bra för oumbärliga tjänstemän med bra lön som inte blir sjuka. Standard RT forum läsaren?

3 gillningar

percent

Om du kollar vilken månadslön som står under 90:e percentilen (eller de andra, för den delen) och jämför med månadslönen i ditt räkneexempel borde det framgå att tjänstepensionen inte fixar allt. Inte för alla, åtminstone.

1 gillning

En annan aspekt om man vill spara pengar när man är ung för att ha råd att uppleva saker när man är äldre är att det inte är säkert att man är frisk för att orka eller ens lever längre när man tänkt njuta av sina besparingar. Allt är individuellt såklart, jag sparar lagom men snålar inte på livet just nu.

1 gillning

En annan aspekt om man bränner sina pengar när man är ung är att man måste jobba tills man är så gammal att man garanterat inte kan njuta lika mycket som om man kan gå i pension tidigt…

1 gillning

Det gäller att hitta en gyllene medelväg, jag tror mig ha mer än nog för att klara mig på äldre dar, kanske också sluta jobba tidigare, jag tillhör dem som har kul på jobbet och gärna skulle jobba kvar men kanske köra lite längre helger.

Det är många som inte ens kan fundera i de här banorna utan kämpar för dagen, de hänger nog inte i det här forumet.

1 gillning

Det beror på hur mycket pengar man behöver som pensionär. Det som står som min pension från 65 år om jag går in på minpension.se är ganska precis hälften av den lön jag har nu. Det kan jag nog leva på men eftersom jag tänker gå i pension några år tidigare kommer min pension att bli mycket lägre.

För mig känns det inte onödigt att spara pengar.