Jag skulle vilja diskutera lite kring hur man bör tänka med sitt sparande.
Jag har nyss köpt hus, och räknar med att ha ca 130k kvar strax efter jag betalat allt. Efter det vet jag att vi behöver byta bergvärmepump på ca 100k inom 3 år. Sen köpa en billig bil (40-50k) utöver den vi har kontantköpt för ca 200k.
Utöver detta så finns det inga tvugna större utgifter jag ser kommer framöver då vi inte behöver större renoveringar till hus osv.
Så hur bör man lägga upp sitt sparande?
Kommer ha en buffert med ca 70k tänker jag. Men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det sen. Det man vill ha pengar till ibland är ju byte av bil med jämna mellanrum osv. Jag hade en tanke av att ha buffert, sen ha ett sparkonto med 3,75% ränta hos avanza där jag kan plocka ut å in lite hur jag vill, och sen ett isk med globalfonder, och spara 50/50 mellan detta sparkontot och isk, där pengarna på sparkontot kan vara till mer nöjen, bilbyten osv, och isk mer långsiktig spar. Vill inte spara allt i isk för vill ändå leva lite och inte spara allt när man egentligen inte har något man sparar mot. Utöver det har jag även pensionsspar på ca 500kr/mån.
Så, vad tror ni om detta upplägget? Är förövrigt bara 22 och min sambo 24, och räknar med lite föräldraledigheter, som sagt värmepumpsbyte osv, men tänker att denna strategi kan vara något å satsa på när man bytt pump och kan börja investera lite och inte har nån riktig ”måste” utgift som väntar.
Uppskattar alla svar, även input kring hur ni väljer att lägga upp det och hur ni tänker kring sparandet:)
Precis som Jan har skrivit flera gånger så behöver du inte investera eller spara några egna pengar i Sverige:
Så min fråga blir då, vad sparar du till?
Flera på forumet sparar ju för att slippa jobba, har du några sådana idéer?
Pension osv. behöver du egentligen inte spara till. Har du buffert så du klarar några dåliga scenarios och även inkomstförsäkring med förlängd tid så sitter du tryggt i båten, då du får 80% av din lön i över ett år ifall du blir varslad.
Själv sparar jag utan egentlig anledning, tycker det ger trygghet att ha mycket pengar på Avanza, men vet egentligen inte vad jag ska göra med pengarna. Gillar att jobba och kommer nog försöka göra det in i graven. Tänker du annorlunda kanske du ska spara till en tidig pension?
Gillar inte ens att vara ledig så lär väl bli en sådan där som är rikast på kyrkogården
Ja jag har läst detta lite nu med att många gör det av anledningen att gå ner i tid eller pension i tidigare ålder.
Ser väl inte riktigt några såna planer egentligen, så då kanske det räcker att man har en buffert, å sen lever ett glatt liv å lägga pengarna på det som får en å må bra istället för att investera allt utan anledning. Kanske skulle köra på de konceptet jag hade att man kanske sparar lite på isk, men inte investerar allt som många gör.
När jag var i din ålder sparade jag egentligen bara för att fylla på buffert och aldrig behöva låna, för reparationer, semester, bilar, ny kyl/frys etc etc.
Med tiden blev bufferten för stor eftersom kostnaderna minskade år efter år, eftersom inga nya lån togs.
Då drogs fonderna igång och just med tanke på att inte behöva vänta på att farbror staten ger mig pension när den vill - utan kunna bestämma själv.
För mig är det lite tvärtom, varför spendera allt utan anledning? Visst skulle jag kunna göra av med hela lönen men skulle det verkligen göra mitt liv bättre? Om några veckor ska vi på en gourmetweekend på Åkerbladhs i Tällberg och det är jättetrevligt men blir det lika trevligt om man gör det, eller något liknande, varje månad? Jag tror inte det. Roliga saker ska man inte göra för ofta, tycker jag.